Review: Dance Dance Revolution Winx Club Nintendo Wii

Sommigen waren geschokt, anderen dachten zo al langer over me: overdag een gewone achttienjarige scholier, maar zodra het licht uitgaat en de Wii aan, een zevenjarig meisje. Niet meer dan logisch dus dat een game als Dance Dance Revolution Winx Club naar mij kwam voor een review.

Shake it!

In DDR Winx Club dans moet je net als in iedere andere DDR-game de wildste danspasjes tevoorschijn toveren. Pijlen vliegen van onder naar boven over je scherm, op weg naar de zogenaamde 'pas zone'. Precies op het moment dat ze over de pas zone gaan, stap je op de overeenkomende pijl op de meegeleverde dansmat. Maar niet alleen het voetenwerk is van belang, ook zul je de Nunchuck en Wiimote flink op de beat moeten schudden. In het begin is het allemaal nog wat lastig, maar gelukkig kun je in de Lesson Mode het 'n en ander bijleren.

De tracklist bestaat uit zo'n twintig à  dertig nummers. Hoe blij alle liedjes ook mogen zijn, ze zijn helaas niet allemaal even swingend. à‰'n van de weinige swingende nummers is waarschijnlijk Enchantix, een nummer waarvan het intro verdacht veel op dat van Shine van De Toppers lijkt. Weten we ook weer wat Gordon in z'n vrije tijd doet"

Kort" en niet krachtig

Ondertussen heb ik al 213 woorden aan DDR Winx Club besteed, maar heb ik nog geen woord gerept over de meiden van Winx Club zelf. Dat komt doordat ze je totaal niet bijblijven na het spelen van de Story Mode. Het verhaal is dan ook in een notendop (een beukennootjesdop welteverstaan) samen te vatten: de zes meiden krijgen een cadeautje van de Specialisten. Er is echter maar 'n cadeautje en zes feeën. Daarom krijgt alleen degene die het beste danst het cadeau.

Alleen dat al klinkt natuurlijk erg spannend, maar na vijf dansjes van hooguit drie minuten is het verhaal ook nog eens voorbij. Je kunt het dan nog met een andere fee proberen, maar dan krijg je exact hetzelfde verhaal voorgeschoteld. Zelfs een zevenjarig meisje gaat zich daar aan storen. Het is echter wel nodig om de verhaalmodus een aantal keer door te spelen, want iedere keer speel je nieuwe outfits voor je meiden en nummers om op te dansen vrij.

Een tweede minpuntje is dat de vrolijke feetjes jouw danspasjes niet goed nadoen. Steek jij je been uit naar rechts, draaien zij een rondje op het scherm. En zwaai jij met je handen, doen zij een stapje naar rechts.

Voor kleine meisjes?

Tot nu toe leek DDR Winx Club niet echt diepgaand en dus perfect voor de jongere meiden. Wat me dan weer verbaast, is de Workout Mode. Hierin kun je voor jezelf een trainingsschema opstellen, inclusief het aantal calorieën dat je kwijt wil. Zijn we nu zo diep gezonken, dat we willen dat meisjes van zeven gaan letten op het aantal calorieën dat ze kunnen kwijtraken? Of wil de ontwikkelaar met deze modus enkele zwakzinnige moeders (want als je dit als ouder te gek vindt, tja") aanspreken? Ook is het opmerkelijk dat de game geen Nederlandse taaloptie heeft. Dit maakt het onmogelijk voor de jonge spelers om bijvoorbeeld het verhaal te volgen. En dat verhaal is juist zo spannend"

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Dance Dance Revolution Winx Club is het n't niet. Voor meiden vanaf zes, zeven jaar moet het allemaal wel te volgen zijn: het dansen is op de lagere moeilijkheidsgraden namelijk prima te doen en de game zelf zit ook niet al te moeilijk in elkaar. Daarnaast bruist het van roze, bloemetjes, elfjes en blije muziek; wat wil een meisje van zeven nog meer? Helaas zijn er wat opvallende keuzes gemaakt, zoals de Workout Mode, die ik maatschappelijk gezien niet vind kunnen, en het ontbreken van een Nederlandse taaloptie. De extreem korte Story Mode spreekt ook niet in het voordeel van de game en als klap op de vuurpijl kunnen de feeën van Winx Club jouw danspasjes niet bijhouden. Dus zoek je iets om je zusje, dochter, kleindochter of nichtje mee zoet te houden, dan lukt dat heus wel met DDR Winx Club, maar kijk niet raar op als ze het na een weekje al weer beu is.

• Makkelijk op te pakken
  • Roze, bloemetjes, feeën en blije muziek
  • Extreem kort 'verhaal'