Review: De Magische 10 Nintendo DS

Aangepast: 17 maart 2024 18:58

Peacefully undulating this game lies in your digital gamestore, compliments of Nintendo. So gather all your wisdom and mental strength to grasp this extraordinarily troublesome calculating game suitable for ages 3 and up. First off let me say this has been one of the hardest games for me that I ever had to review. The game is called Make 10, or in dutch "De Magische Tien". Not that the dutch title means much because the whole game is in English. For all of the juvenile inhibitors of the Netherlands it will perhaps therefore be difficult to be able to completely understand and enjoy the game, this of course is obvious. I bet everyone is wondering right now: Well then how much text is there in this wonderful game dearest Peter? Now, dear readers let me just say this: A LOT. So much, that even an avid English literature reader such as me often wondered: "When do these stygian endless messages of doom and infinite blablabla finally end?" Every creature you meet hurls a giant shitload of information your way, and all this talking and no playing makes you feel pestered. Just have to be careful not to turn Peter into a dull boy, if you know what I mean.

Engels bijspijkeren?

Een ieder die weinig begrijpt van dit voorwoord van formaat, kan de game 'De Magische Tien' wel vergeten. De gehele tekst heb ik laten bestaan uit woorden die daadwerkelijk voorkomen in Make 10, (oke, behalve stygian en doom dan...) hoe moeilijk dit ook wellicht te geloven is voor een game vanaf 3 jaar en ouder. Daarnaast heb ik ook de lengte hetzelfde gemaakt als het gemiddelde stukje info wat de poppekes van Make 10 door mijn tot uitersten getergde synapsen in mijn wandbeenkwab wisten te lanceren.

Kingdom of 10

Allemaal erg jammer is dit, want eigenlijk is het best een tof spel namelijk. Je moet the kingdom of 10 helpen met het oplossen van allemaal rekenpuzzels, die met 10 te maken hebben. In eerste instantie niet boeiend, zul je denken, maar men heeft er echt boeiende en leuke puzzels van weten te maken die allemaal veel van elkaar verschillen. Zo krijg je een aantal getallen te zien die samen 10 of een meervoud van 10 kunnen maken, mits je er eentje weghaalt. Dit dwarsliggende getalletje kan je dan in de puzzel afdekken met een steen om zo de puzzel op te lossen. Zo heb je bijvoorbeeld ook nog het ordenen van lucifers, waarbij je de juiste getallen moet maken en/of een plus en min erbij moet plaatsen. Zo heb je bij elkaar wel meer dan 30 verschillende puzzels. Je moet heel het koninkrijk doorzoeken om de poppetjes, genaamd Pixies, te vinden die je de puzzels geven. Hiervoor hebben de makers een soort kinderlijk zoekspelletje gemaakt, wat je dus min of meer speelt tussen te puzzels door. Op zich een goed concept, alleen hebben ze Make 10 echt volledig vervuilt door je overal lastig te vallen met grote dikke lappen tekst.

Kinderspel

Alles ziet er naar uit gericht te zijn op kinderen. Het hele spel ziet er erg schattig en kleurrijk uit, en zou zo uit een volgekleurd kleurboek (binnen de lijntjes gebleven heh!) kunnen komen. Alle poppetjes die je tegenkomt zien er erg grappig en schattig uit. De rekenpuzzels worden op een gegeven moment misschien wel een beetje te moeilijk voor kleine kinderen,maar toch is het goed te doen en krijg je veel uitleg. Tja, en nu zijn we weer uitgekomen bij het grootste probleem van heel het spel: Veel tekst, en alles in het Engels. Ik heb het spel ook laten spelen door de twee dochters van mijn werkgever op de drumschool. Eva, 9 jaar: "Erg leuk, een spel met rekenpuzzels, maar het is wel erg veel tekst, en allemaal in het Engels, dus ik begrijp er weinig van." Dan haar oudere zus Lara, 11 jaar: "Ja het puzzelen is wel leuk, maar al die Engelse tekst is niet doorheen te komen."

Make 10, want ik weiger het 'De Magische 10' te noemen, had een erg tof spel kunnen zijn dat voor een originele brain training had gezorgd voor kinderen. Eigenlijk is vrijwel alles aan het spel geslaagd, wat het allemaal des te meer jammer maakt: Puzzels zijn leuk, verhaal is leuk, characters (Pixies) zijn echt heel tof en de graphics zijn leuk, maar veel ervan genieten kun je helaas niet, want overal krijg je forse lappen tekst te verwerken. Alleen al de pure kwantiteit aan tekst maakt Make 10 een zure appel om doorheen te komen, want de gehele game heeft geen fatsoenlijke pacing hierdoor. Dat ze het dan ook nog eens geheel in het Engels hebben gehouden voor de Nederlandse release, is de grootste fout geweest, want hiermee houd je juist de doelgroep weg van de game, en snijdt Nintendo zichzelf aardig diep in de vingers. Dat is dan 10 sneden totaal met eentje in iedere vinger. En dat heet dan ironie.

• Toffe puzzels
  • Leuke graphics
  • Pixies zijn tof