Review: Destiny 2: Beyond Light - Een stap in de goede richting Xbox One

Geplaatst: 27 november 2020 12:00

De wereld van Destiny zou voorgoed veranderen. Dat is wat ontwikkelaar Bungie de trouwe spelers van de MMO-shooter enkele maanden geleden beloofde, met de aankondiging van haar nieuwste uitbreiding: Beyond Light. Wat de spelers toen nog niet hadden kunnen weten, is dat hele planeten afwezig zouden zijn in de nieuwe uitbreiding. Weg, poef, verdwenen! Niet alleen het universum van Destiny is op de schop genomen binnen de nieuwe uitbreiding, ook de Guardians zijn voorzien van nieuwe krachten die goed van pas komen in de strijd tegen de duisternis.

Destiny

Hoewel het verhaal van Destiny er in de afgelopen jaren niet eenvoudiger op is geworden, blijft de basis concreet en simpel. De Guardians, functionele zombiea met speciale krachten, strijden als beschermers van de mensheid tegen het kwaad. Die kwade krachten van buitenaf belichamen verschillende facties, maar zijn altijd aangedreven door de duisternis. Wie voor het eerst de game opstart, krijgt de keuze uit drie traditionele klassen om te spelen: Hunter, Warlock of Titan. Uiteraard hebben de drie klassen allemaal een eigen unieke speelstijl. Vorig jaar verscheen Destiny 2: Shadowkeep en daarmee werd het verhaal naar een nieuw hoogtepunt gebracht. Toen werd namelijk duidelijk dat de duisternis akelig dichtbij was gekomen. Zo dichtbij dat de toekomst van enkele buurplaneten al onzeker blijkt te zijn. De duisternis slaat toe in de Beyond Light-uitbreiding en laat voor het eerst haar ware kracht zien: onder andere Mars en de maan hebben het moeten ontgelden en zijn van de kaart geveegd.

Maar gelukkig is daar wel een grote planeet voor in de plek gekomen. De ijzige maan van Jupiter, vernoemd naar het continent waar jij en ik op leven en waar tevens een groot deel van het Beyond Light-verhaal plaatsvindt, Europa. Daar ga jij, de Guardian, op onderzoek uit naar de duistere krachten. Wanneer je daar bent, kom je erachter dat jij niet de enige bent op Europa die op zoek is naar de duistere krachten. Samen met een leger aan Fallen is Eramis the Shipstealer op de maan aanwezig, maar zij is al iets verder in haar onderzoek dan jij. Zij beschikt immers al over de duistere krachten, bekend als Stasis, en doet er alles aan om deze uit jouw handen te houden. Omdat Europa een planeet is waar hevige sneeuwstormen plaatsvinden, heb je ook nog eens te dealen met de genadeloze krachten van de natuur.

Nieuwe krachten

Stasis, zo heet de nieuwe kracht waar de duisternis in de nieuwe uitbreiding controle over heeft. Voor het eerst in zes jaar introduceert Bungie een volledig nieuw element aan de speler, in de vorm van deze ijskracht. De drie klassen, Titan, Warlock en Hunter, zijn uitgerust met nieuwe abillities waarbij het bevriezen en verpletteren van vijanden de basis vormt. Ook de manier waarop deze nieuwe kracht zich ontwikkelt binnen de game is anders dan de trouwe speler van Destiny gewend is. Tot nu toe bestond elk element uit verschillende skill-trees, waarbij de krachten die je had afhankelijk waren van de route die je koos. Met Stasis bepaal je helemaal zelf hoe je de kracht wilt inzetten; dat doe je met de zogeheten Aspects en Fragments. Met Aspects krijg je extra krachten om in te zetten en heb je zelfs de mogelijkheid om je complete speelstijl te wijzigen.

Voor jouw beeldvorming: met de nieuwe Stasis-krachten ben je in staat om een groepje vijanden te bevriezen en ze vervolgens op te blazen. Dat concept is op zichzelf natuurlijk harstikke tof en is een toevoeging die meer dan welkom is in de PvE-modus van de game. Maar je voelt het misschien al aankomen: in de PvP- zorgen de Stasis-krachten vooral voor 'balancing-problemen', waarbij de Warlocks ongeëvenaard sterk uit de bus komen. Waar raid-eindbazen normaliter minimaal twintig á dertig minuten van iemands tijd kosten, zijn er video's opgedoken waarin te zien is hoe Warlocks slechts seconden nodig hebben om de grote massagevechten tot een einde te brengen. Dat zorgt voor gigantische problemen in de online modus van de game, aangezien de beloningen die gekoppeld zijn aan het verslaan van de raid-eindbazen niet beïnvloed worden. Het is belangrijk dat Bungie hier zo snel mogelijk mee aan de slag gaat, aangezien het nu resulteert in oneerlijke voordelen voor bepaalde groepen spelers.

Terug in de Destiny-tijd

Met de aanval van de duisternis op verschillende planeten, lijken we met Destiny terug de tijd in te gaan. Want zoals ik eerder al schreef: er zijn complete planeten verdwenen. Dit houdt voor de speler concreet in dat hij niet meer in staat is bepaalde eerdere locaties te bezoeken. Kortom: een hoop originele content is niet meer te spelen. Zo zijn zijn de verhalen van de The Red War, The Curse of Osiris- en Warmind-uitbreidingen niet meer toegankelijk. Maar dat is niet het enige wat is geschrapt met de komst van de nieuwe uitbreiding. Beyond Light luidt namelijk ook het einde in van een hoop items in de game. Een van de meest besproken onderwerpen binnen de community is dan ook het sterker maken van wapens en armor, beter bekend als 'sunsetten'. Doordat dit concept uit de game is geschrapt, verliezen een tal van belangrijke wapens en armor-stukken hun waarde in de end-game activiteiten van Destiny 2. Zo zijn wapens als de Recluse en de Mindbender’s Ambition niet meer relevant en daar zijn veel fans niet blij mee.

"Maar zijn er dan niet een hoop nieuwe items voor in de plaats gekomen?" vraag jij jezelf nu misschien wel af. Het antwoord op die vraag is 'nee' en dat maakt het dat deze wijziging vragen oproept binnen de harde spelerskern. Europa verwelkomt ons met een nieuwe wapenset, het nieuwe seizoen zorgt voor een extra set en ook bij de raid is een set te verdienen. Maar als we al deze wapens bij elkaar optellen, dan zijn we slechts twintig wapens verder, terwijl er nu ongeveer twee tot driehonderd wapens hun relevantie verliezen. Daarmee lijkt Bungie in deze uitbreiding vooral in te leveren op wapen-variatie, wat het 'grindy'-aspect van deze game alles behalve ten goede komt. Als we nog een blik werpen op het power-level systeem van Destiny 2, dan kunnen we opmerken dat hierin niets is veranderd. Iets anders wat gelijk is gebleven in deze uitbreiding, is de daadwerkelijke aanwezigheid van de duisternis. Hoewel de wereld van Destiny 2 ogenschijnlijk is toegetakeld door de duisternis, blijft een directe confrontatie ermee toch uit. Hoe jammer je dat vindt, is iets aan jezelf om in te vullen.

Het eindoordeel van Delano Seliman

Bungie zet met de Beyond Light-uitbreiding een nieuwe koers voor Destiny 2. Een goede koers als je het aan mij vraagt. Europa is een toffe locatie die diepgang brengt naar het verhaal dat Beyond Light presenteert. De nieuwe Stasis-krachten, toonaangevend voor deze game, innoveren het inmiddels zesjarige Destiny-concept. Een innovatie die meer dan welkom is. Tegelijkertijd zorgt de nieuwe kracht wel voor de nodige problemen in de PvP-modus van de game, waar Bungie snel op zal moeten acteren. Verder is vraag naar nieuwe wapens binnen Destiny 2 nog nooit zo groot geweest als nu, aangezien specifieke wijzigingen aan Destiny 2 de zogeheten 'loot-pool' flink hebben uitgedund. Daarmee is het 'grind'-aspect van de game meer aanwezig, wat nieuwe spelers kan afschrikken.

• Toffe nieuwe locaties in de vorm van Europa
  • Nieuwe Stasis-krachten
  • Coole personages
  • Nieuwe missies en content
  • Beperkte wapens en loot maken game nog meer een grind
  • Online voelt niet gebalanceerd

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot Destiny 2: Beyond Light

Destiny

Bungie