Darksiders III

  • ONTWIKKELAAR Gunfire Games
  • RELEASEDATUM 27 november 2018
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Actie
  • GAMELINER SCORE

Darksiders III Xbox One

De Darksiders-franchise zag in 2010 het levenslicht en doet het verhaal van de Four Horsemen of the Apocalypse uit de doeken. In het eerste deel kroop jij als speler in de huid van de ruiter War. De protagonist uit het tweede deel was Death en in dit derde deel bewandelen we de weg van Fury. Het mag trouwens een wonder hete dat wij überhaupt aan de slag kunnen gaan met Fury. Na het faillissement van de ontwikkelaar en uitgever THQ, was de toekomst van de Darksiders-reeks erg onzeker. Het bedrijf werd overgenomen door Nordic Games, wat al snel omgedoopt werd tot THQ Nordic. Samen met Gunfire Games hebben zij het derde deel van Darksiders weten te realiseren. Of de game ook net zo goed is als haar twee voorgangers, lees je in deze review.

The Seven Deadly Sins

Darksiders III vertelt het verhaal van Fury. Het is de zus van War, Death en Strife en daarmee de enige vrouw in dit gezelschap. Fury gaat in opdracht van de Charred Council op zoek naar de Seven Deadly Sins. Deze zeven zonden zijn op aarde terecht gekomen door iemand wiens naam ik niet zal noemen (mogelijk spoiler gevoelig) en aan haar de schone taak om deze zeven zonden te vernietigen. Bewapend met een zweep, haar vurige karakter en de nodige acrobatische-skills begint Fury aan haar queeste. Het verhaal gaat niet heel diep, maar grijpt wel terug naar eerdere gebeurtenissen uit de twee voorgaande titels. Hierdoor krijg jij als speler het gevoel dat er met de nodige aandacht aan deze game is gewerkt. Een aantal bekende personages maken wederom hun opwachting, wat het voor de fans van het eerste uur als een volwaardig vervolg doet aanvoelen.

Klappen van de zweep

Het mag geen geheim zijn dat het vechten met vele demonische-vijanden toch wel centraal staat in een game als Darksiders III. Het is dan ook niet voor niets een hack 'n' slash action-adventure-game. Het hoofdwapen van Fury is een zweep en heeft een relatief groot bereik. Naarmate de game vordert, komen er ook andere wapens aan bod evenals verschillende vaardigheden. Het vechten in Darksiders III voelt bevredigend, zeker wanneer jouw vijanden uiteen spatten door een paar flinke klappen van de zweep of een goed getimede special-move. Fury kan de vijandelijke aanvallen echter niet blokken. Deze moeten worden ontweken door op het juiste moment op de desbetreffende dodge-knop te drukken. Voer je dit goed uit, dan kan er direct een tegenaanval worden gedaan. Omdat de health-bar niet vanzelf vult, moet er goed worden gekeken naar de bewegingen van de vele vijanden en moet er voldoende worden ontweken. Dit gaat in de eerste fase van de game nog wat stroef en moet menig gebied een aantal keer opnieuw gespeeld worden, maar naar mate je de besturing onder de spreekwoordelijke knie hebt, ga je geen enkel gevecht meer uit de weg.

Zoals eerder vermeld krijg je de beschikking over een aantal speciale vaardigheden. Deze vaardigheden kunnen worden aangeroepen als de bijbehorende Hollow's weet te verzamelen. Dit zijn stenen die Fury verschillende elementaire krachten geeft. Aan het begin van de game kom je bijvoorbeeld de Fire Hollow tegen. Dit stelt Fury in staat om door lava te lopen alsof het een plas water is en krijgt ze de beschikking over twee dolken. Met deze verkregen vuurtechniek is het mogelijk om naast keiharde vuuraanvallen ook hoger te springen. Hiermee worden voorheen onbereikbare gebieden ineens bereikbaar. Het inzetten van deze Hollow's is dus van groot belang in het oplossen van puzzels en het verslaan van bepaalde vijanden.

Hier en daar wat mankementen

De grafische stijl van de game is prima in orde. Het is op sommige plekken kleurrijk en sfeervol, maar in andere gebieden is het allemaal grauw en donker. Het weet de sfeer van een verwoeste Aarde goed neer te zetten. Ondanks de vele demonen die rond zwerven, voelt de wereld wat leeg aan. Als ik mijn persoonlijke smaak even mag aankaarten, had ik wel meer 'levendigheid' in bijvoorbeeld de lucht willen zien. De nodige rondhuppelende of voor hun leven rennende dieren of wat meer NPC's. Waar de werelden er goed uitzien, laten de cutscenes nog wel eens te wensen over. Deze voelen zo nu en dan een beetje verouderd aan. Het is in sommige gevallen net of je naar een Xbox 360-game aan het kijken bent. Misschien was het mijn download-versie die niet helemaal naar behoren werkte, maar in één van de vele tussenfilmpjes zaten nogal vervelende glitches, waardoor de personages op en neer bewogen zodra er van camerastandpunt gewisseld werd. Ook zijn sommige reflecties die je ziet in bijvoorbeeld het water, erg onnatuurlijk.

Darksiders III maakt gebruik van een auto save-functie. Erg handig en je weet direct of er iets groots of belangrijks staat te gebeuren wanneer het auto save-logo in beeld verschijnt. Een minpunt hieraan is, is dat op het moment dat jouw vooruitgang wordt opgeslagen, de game voor een paar seconden volledig blijft hangen. Naar mijn mening had dit niet gehoeven. Het zijn geen grote fouten en de speelervaring wordt er ook niet minder door, maar het zijn wel slordige fouten. Hopelijk worden deze mankementen ooit nog verholpen door middel van een patch.

HET EINDOORDEEL VAN Alex Offerman

Darksiders III is geen meesterwerk. De impact dat het origineel had, weet deze sequel niet te behalen. Dat neemt niet weg dat het wel een prima game is om je nodige portie hack 'n' slash-actie binnen te krijgen. De game is sfeervol en het verhaal zit leuk in elkaar. Er wordt teruggegrepen naar de voorgaande delen en zo nu en dan komen sommige personages uit die games ook even om de hoek kijken. Na wat oefening zijn de gevechten goed te doen en er is een hoop te verkrijgen in de vorm van extra vaardigheden en items om bijvoorbeeld jouw wapens te upgraden. De technische mankementen die je zo nu en dan tegenkomt zijn slordig, maar bederven de speelervaring nauwelijks. Het enige waar je echter wel de nodige woede (lees Fury) van krijgt, is dat je van tijd tot tijd flinke stukken opnieuw moet doen, omdat je de dodge-knop niet op tijd hebt weten te vinden.

  • PLUSPUNTEN
  • Grijpt terug naar voorgaande delen
  • Erg sfeervol
  • Het vechtsysteem
  • MINPUNTEN
  • Cutscenes zien er soms verouderd uit
  • Hier en daar glitches
Gameliner SCORE
Prima

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?