Check hier alle Gameliner Awards Gameliner Awards 2020-content
Deep Rock Galactic
  • ONTWIKKELAAR Ghost Ship Games
  • EERSTE RELEASEDATUM 28 februari 2018
  • PLATFORMEN Pc, Xbox One
  • GENRE Avonturen, First Person Shooter, Survival
  • GAMELINER SCORE

review: Deep Rock Galactic - Graven naar goud Xbox One

Dwergen op avontuur, in de diepste mijnen in het heelal, omringd door monsters. De corporatie geeft geen reet om je, maar je dwergbroeders wel! Terwijl je met je pikhouweel door talloze kristallen heen mept, hoor je de grond schudden. Enorme gedrochten komen vanuit elke kant en ze willen bloed zien. Ze zullen echter hun eigen bloed zien, wanneer jij met je maten ze kogels laat proeven. Je houdt voet bij stuk, terwijl de minigun gehakt maakt van de insectachtige aliens, maar ze blijven maar komen! Wanneer alles lijkt in te storten en je moet rennen voor je leven, kom je terug bij het dropship. Terwijl je je laatste gewonde broeder aan boord sleurt, sluiten de deuren. Je bent ontsnapt en de beloningen zijn geweldig. Je viert dit met een foute dans, nieuwe baard en alcoholische versnaperingen. Dit is Deep Rock Galactic in een notendop en ik kan je vertellen dat dit een must play is voor iedereen die niet vies is van chaotische actie en heerlijke co-op avonturen. Benieuwd waarom? Nou pak wat pilsjes voor je mededwergen, slijp je pickaxe en herlaad je boomstick. We're going down under.

Deep Rock Galactic2

Rock and Stone!

Deep Rock Galactic heeft een interessant en uniek gameconcept. Je speelt als één van de vier dwergen en je werkt voor DRG. Het is aan jou de taak om vanuit de HUB in een gigantische drilboor te stappen, die vervolgens afgeschoten wordt vanuit het ruimtestation naar de betreffende planeet. Hier ga jij (en hopelijk met wat dwergbroeders) de missies uitvoeren. De grotten zitten vol met waardevolle items, je kunt zomaar goudkoorts oplopen. Je wordt vrijwel altijd vergezeld door de M.U.L.E. genaamd Molly. Deze robot dient als een enorme rugzak, waar je al je zuurverdiende mineralen in kunt pleuren. Wanneer je je missie voldoende hebt uitgevoerd, druk je op de noodknop van de M.U.L.E. Die plant dan een route naar de droppod en je hebt exact vijf minuten om te ontsnappen. Klinkt simpel genoeg, toch? Deze mijnen zitten echter vol gevaar. Het krioelt er namelijk van de aliens die jou het leven zuur gaan maken. Ja, het krioelt ervan. Ze komen uit elk gaatje in de grond of plafond en als je niet uitkijkt, word je compleet overlopen. Elk potje is intens en in mijn speelsessies heb ik nu al ervaringen opgedaan die ik niet snel ga vergeten.

De gameplay loop is geweldig en de werelden voelen ook stuk voor stuk uniek aan. Ze dragen een groot gedeelte van de fijne ervaring die Deep Rock Galactic is. Elke mijn is willekeurig gecreëerd, dus elke playthrough voelt vers aan. Iets waar ik echt van stond te kijken, was het feit dat de wereld volledig verwoestbaar is. Elke slag van je pikhouweel zorgt voor een gaatje in de wereld en nee, niet vierkante blokjes zoals in Minecraft. Het ziet er verdomd gedetailleerd uit en het verstoort nooit de ervaring of de preformance van de game. Op de Xbox One X krijg je een solide 1800p resolutie met 60 FPS, echt heerlijk. Dat je zo'n ambitieus concept hebt en niet hoeft in te leveren op de performance is echt subliem. De artstyle helpt hierbij en ik snap dat het wellicht niet iedereen zijn ding is. Ik persoonlijk vind het er mooi uitzien en het geeft de game een eigen identiteit. Ondanks dat de preformance over het algemeen heel sterk is, valt de FPS nog wel eens naar beneden wanneer het heel hectisch wordt op je scherm. Ook ben ik redelijk wat texture issues tegengekomen, wat op zijn duur frustrerend was. Gelukkig waren dit soort problemen relatief zeldzaam. Om terug te komen op de levels zelf, ik heb zelden games gezien die zo goed gebruikmaken van verticaliteit. Deze grotten kunnen ontzettend complex zijn en zo diep als de hel. Elke dwerg heeft een mobiliteits-optie om deze verticaliteit te lijf te gaan, maar ze kunnen nog steeds zeer uitdagend zijn. Het enige nadeel aan de manier hoe de grotten willekeurig gebouwd worden, is dat er van balans af en toe geen sprake is. De ene keer kan alles meezitten en behaal je je missies in recordtijd, maar de andere keer voelt het vrijwel onmogelijk om heelhuids terug te keren naar de droppod. Een klein smetje op een anders geweldig staaltje werk op het gebied van worldbuilding.

Deep Rock Galactic3

For Karl!

Zoals eerder gezegd, speel je als één van de vier dwergen. Deze dwergen gebruiken grof taalgebruik, zijn niet vies van een pilsje en hebben de grootste baarden waar zelfs Sinterklaas nog jaloers op zou zijn. Wat het fijne aan Deep Rock Galactic is, is dat elke dwerg een bepaalde rol vervuld. De Gunner is aanwezig op de frontlinies met zijn minigun. Zijn DPS is ongelofelijk hoog en hij zorgt er dus ook voor dat de alienhorde op een rap tempo uitgedund wordt. Hij zorgt echter ook voor ziplines, waardoor het gehele team makkelijk door de mijn kan navigeren. De Scout heeft toegang tot een grappling gun, waardoor hij lekker snel door de grotten heen vliegt. Met zijn flare gun belicht hij de gehele grot, handig uiteraard als je op zoek bent naar de belangrijke kristallen. De Engineer maakt turrets en platformen, zodat hoge gebieden bereikt kunnen worden. Tot slot hebben we de Driller, die overal schijt aan heeft en met zijn turbo drilmachines enorme tunnel graaft. Elke dwerg heeft een upgrade systeem, waarbij je de wapens, armor en meer aanpast. Een beter personage, zodat je moeilijkere missies kunt uitspelen en betere beloningen verdient. Je dwerg is ook tot in de nopjes te versieren. Zo kun je het pantser aanpassen, gigantische baarden laten groeien en heb je ontelbare andere opties. Je dwerg voelt echt als je eigen aan, wat voor motivatie zorgt om te blijven spelen. Wanneer je met een volledig team elke class bezit, dan is het samenspel grandioos. De vaardigheden van de dwergen helpen elkaar echt, wat zorgt voor goede dynamiek tussen de dwergen. En die dynamiek is nodig, want ondanks dat de grotten gevaarlijk zijn, zijn de monsters toch wel het grootste probleem.

Deze monsters zijn in elke mijn aanwezig en zijn meestal geen simpele pushovers. Ondanks dat er maar een paar soorten monsters zijn, bevat elke soort wel vele variaties om zo de combat vers te houden. Hele kleine varianten die in grote hoeveelheden aanvallen en gedrochten die op het plafond kruipen. Waar ze je bestoken op afstand en natuurlijk de grote, zware jongens die ervoor zorgen dat je in je broek schijt wanneer die onverwachts door jouw kleine tunnel kruipen. De monsters zijn qua design een beetje simpel, maar verder prima. Vooral het audiodesign van de beesten is uitstekend. Helemaal de grote beesten klinken ontzettend bruut. De dwergen zijn echter niet ten dode opgeschreven tegen de aliens. Elke dwerg bezit unieke wapens, zodat ze zeker een goede kans maken tegen de beesten. De Gunner heeft natuurlijk zijn minigun, maar de Scout en Engineer hebben ook hun assault rifles en shotguns klaarliggen. Speciale shout-out naar de Driller, want zijn vlammenwerper is by far de beste die ik ooit in een FPS game gezien heb. Verder voelen de wapens krachtig aan, zien er stevig uit en klinken ook heerlijk. Wanneer je je dwerg genoeg levels omhoog drilt, dan krijg je speciale missies waarbij je andere wapens ontgrendelt. Dit helpt goed met het herspelen van je favoriete dwerg. De wapens zijn ook helemaal te versieren naar je eigen smaak.

Bosco en Bier

Maar de dwergen zijn niet alleen goed in het vechten tegen aliens, ook de specifieke missies kunnen profiteren van de verschillende classes. Zo is de Scout handig in het razendsnel oppikken van de eieren tijdens de egg hunts, maar is de Driller uitstekend wanneer je de map moet doorspitten, op zoek naar begraven mineralen. Co-op is ontzettend leuk en belangrijk in deze titel, maar hoe zit het met de solo spelers? Voor hen is er ook zeker ruimte. Je krijgt namelijk back-up in de vorm van een robotje genaamd Bosco. Deze tinnen vriend is een levensredder wanneer je alleen de mijnen ingaat. Hij helpt je met het mijnen, hij schiet aliens aan flarden en hij komt je ook nog een reviven als je weer eens het niet kon laten om die C4 te dichtbij te laten ontploffen.

Wanneer Deep Rock Galactic lanceert, dan zitten ze op update nummertje dertig. De game is sinds februari 2018 compleet op de schop gegaan en er is zoveel te doen. De HUB zelf is helemaal versierd met allerlei soorten content. Zo kun je een minigame spelen, waarin je barrels door een ring heen trapt, je kunt je robotje versieren en kun je heel wat tijd kwijtraken in de HUB. Kleine gangetjes maken het ook nog eens interessant om te exploreren. Een relatief nieuwe additie is de bar, waar je samen met je maten heerlijke biertjes kunt brouwen. Je kunt er zelfs voor zorgen dat je een buff krijgt voor de volgende missie! Ook is het mogelijk om jezelf ladderzat te voeren en knock out gaan, dat is op zijn tijd ook wel lachen, natuurlijk. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Forge, waar je je eigen customisation items kunt bouwen. Of wat dacht je van de Deep Dives? Waarin de echte pro's te werk gaan met de Deep Rock Galactic ervaring. Kortom, de game zit vol met de liefde van de ontwikkelaars en het detailwerk is van grote klasse.

Deep Rock Galactic screenshots zijn gemaakt tijdens onze speelsessie op de Xbox One X.

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Deep Rock Galactic is het resultaat wanneer een ontwikkelaar jarenlang mag werken aan een game waar zij overduidelijk van houden. Dit is een co-op must play titel. De gameplay loop is zoals geen ander en het garandeert plezier voor meerdere uren achter elkaar. De werelden stijgen letterlijk naar een nieuw niveau, al heb je soms de kans om in een te ingewikkelde grot verdwaald te raken. De combat voelt heerlijk en elke dwerg heeft een compleet andere rol als zijn broeders. Deep Rock Galactic is perfect voor degene die houden van intense avonturen in de diepste, donkere grotten van het heelal. Onthoudt wel, dat je nooit iemand achterlaat! Rock and stone - to the bone!

  • Pluspunten
  • Bakken met content
  • Talloze customization opties
  • Grafisch goed met 60 FPS
  • Flinke dosis humor
  • Elke dwerg voelt uniek aan
  • Sounddesign
  • Gunplay voelt goed
  • Gameplay loop en concept zijn erg origineel
  • Minpunten
  • Game mag wat meer gepolijst worden
  • Grotten voelen soms niet in balans
Gameliner Score
Uitmuntend

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?