Dark Fall: Lights Out, The Director's Cut Edition
  • ONTWIKKELAAR Darkling Room
  • EERSTE RELEASEDATUM 11 december 2009
  • PLATFORMEN Pc

review: Dark Fall: Lights Out, The Director's Cut Edition Pc

Op een mooie dag in het gezellige Engelse plaatsje Trewarthan krijg je een opdracht van een lokale bewoner om de mysterieuze vuurtoren van het nabijgelegen eiland Fetch Rock te onderzoeken. Eigenlijk was je in Trewarthan om de kustlijn in kaart te brengen, maar een beetje avontuur is natuurlijk niet slecht. Met veel enthousiasme loop je naar de haven van het stadje om met de boot naar het eiland te varen. Er is echter 'n probleempje: er zit een onzichtbare muur tussen jou en de boot waardoor je er met geen mogelijkheid op kunt stappen om uit te varen.

Operatie Vuurtoren

Uiteraard is dit totaal niet de manier waarop het verhaal zich af hoort te spelen, maar de herbeleving die ik voor mijn kiezen kreeg leek er toch verdacht veel op. Om je toch maar een idee te geven van wat het avontuur eigenlijk in moet houden, hier het verhaal van de game. In dit point-and-click avontuur van de Dark Fall serie ben jij Benjamin Parker, ingehuurd om de kustlijn en andere plekken in en rondom het plaatsje Trewarthan in kaart te brengen. Op een avond gaat de vuurtoren op het eiland Fetch Rock niet meer aan, terwijl dit normaal een standaard procedure is. Aan Benjamin natuurlijk de eer om het 'n en ander te gaan onderzoeken.

No entry

Allemaal leuk en aardig, maar mijn beleving van de game vertelde toch een 'andere versie' van het verhaal. Mijn doorgang tot Fetch Rock werd belemmerd doordat ik niet op de boot kon stappen om de overtocht te maken. Hier ligt het grootste minpunt van Dark Fall: Lights Out. De reden dat ik niet de boot kon nemen, was dat ik een bepaald gedeelte van de stad Trewarthan nog niet had verkend en bepaalde boeken of dozen nog niet had ingezien of geopend. Aangezien dit blijkbaar wel nodig was om verder te komen in de game, heb ik ALLES zorgvuldig bekeken, ook al is het totaal niet van belang voor het verhaal. Na werkelijk meer dan anderhalf uur proberen lukte het uiteindelijk toch om op de boot te stappen en mijn avontuur te vervolgen, maar zo moeten de ontwikkelaars het toch niet bedoeld hebben. Ten eerste haalt het de vaart uit het spel en ten tweede zorgt het voor enorm veel frustratie bij de speler. Een manier om dit makkelijk op te lossen is een hint-systeem, maar deze schitterde in zijn afwezigheid.

Boakes' magie

Gelukkig maakt de sfeer en 'feel' van de game toch nog een hoop goed. De unieke Engelse landschappen zijn een onderdeel waar scriptschrijver Jonathan Boakes een goede slag mee heeft geslagen. Het draagt aan tot meer speelplezier (of in ieder geval een compensatie van de slechte gameplay) en maakt het dragelijker. De graphics van de game zijn niet meteen om over naar huis te schrijven, maar kunnen er voor een game in dit genre nog net mee door. Verwacht dus geen hoogstaande grafische wonderen, maar meer iets dan middelmatig. Jammer genoeg draagt de muziek dan weer niet altijd bij aan de sfeer, aangezien de geluidseffecten schaars zijn en ook niet een hoge kwaliteit halen.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Dark Fall: Lights out bracht mij iets te vaak in een emotionele toestand die mij belemmerde om mijn verwachtingen, behoeften en doelen te verwezenlijken. Kortom: door de vele frustraties tijdens het spelen en oplossen van puzzels heeft de gameplay van dit point-and-click avontuur gefaald. Gelukkig maakt de sfeer van de game nog wat goed en daardoor blijft deze game in de Dark Fall serie steken in de middenmoot. En dat ondanks een verhaal wat veel meer had kunnen bieden bij een goede uitwerking van bepaalde elementen.

• Pluspunten
  • Sfeer is goed
  • Grafisch wel oke