Review: DiRT 5 - Arcade Grootmacht Xbox One

Geplaatst: 5 november 2020 10:00

Er is zeker iets speciaals aan deze race-franchise. Weinig games hebben zoveel liefde van Gameliner ontvangen als de bekende DiRT-serie. Heerlijke arcade racing, daar stond het bekend om. Ondanks dat deeltje vier een beetje met een identiteitscrisis aan het dealen was, blijft DiRT altijd een geweldige serie om naar uit te kijken. Wat ben je positief Bram, hoor ik je wellicht al denken. Ja, dat ben ik zeker. Want DiRT 5 doet eigenlijk alles wat het moet doen.

Handrem en modder

DiRT 5 voelt weer als een echte arcade racer aan. Wat betekent dit? Dit wil vooral zeggen, fuck de realiteit en fuck zwaartekracht. Je gaat met je wagens enorme sprongen maken en je handrem wordt je beste vriend. Ik heb er van genoten. DiRT 5 is heel makkelijk om op te pakken en zeker één van de meer toegankelijkere racegames die ik gespeeld heb. Vanaf moment één kon ik goed overweg met de wagens die aangeboden werden en dat maakt het racen natuurlijk al een stukje leuker. Het botsen, driften en glijden door de modder is wat je te wachten staat in DiRT 5. Het is ruig, maar het is vooral erg leuk om te spelen.

Dit komt mede ook door de diverse races die in de singleplayer zijn gestopt. Het ene moment race je in een klassiek drie ronden circuit, maar het andere moment kan je in je eentje een berg beklimmen met een buggy, wiens banden groter zijn dan mijn pupillen, nadat ik de verkeerde vitamines had ingeslikt. Geloof me, dat is best groot. Dankzij de diverse line-up aan races verveel je je geen moment. Zeker niet wanneer ze gecombineerd worden met de vele exotische landschappen. Het ene moment ben je in Brazilië door de modderstroom aan het racen, maar dat kan de volgende race compleet anders zijn. Zoals in het berggebied van Marokko, waar de stofwolken je om de oren vliegen. Doordat er zoveel verschillende werelddelen worden ingezet, voelt elke race weer als een nieuw avontuurtje aan.

Het is maar goed dat de game spelen zo leuk is, want dat verhaaltje/commentaar dat ze in de tussentijd door je strot proberen te douwen, is echt niet te pruimen. James met zijn podcast is wellicht één van de minst grappige figuren in gameland. Ja, dat zegt iemand die al onderdeel is van een rampzalige Game Over podcast, maar dit slaat werkelijk alles. Het was ontzettend onnodig om dit in je game toe te voegen. Grote acteurs Nolan North en Troy Baker werden natuurlijk gepromoot door Codemasters, maar zij zijn ook niet al te best. Dit ligt vooral aan het tenenkrommend "too cool for school" commentaar dat ze constant geven. Gelukkig is dit allemaal prima te negeren, want het racen is wat telt. Je spamt waarschijnlijk alleen wel vaak met je A-knop om zo snel mogelijk weg te komen van het gezeur van deze figuren.

1 1 1 1

Next gen ready?

DiRT 5 werd natuurlijk gepromoot als dé next gen titel als het gaat om racing. De game ziet er op momenten geweldig uit. Ja, momenten. DiRT 5 kan het ene moment er geweldig uitzien en dan vooral als de track zich bevindt in een regenstorm. Ook een laaghangende zon werkt wonderen voor de racegame. Wat ik hiermee bedoel, is dat de belichting in de game een beetje kapot is. Tenminste, dat lijkt zo. Wanneer alles goed staat, dan ziet de game er prachtig uit, zeker met de geweldige omgevingen. Het zijn echter de details die de game af en toe even een schop geven als het gaat om grafische presentatie. Zo ziet het publiek eruit alsof ze direct uit Zoo Tycoon 1 zijn geknipt en geplakt. Gelukkig heeft dat niet zoveel impact op je raceplezier. De textures in de game halen je wel wat uit de ervaring. Zo kan de grond er kwalitatief minder goed uitzien en hebben bepaalde objecten, zoals de banden, af en toe last van slechte textures. Is dit een effect omdat ik op de performance-modus speel? Of zijn dit wellicht de offers die gemaakt zijn om die felbegeerde 120 fps te halen op de Xbox Series en PlayStation 5? We gaan het zien. Weet in ieder geval dat de grafische presentatie op de huidige consoles niet slecht is, maar ook wat steken laat vallen.

Wat enigszins jammer is, want de game kan echt een grafisch toppertje worden. Als deze problemen namelijk wegvallen bij de Xbox Series en PlayStation 5, dan heb je een game die er zo goed uit ziet als Forza Horizon 4. De gehele game spat namelijk met kleur. In de menu's zie je dat terug en bij alles wat te maken heeft met customization. Elke kleur wordt benut en dit zorgt voor een aangename presentatie. Niet alleen de menu's en logos zitten er vol mee trouwens. In de races zelf, naast de levendige wagens, wordt er vaak gebruikt gemaakt van vuurwerk, vliegtuigen en meer om die presentatie nog een extra boost te geven. Aangezien de belichting in de game soms voor geweldige zichten zorgt, kan dit mooi uitpakken. Ik ben ook zeer onder de indruk van de particle effects. Elke omgeving brengt een nieuw effect met zich mee en het is mooi om te zien hoe dat impact heeft op je vervoermiddel. Zo kunnen die oranjebruine woestijnen je auto onder het zand bedelven, terwijl je de modder van het regenwoud ook op de achterkant van je auto ziet spatten. Gepaard met het uitstekende audiodesign en een hele toffe playlist aan muziek, scoort het uiteindelijke een dikke voldoende voor de algemene presentatie. Wat is er nou beter dan met 285 pk je motor laten schreeuwen door de besneeuwde bergen van Nepal? Niet veel, lijkt mij.

1 1 1

Grote zandbak

In de preview van DiRT 5 was ik al zeker positief over het concept van Playgrounds. Nu ik een kijkje kon nemen in wat al die creatievelingen hadden gebouwd, weet ik het zeker. Playgrounds is DiRT 5's antwoord op die online play. Wat gaan we doen om het aantrekkelijker te maken? Dankzij de community gemaakte tracks, creëer je een eindeloze stroom aan potentiële content. Dit is natuurlijk allemaal naast de reguliere multiplayer. Geen zorgen, die bestaat ook gewoon nog. Daar is echter niet veel innovatiefs aan gedaan en eigenlijk is dat niet nodig. Zeker niet wanneer Playgrounds alle aandacht opeist.

Je kan natuurlijk ook zelf even aan de slag met de grote zandbak. De opties die je voorgeschoteld krijgt, zijn divers genoeg als het gaat om bouwen. Gewoon wegstukjes om leuke tracks te bouwen en genoeg andere onzin voor de ambiance. Het bouwsysteem werkt redelijk goed. Je kan gemakkelijk tussen de items door schakelen en jouw ideeën voor een toffe baan verwerkelijken. Het is af en toe wel lastig om bepaalde onderdelen met elkaar te verbinden. Zeker als het gaat om iets bouwen in de hoogte, of blokjes proberen te verbinden die wellicht eigenlijk niet zo goed samengaan. In het algemeen ben ik echter zeer te spreken over deze toevoeging. Hopelijk blijft Codemasters er wel genoeg content aan toevoegen. Want het moment dat de community klaar is met de gamemodus, dan valt het hele partijtje in het water.

1 1 1 1

De screenschots zijn genomen tijdens de speelsessie op de Xbox One X

Het eindoordeel van Bram Noteboom

DiRT 5 is één van de games die ik zeker opnieuw ga opstarten wanneer de Xbox Series X in huis komt. DiRT 5 weet zijn persoonlijkheid weer terug te pakken en keert terug naar datgene wat de raceserie het beste doet; arcade racing. De game is makkelijk op te pakken en toegankelijk voor iedereen, maar tegelijkertijd ook ontzettend leuk om te blijven spelen. De game glanst op je scherm, met veel kleur, goede particle effects en indrukwekkende settings. Helaas is de game niet altijd grafisch 100% en schiet het te kort op wat textures en omringende objecten. De career-modus is perfect als je lekker wilt racen, maar je moet echter ook rekening houden met James' podcast waarvan je fysieke pijn krijgt door de cringe. Gelukkig telt het racen het meeste en daarin is DiRT 5 groots. Samen met de klassieke races en de nieuwe creatieve modus Playgrounds, kunnen racefans weer lekker in de modder spelen met DiRT 5.

• Arcade racen!
  • Kleurrijk
  • Toegankelijk