Review: De Sims 4 PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 20:26

The Sims 4 zag drie jaar geleden het digitale daglicht op de pc. Het is ook echt het type game dat het beste speelt op een pc. Toch is vanaf het eerste deeltje altijd elke main Sims-game verschenen op de consoles. Er zijn zelfs speciale console games gemaakt, zoals The Sims 2: Castaway, waarbij ze qua controls en speelstijl meer controller-vriendelijk waren. Nu is er dan na drie jaar eindelijk The Sims 4 op de consoles. Zou het de moeite waard zijn?

Sul sul!

Ik val maar gelijk met de deur in huis, de game is identiek aan de pc-versie, alleen dan met aangepaste controls. Als we gaan kniesoren: Een paar cheats ontbreken, en de enorme community support is er (nog?) niet. Ons oud GL-redactielid Melloney heeft drie jaar geleden een uitgebreide review geschreven over de pc-versie. Alles wat hierin over The Sims 4 wordt verteld, kun je zo overnemen voor de consoleversie. Ook in mijn ervaring op de PlayStation 4 is de game een stiekem verslavende tijdvreter, waarbij je voordat je er erg in hebt ineens een hele avond lang met je digitale familie aan de haal bent gegaan. Vooral mijn eigen vriendinlief ging met The Sims 4 aan de haal. Het zorgt voor erg rustige en isolerende avondjes kan ik je zeggen. Alleen dit was niet geheel het geval in het begin.

Whippna Choba Dog!

InThe Sims 4 op de console zijn uiteraard de controls anders. Dat deze wat minder soepeltjes zijn dan op de pc was te verwachten. De controls zijn vooral erg wennen, wat nogal wat frustratie oplevert in het begin. Omdat je zoveel kunt doen in The Sims 4, is het een extra grote uitdaging geweest om er een aangename controller-ervaring van te maken. Toch is dit aardig goed gelukt. Wanneer je je goed en wel door de Mount Everest aan tutorial informatie hebt heen gewerkt, is de game toch echt prima te spelen. Een hoofdelement van de controls is dat je te allen tijde kunt switchen tussen een free cursor mode en menu/icon selection mode. Bij de eerste ga je vrij met een muiscursor over het scherm en bij de tweede ga je alle opties en menu-items af in het scherm. Als je hier eenmaal goed mee om kunt gaan, is het een vrij dynamische vorm van controls. Nog altijd geen toetsenbord en muis, maar het komt in de buurt.

Shoo Flee Araganda!

Wat ik echter wel de pret vind drukken, is dat er geen enkele expansion gratis bij zit. De game wordt beduidend beter met een aantal essentiële DLC-uitbreidingen, en het is ook een beetje kapitalistisch om iedereen hiervoor op consoles de volle mep te laten betalen. Lang niet alle uitbreidingen zijn beschikbaar op dit moment, dat vind ik begrijpelijk. Maar EA zou deze als latere gratis expansions erbij kunnen doen, of op zijn minst aanbieden als een voordeliger pakket. Voor alle vormen van uitbreiding mag je het volle bedrag neertellen, wisselend tussen de tien en veertig euro, en daarvoor is de game niet nieuw genoeg. Met het snel kelderen van de verkoopprijs van games tegenwoordig, lijkt het mij juist essentieel dat je ervoor zorgt dat een game bij launch een goede prijs/kwaliteit biedt. Volle prijs voor een drie jaar oude game zonder ook maar 'n uitbreiding erbij doet The Sims 4 nu voelen als een "ik wacht wel een maandje of drie, tot een half jaar" titeltje.

The Sims 4 is mag dan inmiddels drie jaar oud zijn, het drukt de pret op de consoles niet. De controls zijn even wennen, maar uiteindelijk haal je er een ontzettend sterke Sims-ervaring uit die ervoor zorgt dat je tot in de late uurtjes nog bezig blijft met je digitale familie. Het is erg goed dat The Sims 4 meer draait om persoonlijke ontwikkeling, relaties en ervaringen, in plaats van het materiële dat de voorgaande delen sterker hadden. Het enige grote minpunt aan deze release is dat de launchprijs vrij hoog ligt voor een drie jaar oude game, zeker omdat er geen enkele uitbreiding bij zit. EA wil ook erg graag dat je DLC koopt, want heel het startscherm is een bijverkoopmenu. Hierdoor krijgt The Sims 4 als goeie game een zure bijsmaak.

• Goeie port van een goeie game
  • Controls zijn goed te doen
  • Leuk en verslavend