Review: Dance Dance Revolution: Hottest Party 4 Nintendo Wii

Daar sta je dan voor de tv. Ik heb mijn Nintendo Wii eerst maar eens afgestoft en op de grond ligt een dansmat op me te wachten. Bij het persbezoek aan Konami kregen we de game Dance Dance Revolution Hottest Party 4 mee naar huis om te checken. De persdame van Konami, Anouk, dacht zeker dat ik te weinig aan lichaambeweging deed.

Waar komt die onzin vandaan?

Dance Dance Revolution (afgekort DDR) verscheen als arcade uitvoering in de Japanse arcadehallen in 1998. De game werd ook wel een vorm van computerdansen genoemd en werd geproduceerd door Konami. In 2001 kwam de dancegame via de PlayStation naar Europa onder de naam Dancing Stage EuroMIX. Later werd de titel omgedoopt naar Dance Dance Revolution: Hottest Party.

Schudden met je billen

Ik heb nog nooit een dansspel gespeeld in combinatie met een dansmat. Ik was dus oprecht geïnterresseerd in deze dansgame van de Japanse ontwikkelaar en uitgever. Je hebt een aantal speltypen waaruit je kunt kiezen. Het valt op dat je de keuze hebt uit tal van opties zoals de Dance-mode, Work-out-mode, Wii Balance Board-mode en de DDR school-mode. In de Dance-mode start je met dansen. Je laat je moves zien met behulp van de Wii-motion controller en de Nunchuk, of op de originele manier middels de dansmat.

Kilootjes verbranden

De Work-out-mode is een soort van intensieve training die je ondergaat. Je kunt er in ieder geval een hoop calorieën verbranden. Deze optie kon mij het minst boeien, maar het past wel bij de gemiddelde gebruiker van de Nintendo Wii. Voordat je in deze mode kunt dansen, moet je een aantal gegevens over jezelf invullen. De game houdt hier dan rekening mee tijdens het dansen.

Maak gewoon gebruik van je Wii Balance Board

Net als in Dance Dance Revolution Hottest Party 3 heeft Konami er in dit deel voor gekozen om ook een optie in de game te stoppen, waarbij je het Wii Balance Board kunt gebruiken. Kunt, want net als de dancemat is dit een extra optie, wat voor voldoende uitdaging zorgt.
De optie is niet de makkelijkste. Maar wat kan mij dat nog schelen, het houdt je voorlopig wel even zoet. Mocht je iemand zijn die snel geïrriteerd is, dan is misschien de DDR-school optie iets voor jou. Hier worden de basisprincipes van de dansmat uitgelegd, zodat je precies weet hoe je deze moet gebruiken. Zo kom je niet voor verrassingen te staan tijdens het dansen.

Een evolutie van jewelste

Het principe van het spel is sinds de komst van de Dance Dance Revolution-serie ongewijzigd gebleven. Op de dansmat staan pijlen. Je moet op de maat van de muziek en de combinatie van pijlen die op je tv verschijnen uitvoeren op de dansmat.
Nadat je je moves hebt gedaan, wordt je door het spel beoordeeld met een bepaalde score. Het verschil in vergelijking met de arcadehal-versie is dat je bij de Nintendo Wii-versie de controller ook moet gebruiken, wat naar mijn gevoel niet echt lekker werkt, maar goed. Deze verandering is nog geen verbetering helaas.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Dance Dance Revolution Hottest Party 4 lijkt veel op zijn voorganger, maar heeft wel wat gelijkenissen met de originele versie uit 2001 op de PlayStation. Het verschil zit hem er alleen in dat de game gebruik maakt van het Wii Balance Board en de controllers van de Nintendo Wii. De game is daarnaast grafisch hier en daar wat opgepoetst. De verschillende opties zijn redelijk divers en zorgen voor voldoende uitdaging. Als je van dansen houdt op muziek uit de top 40 (zoals Bad Romance van Lady Gaga), dan is deze game echt iets voor jou.

• Voldoende opties
  • Uitdagend
  • Top 40 nummers
  • Waar blijft de revolutie?
  • Hoe lang blijft het leuk?
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Dance Dance Revolution: Hottest Party 4

-

Konami