Review: Deadpool PlayStation 3

Geplaatst: 23 juli 2013 10:00

Welkom bij de review van Deadpool: de beste game ooit! Dat is in ieder geval de mening van Deadpools moeder en van Wade Winston Wilson, alias Deadpool. Deze schurk/antiheld vindt zichzelf zo geweldig en grappig, en vind het dus onbegrijpelijk dat hij nog nooit een hoofdrol in een videogame heeft vertolkt. Gelukkig voor hem dachten Activision en ontwikkelaar High Moon Studios daar net zo over.

Who the f*ck is Deadpool?

Deadpools alter ego heet, zoals je al hebt kunnen lezen, Wade Winston Wilson, ooit een speciaal agent die werkte voor de Amerikaanse overheid. Hij leed echter aan terminale kanker en melde zich daarom vrijwillig aan voor het Weapon X-programma dat hem genezende krachten zou geven net als Wolverine van de X-Men. Deze krachten kreeg hij uiteindelijk wel, maar hij werd ook mentaal onstabiel en lichamelijk verminkt, wat hij verbergt met zijn rood-zwarte kostuum.

I love the smell of pancakes in the morning

De game begint met Deadpool die een beetje in zijn appartement aan het chillen is en tegen zichzelf praat. Hij is waarschijnlijk het enige personage dat weet dat hij in een game zit en dat hij wordt bekeken door de gamer. Je kunt zijn appartement verkennen en hem allerlei dingen laten uitvoeren terwijl hij er op typische Deadpool-wijze commentaar bij levert. Van het opblazen van zijn opblaaspop (That's not mine) tot het bakken van pannenkoeken (I love the smell of pancakes in the morning, smells like victory). Ook kun je stemacteur Nolan North bellen, die toevallig de stem van Deadpool inspreekt en zorgt voor een aantal geluidseffecten. Al snel belt ontwikkelaar High Moon Studios naar Deadpool dat ze een game van hem willen maken en het script ervan naar hem zullen sturen.

Hakken en knallen met Deadpool

Deadpool is een third-person actiegame die barst van de humor, soms zeer flauw en andere keren weer ronduit hilarisch en over de top. Zo stelt het verhaal nauwelijks wat voor, iets wat ook weer expres is gedaan aangezien Deadpool zich moet houden aan het simpele script wat hij van High Moon Studios heeft gekregen. In de tutorial leer je hoe je de ex-huursoldaat bestuurt en hoe je met zijn zwaarden en vuurwapens lichte aanvallen afwisselt met zware aanvallen. In beeld verschijnen telkens de juiste knoppen en die kun je volgens Deadpool maar beter gebruiken aangezien High Moon Studios daar namelijk voor heeft gekozen. Naast de standaard aanvallen bevat de game het bekende countersysteem uit de Batman-games en kan Deadpool over korte afstanden teleporteren, wat uitermate handig is voor het ontwijken van aanvallen. Hoewel de gevechten zeer vermakelijk zijn worden ze na verloop van tijd wel wat repetitief doordat je van gebied naar gebied loopt en daar weer wat vijanden afslacht. Deze vijanden lijken ook als twee druppels water op elkaar, iets wat Deadpool, bijdehand als hij is, ook opmerkt.

De game is niet al te moeilijk en Deadpool kan door zijn genezend vermogen ook niet dood. Wel is er een soort van levensmeter in beeld en mocht die leeg zijn, dan is Deadpool bewusteloos en krijg je er als gamer even flink van langs van hem. De vermakelijk actie en met name de humor zijn de sterkste punten van de game, wat in het begin van het tweede level weer eens duidelijk wordt gemaakt. Het eerste level heeft High Moon Studios zogenaamd teveel geld gekost vanwege de 'waanzinnige' graphics en vele explosies, dat het tweede level begint als een ouderwetse 8-bit game vol met bugs. Gelukkig was er naast het verhaal nog budget over voor verschillende challenges die de speeltijd nog wat oprekken en heeft High Moon Studios gedacht aan de echte Marvel-fans door bekende personages zoals Wolverine, Rogue, Cable, Domino en Mr. Sinister in de game te stoppen.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Na verschillende hilarische trailers van Deadpool bekeken te hebben, keek ik al uit naar deze game en hij is gelukkig niet tegen gevallen. Deadpool is zelf een heel cool en gestoord personage dat zichzelf totaal niet serieus neemt en alle personages en de gamer voorziet van zijn oneliners en donkere humor. De gevechten worden na verloop van tijd wel wat repetitief en de game is niet al te lang, maar alles bij elkaar opgeteld is dit gewoon een goede en vooral leuke game om te spelen in deze komkommertijd.

• Deadpool
  • Absurde humor
  • Vermakelijke actie