Review: Deep Black: Reloaded Pc

'*zucht*, alw'r een shooter...?', hoor ik jullie al denken na het zien van de eerste beelden van deze game van Duitse makelij. Nee, Deep Black Reloaded is geen slechte Duitse pornofilm, zoals de naam je wellicht doet vermoeden, maar een heuse third-person shooter die ons meeneemt in onderwatergevechten met cyborgs en supersoldaten. Klinkt episch, niet? Nu maar hopen dat de game dit ook waar weet te maken!

Spitter, Spetter, Spater! Lekker in het water!

Het shootergenre is oververtegenwoordigd, en als nieuweling in het oorlogsveld zul je toch met iets nieuws moeten komen wil je enig tegenwicht bieden tegen de bloedlinke concurrentie. Het wapen waarmee Deep Black Reloaded die strijd hoopt te winnen, is met de onderwater-actie die de game kent. De veertig missies die je dient te voltooiien zijn allemaal bezaaid met rioleringstelsels en andere omgevingen waar je duikpak tot zijn recht komt, en ik moet zeggen dat dit op zich best leuk is om te doen. Het zwemmen is een aangename verrassing, aangezien het lopen ontzettend klungelig aanvoelt. De gevoeligheid van de muis is ook na het aanpassen nog steeds erg hoog, en je personage kent te weinig verschillende acties om hem lekker beweeglijk te maken. Zo draait de camera bij het rondkijken gewoon mee, en beweegt de held van Deep Black Reloaded niet eens. Bij het zwemmen loopt het al een stuk vloeiender, en mede door je high-tech duikpak komt de game hier tot zijn recht.

Dead Space 3

Maar wacht eens even! Dat hoofdpersonage ken ik! Dat is Isaac van Dead Space! Het zou inderdaad zomaar eens zijn neef kunnen zijn, aangezien de maker de inspiratie voor het duikpak ongetwijfeld uit Dead Space heeft geput. Ook worden voor andere elementen uit de game leentjebuur gespeeld. Zo lijken de vijanden wel erg veel op Helghast, en heeft onze held een heuse Hidden Blade. De stealthkills met dit wapen voelen helaas niet zo lekker aan als ze dat doen in de game waar hij oorspronkelijk vandaan komt, aangezien we nog steeds bewegen als een houten klaas.

Duitse B-film

Deep Black Reloaded is zoals hierboven al vermeld van Duitse makelij. Dit is duidelijk terug te zien in de kwaliteit van de dialogen. Slechte woordgrappen (I've got butter knives in my stomach... - Don't you mean butterflies? No.) wisselen elkaar af, en de quasi-stoere uitspraken van de hoofdpersonages laten je denken dat je in een soort Duitse B-film terecht bent gekomen. Ook zijn de kreten die gedode tegenstanders laten horen lachwekkend, en dan met name de kreten die ze onder water nog proberen uit te schreeuwen. Het doden van deze vijanden is hartstikke repetief, net als de rest van de game. Opdracht: open een brug. Wanneer de brug eenmaal geopend is, komen er vier vijanden je het leven zuur maken. Vijanden dood? Dan mag je weer een stuk gaan zwemmen. Onder water kom je dan weer een cyborg-vis tegen, die je door op een knop te rammen dood maakt, en tada! De volgende quest verschijnt: open een poort. Hierna komen weer vier vijanden al schietend op je afgerend, mag je w'r gaan zwemmen enzovoorts.

Het eindoordeel van Rens Knapen

Deep Black Reloaded lijkt teveel op andere (betere) games om er echt van te kunnen genieten. De maker zegt zelf dat ze geprobeerd hebben om er een arcade-shooter van gemaakt te hebben, waardoor dit een totaal aandere feeling zou moeten hebben dan andere shooters. Helaas zijn andere games simpelweg leuker om te spelen, en kun je die twintig euro beter aan een andere game besteden. Er zit zeker potentie in deze studio, aangezien de game er grafisch gewoon ok' uitziet, en de onderwateractie, mits beter uitgewerkt, best leuk is. Ik weet zeker dat de ontwikkelaar het beter kan!

• Onderwateractie
  • Grafisch ok'
  • AI ronduit slecht