Review: Demon's Souls PlayStation 3

Geplaatst: 23 juni 2010 14:00

Een game die je op het einde van de tutorial laat doodgaan doet je niet bepaald de impressie geven dat de wereld van Demon's Souls jou als speler liefdevol zal behandelen. Nee, Demon's Souls is weer eens echt zo'n game die je als speler helemaal alleen doet voelen in een verlaten, verpieterde hel van een wereld. Het is ook een wereld waarin uiteraard alles en iedereen er zijn opperste best voor doet om jou het leven zuur te maken. Daarnaast ben jij de enige tussen een paar luie npc's die blijkbaar de wereld kan redden van een lading zieke demonen die heel mens en maatschappij hebben gesloopt. Mouwen opstropen, kalmeringsmiddelen innemen en maak je klaar voor een pijnlijk episch verslavende marteling.

Bring on the pain

Bij Demon's Souls is het al vrij snel duidelijk dat men bij From Software de commerciële, winstgerichte zakenmannen buiten het gehele ontwikkelingsproces heeft gehouden. Mainstream is de game bepaald niet te noemen, noch is het een game die, zoals men dat tegenwoordig zo graag heeft, "lekker makkelijk en snel doorspeelt". Nee, Demon's Souls is meer exact het tegenovergestelde. Het is verschrikkelijk taai en vergt een ouderwetse jaren '80 arcade gamers mentaliteit om doorheen te komen. Daarnaast hangt er ook nog een donkere, verlaten en depressieve sfeer over de hele wereld waarin je zit. Kortom, tijd om onze verwende en zacht geworden gamerskontjes weer eens af te gaan vegen met schuurpapier.

Demon's Sales

Het is daarom niet raar dat From Software buiten Japan in eerste instantie geen uitgever kon vinden die Demon's Souls wel wilde proberen te verkopen. Atlus besloot de game uiteindelijk toch uit te brengen in de Verenigde Staten, en met succes. De game verkocht zeer goed en wist veel prijzen te winnen, waaronder 'beste game 2009' bij Gamespot. Zelfs de dikwijls overkritische kniesoren van EDGE magazine waren lovend over Demon's Souls, en gaven het een 9. In Europa verschijnt de Black Phantom Edition met een walkthrough/tactics boekje, wat een door fans geüpdate versie is van het boekje dat je in de Verenigde Staten kreeg bij de Special Edition. Overigens kan ik iedereen aanraden om proberen aan deze editie te geraken, want het zorgt ervoor dat je veel beter in de wereld komt en de eigenaardigheden leert snappen. Maar natuurlijk kun je ook altijd nog 'The Internets' checken.

Mes onder de riem

De game is eigenlijk heel simpel qua opzet. Demon's Souls werkt vanuit een centrale wereld, de onderwereld, van waaruit je meerdere werelden/levels kunt bezoeken, die je altijd weer kunt verlaten en in eigen volgorde kan doorspelen. In Demon's Souls ben je een overleden krijger die de demonen moet verslaan die de wereld belopen. Je hebt een zwaard en een schild, en je moet jezelf naar de Arch-Demon toe werken. Klinkt simpel, maar zoals eerder beschreven is het dat allesbehalve. De eerste uren doen je even goed voelen over jezelf als een peptalk van Maarten Van Rossem. Zodra je doodgaat, moet je namelijk helemaal opnieuw beginnen, en je krijgt pas een checkpoint na een eindbaas. Het enige wat je in het begin Demon's Souls doet doorkomen zijn de grafisch prachtige omgevingen en unieke sfeer die er hangt.

No pain, no souls

Alles werkt aan de hand van zielen/souls. De demonen hebben van vrijwel iedereen de ziel opgegeten, en wanneer jij de zielloze vijanden verslaat, krijg jij daarvoor demonenzielen terug (Oohh, daarom heet de game zo!). Je koopt ook alles met zielen, en reken maar dat je het erg hard nodig hebt. Ga je dood, dan ben je ze allemaal kwijt. Als je terug weet te komen bij de plek waar je dood ging kan je ze terugkrijgen. Dit is ook precies hoe je de game speelt, door steeds een stukje verder te komen. Je komt erachter dat je gewoonweg beter voorbereid had moeten zijn en voorzichtiger te werk had moeten gaan. Het werkt ook echt belonend wanneer je geduldig te werk gaat, en juist doordat het zo'n uitdaging is voelt het ook als een overwinning. Wanneer je eindelijk een Arch Demon verslaat, ben je (hetzij korte tijd) euforisch in deze Demonen Wereld, en word je ook goed beloond.

Demonlines

Demon's Souls komt met hele toffe online opties. Wanneer je de game online speelt, kun je zien wat andere spelers op dat moment aan het doen zijn, want die lopen als dunne blauwe geesten rond. Je kunt ook berichten achter laten in de levels om te helpen, of juist niet. Het tofste is misschien nog wel dat je andermans game kunt 'invaden', waarbij je degene kunt helpen, of juist compleet dwarsbomen en zijn spullen afpakken. Wanneer je dat laatste doet, voel je je naderhand ook echt een ontzettende aso.

Demon's Souls speelt heel anders dan tegenwoordig de standaard is, zelfs voor een action RPG. In plaats van drukte eist het geduld, en in plaats van kwantiteit gaat het voor kwaliteit. Het is een game die, zodra je het geduld ervoor opbrengt, ontzettend verslavend is en zeer veel stijl en charme uitstraalt met diens prachtige graphics en muziek, al is die charme nogal duister van aard. De online functies die Demon's Souls herbergt zijn niets minder dan doorbrekend en geniaal te noemen en mogen als een voorbeeld dienen voor andere programmeurs. De game heeft ook nog verschillende eindes, allerlei geheimen en een new game + optie. Ik ben in ieder geval zeer blij dat ik mezelf ertoe heb kunnen zetten deze game helemaal door te spelen, en het was voor mij zeldzaam sterk genieten, al was het wel met een masochistische voor-, tijdens- en nasmaak. Tja, en daar moet je dan toch wel een beetje tegen kunnen.

• Unieke, sfeervolle wereld
  • Verslavend
  • Te gekke online functies