Review: Darkness Within 2: The Dark Lineage Pc

"Oh nee hè! Waarom?" Was het eerste wat ik dacht toen ik zag dat het tweede deel van de horror-adventure Darkness Within in volledig 3D gepresenteerd wordt. Gelukkig valt het nog allemaal best mee en kan het tweede deel zich redelijk goed meten met het eerste, dat zeker niet slecht te noemen was. De combinatie van 'de detective uithangen', grimmige geheimen over oude heidense stammen, verlaten behekste huizen en zielstransformaties met behulp van psychoactieve middelen is weer helemaal terug. Maar dan nu met 3D-smaak, tja...

De techniek

De spelwereld wordt je gepresenteerd door een dik aangezette fish-eye lens, je kent ze wel: zoals in al die zelfopgenomen skate video's. De wereld die je door deze lens ziet is helaas niet heel erg mooi te noemen. Wat wel opvalt is dat de belichting weer wel erg mooi uit de verf komt. Dit is dan ook de grootste kracht van het spel en zal je waarschijnlijk wel een paar keer naar schaduwen laten springen. Het werkt vooral allemaal erg goed als je in je eentje ergens aan het rondneuzen bent; zodra je een npc in beeld hebt worden de beperkingen van de engine pijnlijk zichtbaar. Bijkomend nadeel van de 3D aanpak van deze adventure is dat je twee handen nodig hebt om te spelen. Dit lijkt onbenullig maar stiekem speelt het daardoor heel anders dan een typische 2D adventure. Het tempo blijft hetzelfde, maar omdat je continue 'bij moet sturen' speelt het veel onrustiger. Ook is het goed zichtbaar dat de studio nog niet veel leveldesign ervaring heeft; sommige gebouwen lijken qua verhoudingen en afmetingen niet goed te kloppen. Bovendien zijn de levels vrij kaal, om zo de performance van de engine op zwakkere systemen acceptabel te houden.

Lekker puzzelen

The Dark Lineage begin je in een afgelegen hutje. Je bent hier gebracht door niemand minder dan Loath Nolder, de man waar je heel het eerste deel achteraan hebt gespeurd. Na een korte uitleg van de controls vind je al snel het eerste stuk tekst dat je met je rode marker te lijf mag gaan. Dit zijn verreweg de meest voorkomende puzzels in het spel en ze zorgen ervoor dat je alle tekst ook minstens 'n keer goed door hebt gelezen. Handig, want dan weet je ook daadwerkelijk waar het verhaal over gaat. Dit lijkt bijzonder sterk op deel 1 en houdt zich vooral bezig met grimmige culten en zielstransformaties en dergelijke. Wie het eerste deel van Darkness Within heeft gespeeld zal bij The Dark Lineage meteen dezelfde sfeer proeven, mede door de spaarzame achtergrondmuziek die zijn kunstje weer met verve doet. Of we nou heel blij moeten zijn met de 3D wereld blijft ook hier weer een twijfel. Het moet zeker gezegd worden dat je je meer in kan leven omdat je geloofwaardiger aanwezig bent in de spelwereld. Helaas komt het vaker voor dan je lief is dat de controls worden afgepakt en je aan je haren door een kleine cutscene wordt meegesleept. Tof dat jullie de moeite hiervoor hebben gedaan jongens, maar het is een stuk enger als ik zelf plots een lijk tegenkom. Nu zie je de enge dingen vaak al aankomen en weet je dat er niets kan gebeuren, want je hebt toch geen invloed op het spel voor de komende paar seconden.

Het eindoordeel van Stephan Kuijsten

The Dark Lineage is een beetje vreemde eend in de bijt. Het is net zoals deel 1 zeker geen slecht spel te noemen, daarvoor zijn de puzzels en de sfeer te goed. Echter zitten er teveel haken en ogen aan om het als een toptitel te bestempelen. Darkness Within 2 is een dappere insteek in het genre met een volledig 3D uitgewerkte spelwereld, maar ik denk dat hetzelfde spel in 2,5D (2D wereld, 3D poppetjes, red.) beter was geworden.

• Sfeer blijft lekker grimmig
  • Muziek
  • Puzzels zijn logisch