Destiny 2: Shadowkeep
  • ONTWIKKELAAR Bungie
  • EERSTE RELEASEDATUM 1 oktober 2019
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE MMO, Shooter

review: Destiny 2: Shadowkeep PlayStation 4

Bungie heeft Destiny 2 in 2017 uitgebracht en brengt, tot zo ver, elk jaar een nieuwe expansion uit. In het derde jaar beginnen ze met de eerste DLC Shadowkeep die je terug naar de maan neemt. Deze DLC is niet zo groot als zijn voorganger Forsaken, maar biedt een nieuw verhaal, nieuwe activiteiten, Exotics, nieuwe wapens en nieuwe uitrusting. Gelukkig hoef je niet alle voorgaande content gespeeld te hebben om Shadowkeep te kunnen spelen. Dat komt goed uit, want ik heb Destiny 2 nog niet gespeeld dus ik ben benieuwd of ik als beginneling mee kan komen in de Shadowkeep DLC.

Destiny 2 Shadowkeep

Welcome to the dark side of the moon

In Destiny 2: Shadowkeep word je door Commander Zavala gevraagd om op de maan een gigantische citadel opgericht door de Hive te onderzoeken. Vanuit deze Scarlet Keep komt een verontrustende verstoring voort die leidt naar een verlaten buitenaards voertuig dat de Pyramid wordt genoemd. Dit is waarschijnlijk een overblijfsel van de Darkness die door de Traveler is vernietigd. Eris Morn heeft deze Pyramid per ongeluk geactiveerd en is erachter gekomen dat de Hive nieuw leven in vijanden uit het verleden blaast. De Nightmares zijn spectrale manifestaties van trauma’s uit het verleden van de Guardians en opnieuw tot leven gewekt door de Darkness. Eris vraagt hulp om de Pyramid binnen te dringen en probeert een tweede Collapse te voorkomen. Voor de fans van het eerste deel is de maan een bekende plaats met herkenbare locaties en vijanden, maar voor mij was het een mooie introductie op Destiny 2. De maan heeft wel een make-over gekregen en heeft naast een aantal herkenbare locaties ook donkere ondergrondse tunnels die leiden naar de Lost Sectors. De DLC biedt naast nieuwe missies, wapens en uitrusting ook nieuwe Player versus Environment locaties, Player versus Player maps en een nieuwe Raid, de Garden of Salvation.

Ooit heb ik de eerste Destiny gespeeld en ik was niet echt onder de indruk. Dat is de reden dat ik Destiny 2 eigenlijk nooit gespeeld heb. Volgens Bungie kun je deze DLC gewoon spelen zonder het voorgaande ooit gedaan te hebben. Daar ben ik het mee eens alleen val je wel een beetje in het diepe. Het kost even om wegwijs te maken uit alle menu's en opties. De controls zijn gewoon standaard zoals in elke shooter en reageren naar behoren dus dat leverde geen problemen op. Het was echter wel even lastig om echt in het verhaal te komen. Ik heb hele voorgeschiedenis van de serie niet meegekregen, maar gelukkig is het verhaal van Shadowkeep wel te volgen ondanks mijn hiaten in kennis van Destiny’s geschiedenis. Je begint met een Power Level van zevenhonderdvijftig en het is afdoende om meteen in de game te stappen. Natuurlijk moet je wel opletten dat je niet een missie begint waar het aangeraden Power Level veel meer is dan je huidige level, want dan word je snel afgestraft. Gelukkig staat bij elke missie het verantwoorde Power Level, zodat je dit kunt voorkomen. Het voordeel is wel dat je veel dingen samen kunt doen met andere spelers. Zo kun je door samenwerking toch de iets moeilijkere opdrachten doen (natuurlijk niet die van achthonderd of hoger) en mooie loot ontvangen. De game ziet er goed uit, reageert snel op je input en ik heb weinig tot geen lag ondervonden. Het was een betere kennismaking dan met het eerste deel.

Destiny 2 Shadowkeep2

Genoeg te doen op de moon

In Shadowkeep worden een aantal nieuwe features geïntroduceerd. Zo is de Finishing Move een leuke toevoeging waarbij je de vijand op een speciale manier kunt afmaken. Wanneer de health van de vijand onder een bepaalt niveau komt, verschijnt er een indicator en kun je hem in stijl pijn doen. Je kunt deze Finishing Moves aanpassen, zodat ze meer schade aanrichten en later kun je ook andere equipen. De Artifacts uit het eerste deel zijn weer terug en geven de speler toegang tot bepaalde mods. Ze zijn echter wel gebonden aan het seizoen en veranderen dus om de zoveel tijd. Het Armor 2.0 systeem is een verbeterde versie van het oude systeem en biedt meer mogelijkheden om je personage en uitrusting aan te passen. Aangezien ik het oude systeem niet ken, weet ik niet goed wat wel en niet beter is, maar het is in ieder geval een heel toegankelijk systeem en leuk om mee te experimenteren. Zo kun je personage steeds krachtiger te maken met je verdiende loot en na elke missie is het standaard om even te kijken op welke manier je je uitrusting kunt verbeteren. Ook is de Power Level Cap verhoogd naar negenhonderdzestig en begin je met een Power Level van zevenhonderdvijftig zelfs als je dat als speler van Destiny 2 nog niet behaald had. Dus ik heb nog genoeg levels te gaan, voordat ik mijn top heb bereikt.

Er is in Shadowkeep genoeg te doen en ik werd vaak afgeleid door alle verschillende missies en mogelijkheden waar je je allemaal mee kunt bezighouden. Zo vind je Patrol Beacons in de vorm van spookachtige gestaltes waar je verschillende korte missies kunt uitvoeren waar je een bepaalde hoeveelheid vijanden moet verslaan of items moet verzamelen. Ook zijn er genoeg public events waar je met een groepje een wave van vijanden of een groot monster moet verslaan. Verschillende keren activeerde ik per ongeluk een missie, omdat ik dacht dat dit bij missie hoorde die ik al deed. Gelukkig is het makkelijk om zonder problemen uit de missie te stappen en de juiste te vervolgen. Na een verloop van tijd snap je waar je mee bezig bent en voorkom je dit soort vergissingen. Daarnaast heb je ook toegang tot de content van het eerste jaar van Destiny 2 als je de Shadowkeep DLC aanschaft. Zo kun je dus nog veel meer van het Destiny 2-universum verkennen. Het enige dat mij een beetje tegenviel was eigenlijk de laadtijd die nodig is als je een hemellichaam gaat bezoeken. Ik kon makkelijk even wat drinken halen of naar de wc gaan en dan was het veld net geladen. Maar zolang je niet steeds van planeet wisselt, is het te overzien.

Destiny 2 Shadowkeep1

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

HET EINDOORDEEL VAN Philip Zeldenthuis

De eerste uitbreiding van het derde jaar, Shadowkeep, was voor mij een mooie introductie in de wereld van Destiny 2. Als nieuwkomer kost het wel even om in het verhaal te komen, is het wel even wennen aan alle opties die de game biedt en soms lastig om te zorgen dat je on track blijft. Het verhaal van Shadowkeep is niet heel erg lang, maar er is genoeg toegevoegd om je een tijd bezig te houden. Ik kan me voorstellen dat de Nightmares niet erg origineel zijn als je bekend bent met de eerste twee delen van Destiny, maar ik heb me zeker vermaakt met en zonder hulp van derden. Als je Destiny 2 nog niet in je bezit hebt, dan is de Shadowkeep DLC een goede kennismaking met dit universum. Voor de fans van de serie zit er voor de prijs misschien niet genoeg nieuw materiaal bij, maar is het misschien toch een nostalgische ervaring om de oude eindbazen uit het eerste deel weer te zien en natuurlijk te verslaan.

• Goede MMO First-Person Shooter
  • Terug naar de maan
  • Nieuwe Raid
  • Armor 2 systeem biedt veel variatie
  • Toegang tot eerste jaar Destiny 2
  • Eindbazen zijn niet origineel
  • Soms onduidelijk wat te doen
  • Lange laadtijden tussen hemellichamen

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip ZeldenthuisPhilip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!