Review: DiRT 3 Xbox 360

Geplaatst: 2 juni 2011 18:00

In Colin McRae DiRT 2 vond ik de menu's vrij irritant en had ik niet echt het rallygevoel, dat wat ik eerder altijd wel had bij het spelen van Colin McRae-games. Desondanks kreeg de game vijf van de vijf sterren. Of Codemasters het met DiRT 3 beter kan, dat zullen we zien.

Colin McRae voorgoed begraven

De serie ging lange tijd onder de naam Colin McRae door het leven. Maar kort voor de eerste DiRT in 2007 kwam de schotse racelegende Colin McRae om het leven bij een helikoptercrash. Het tweede deel verkocht ook niet heel goed meer; de naam Colin McRae was blijkbaar uitgewerkt, en daarom heeft Codemasters besloten om volledig door te gaan onder de naam DiRT.

Rally rijden

Ik ben zelf enorme rallyliefhebber en ik heb me dan ook goed vermaakt met de eerste twee delen. Maar ik vond het racen tegen elkaar op een circuit en de verschillende raceclasses, zoals die met Landrovers, iets teveel van het goede. Het boeide mij niet als rallyfan. Ik ben daarom erg blij dat Codemasters heeft geluisterd. Ze hebben ongeveer zestig procent van de game gevuld met het klassieke rally rijden, het point to point racen tegen de klok. De lange afstandrally's zijn verdwenen. Je moet nu veel kortere rallyproeven afleggen. Het is niet zo dat alle verschillende classes die we kennen uit DiRT 2 zijn verdwenen. DiRT 3 wordt aangevuld met verschillende modi, zoals de Land-Rush, Trailblazer en de rallycross.

Amerikaanse shit

DiRT 3 is veel minder doorspekt met Amerikaans spektakel. In Colin McRae DiRT 2 was alles net iets teveel over de top. DiRT 3 heeft nog wel Amerikaanse invloeden, maar het voelt beter aan. De game kent bijvoorbeeld een soort industrieterrein waarop je moet driften, stunten en slalommen met je rallywagen in de Gymkhana. Dit heeft Ken Blok, een bekend persoon uit de rallywereld, hoogstpersoonlijk op de kaart gezet. Iets waar ik me grotendeels mee heb vermaakt.

Details tot in de pixels

Codemasters heeft tijdens de ontwikkeling flink wat hulp gekregen van verschillende rallyautofabrikanten en rallycoureurs, zoals Ken Blok en Kris Meeke. De game is net iets mooier dan het vorige deel, dus zoveel hoeven we hier niet over te vertellen. Wel kent DiRT 3 een leuke extra toevoeging. Tijdens het racen zie je toeschouwers het parkoers oversteken. Dit is wel enorm scripted, want deze toeschouwers steken continu op het zelfde punt over.

Sneeuw, zand en asfalt

Je komt met DiRT 3 in Finland, Noorwegen en Kenia terecht. Ook reis je af naar de Verenigde Staten, waar je het in Michigan opneemt tegen andere coureurs. Bij elkaar zijn er 32 rallyparkoersen die je moet afleggen.
Elk land heeft zijn eigen weersinvloeden, wat weer invloed heeft op het rijgedrag. Je merkt een significant verschil tussen racen op sneeuw, grind, modder of asfalt. Als je door de sneeuw rijdt, laat je sporen achter die een ronde later weer invloed hebben op het weggedrag. Dit zagen we ook in SEGA-rally destijds, wat niet zo vreemd is, omdat dezelfde ontwikkelaars eraan gewerkt hebben.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Codemasters heeft goed geluisterd naar alle kritiek op Colin McRae DiRT 2. Zo bestaat DiRT 3 grotendeels uit het klassieke rally racen, maar worden de fans van de voorgaande delen ook niet teleurgesteld. De afwisseling is prima in orde. Ik heb het nog niet over het levelsysteem gehad, want dat is toch wel een groot minpunt. Waar je in de voorgaande delen met geld dat je had gewonnen nieuwere rallyvoertuigen kon kopen, is dat in DiRT 3 weggelaten. Je kunt in de plaats daarvan wel rallyvoertuigen winnen, maar deze zijn dan maximaal in hun prestaties. Dus niet echt uitdagend. De game kent een uitgebreide multiplayer, maar daar lees je binnenkort alles over terug in de multiplayer review.

• Veel spelopties, zoals Gymkhana
  • Genoeg afwisseling
  • Grafisch erg goed
  • Matig levelsysteem
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot DiRT 3

DiRT

Codemasters