Review: Dance Central 3 Xbox 360

Peter + Muziek = Jeej!
Peter + Hippe muziek = hmpf!
Peter + Instrument = Jeej, Jeej!
Peter + Dansen = Waar is het bier?
Peter + Hippe muziek + dansen = ...

Gamelintjer

De afgelopen week was het in huize Scheffer weer eens "voetjes van de vloer" tijd, met dank aan de hoofdredactie van Gameliner. Dance Central 3 belandde namelijk op mijn deurmat, en dat in een week waarin ik al amper toe kwam aan XCOM, Dishonored en Doom 3 BFG Edition. De zure tijdopoffering en pijn om juist Dance Central 3 te spelen in die paar vrije game-uurtjes moet mij toch wel in aanmerking doen komen voor een lintje. Dat ik nu Dance Central 3 kreeg omdat ik 'n van de weinige ben met een Kinect, of dat Alex mij wilde pesten, weet ik niet. Mensen die mijn hebben gelezen, weten al hoe ontzettend leuk ik dit soort games vind.

Gamelinedancer

Qua uitleg over Dance Central 3 kan ik grotendeels refereren naar de review van deeltje twee. Dansen, dansen en nog eens dansen in allerlei modi, op allerlei manieren op een lading hippe nummers. Je hebt een melige en pittige singleplayer story mode, heel toffe multiplayer modi en zeer wisselende stijlen en niveaus van dansen. Is er noemenswaardig veel veranderd in dit derde deel, of zijn het enkel wat nieuwe nummers en hier en daar een nieuw karakter? Ja en nee. Veel veranderd is er niet, maar wel voldoende om te kunnen zeggen dat het een volwaardig nieuw deel is. Dance Central 2 deed al een hele hoop goed, dus heeft men gelukkig niet al te veel aangepast bij deel drie. Maar naast een nieuwe en meer diverse tracklist heeft de ontwikkelaar er gewoonweg een betere, uitgebreidere game van gemaakt.

Free of Mars

Zo is er nu een multiplayer mode toegevoegd waarbij men elkaars moves moet nadoen, wat een simpel en briljant bedacht concept is. Het duurt niet lang of iedereen gaat zo debiel mogelijke dingen doen en snel daarna volgt het eerste ongeluk. Extra ruimte vrijmaken in de game/woonkamer is aan te raden, zeker wanneer men gaat Dance Centrallen met wat glazen alcohol achter de kiezen. En nog iets geweldigs: standaard komt Dance Central 3 zonder een Bruno Mars nummer, dus het lijkt wel alsof de makers mijn review van deel twee hebben gelezen. Een "mooie" vervanger is ene "meneer" Bieber met het "schitterende" nummer "Boyfriend".

So You Think You Can Dance Central?

Mocht je serieuze dansaspiraties hebben en je inschrijving voor "So You Think You Can Dance" al als conceptmailtje in Outlook klaar hebben staan, dan is Dance Central 3 een absolute aanrader. De tutorial/training modi zijn deze keer nog verder uitgebreid, waarbij men stap voor stap (ja,letterlijk) alle dansmoves en -routines met je doorneemt. Net als bij het vorige deel gaat het niveau bij Dance Central 3 van stijve spasthark tot soepele dansgod. Wat ik echt een geniale toevoeging vind bij het derde deel, is dat men ook de meer oudere genres de dansvloer laat passeren. Zo kun je oude discomuziek en dansjes leren, alsmede bijvoorbeeld de o zo "smaakvolle" jaren 90 sensatie: de macarena. Dit betekent dus ook dat men meer variatie in de muziek heeft gebracht, wat een belangrijk minpunt van het vorige deel wegneemt.

Met Dance Central 3 lijkt het wel alsof Harmonix echt heeft geprobeerd de meest leerzame, vermakelijke en diverse dansgame ooit te maken. Deel twee was al het dansmarieke niveau van zijn concurrenten voorbij, maar met de toevoegingen van een nog uitgebreider tutorial systeem, extra leuke nieuwe gamemodi en meer (historische) diversiteit in dansstijlen en muziek heeft de Dance Central serie zichzelf echt weten te overstijgen. Ik zal eerlijk toegeven dat al dit dansen nog steeds niet echt mijn ding is, en de meeste muziek bezorgt mij oorpijn, maar ik geef ook eerlijk toe dat Dance Central 3 me 'n van de leukste multiplayer game-avonden ooit in mijn leven heeft bezorgd. Dat dan(s) weer wel, en met een pirouette en heupenshake, heeeeej macarena, Aaaa-HA (ha ha)!

• Geen Bruno Mars
  • Enorm vermakelijk en uitgebreid
  • Uitgewerkt leersysteem