Review: Cris Tales - Een prachtige JRPG in een uniek jasje PlayStation 4

Geplaatst: 22 juli 2021 10:00

Vorig jaar werd Cris Tales als eerste JRPG aangekondigd voor de next-gen consoles. Destijds wist ik nog niet helemaal wat ik ervan moest verwachten, maar de game trok mij aan door haar kleurrijke uitstraling en als JRPG-fan verheugde ik mij er ook op om meer te ontdekken in de wereld van Cris Tales. Niet veel later was er een gratis demo beschikbaar op Steam en hier heb ik dan ook erg veel van genoten. In de preview van Cris Tales kun je mijn bevindingen teruglezen. Alomvattend had het mij enthousiast genoeg gemaakt om de volledige game te spelen. Helaas heb ik Cris Tales niet op een next-gen console gespeeld, maar lekker op de vertrouwde PlayStation 4.

Leef in het heden, ontdek het verleden en verander de toekomst

Het verhaal begint met Crisbell, een onschuldig meisje dat een simpel leventje leidt in het weeshuis van Narim. Totdat ze op een dag een gele kikker, Matias, ontmoet die haar leven voorgoed verandert. Hij vertelt haar namelijk dat zij de uitverkorene is en het koninkrijk kan redden door middel van tijdreizen. Matias leidt Crisbell naar de kathedraal waar ze een magisch tijdkristal ontvangt. Hiermee heeft ze de kracht om het verleden of de toekomst te zien en kan ze deze veranderen door bepaalde handelingen uit te voeren. Met Matias als haar gids gaat Crisbell op avontuur om Narim en andere steden te redden van wat hen te wachten staat.

Op het moment dat Crisbell haar krachten heeft ontvangen als Time Mage, word je beeldscherm gesplitst in drie vlakken die het verleden, het heden en de toekomst representeren. Het besturen van Crisbell gebeurt vanuit het heden, maar tegelijkertijd zie je hoe de steden en haar inwoners er in het verleden hebben uitgezien en hoe deze er in de toekomst uitzien. Matias heeft de kracht om te springen naar het verleden en de toekomst. Het is een uniek concept en vermakelijk om naar te kijken. Daarnaast is er goed gebruikgemaakt van kleuren die de personages en objecten eruit laten springen. De wereld van Cris Tales heeft verder een geometrisch design, waar ik normaal niet erg van houd, maar het is in Cris Tales juist goed gebalanceerd door het kleurgebruik en de subtiele details.

Verken de wereld met Crisbell (of Matias)

Hoe lief Crisbell er ook uitziet, zij moet zich klaarmaken voor de monsters die overal tevoorschijn zijn gekomen in verschillende steden. De monsters zijn opgeroepen door de Time Empress en het is haar uiteindelijke doel om de Time Empress te verslaan. De monsters variëren van goblins tot slijmachtige wezens met sterke en zwakke punten. Gelukkig hoeft ze dit niet alleen te doen en wordt ze tijdens haar avontuur vergezeld door verschillende compagnons die hetzelfde doel hebben. De compagnons zijn stuk voor stuk uniek en hebben een eigen verhaal dat duidelijk wordt wanneer je bepaalde steden hebt bezocht en met de inwoners hebt gesproken. Ook hebben ze allemaal kenmerkende krachten, maar daarover later meer.

Naast het hebben van conversaties geven sommige inwoners je ook zijmissies. De zijmissies zijn gevarieerd, maar geven ook weer extra informatie en materialen die je helpen bij je hoofdmissie. De ene keer moet je op zoek gaan naar een bepaald gebied om materialen te verzamelen of monsters te verslaan. De andere keer ben je op zoek naar objecten die je kunt vinden door naar het verleden of de toekomst te springen. De zijmissies waren zo interessant dat ik ze allemaal gedaan heb. Hierdoor heb ik veel exclusieve materialen weten te krijgen, maar als je goed zoekt, vind je in de wereld ook schatkisten met waardevolle items. Dat betekent dus dat je af en toe met Matias naar een andere tijd moet gaan, doordat schatkisten zich niet altijd in het heden bevinden. Als Time Mage moet je ook bepaalde keuzes maken om de steden te redden. Het gaat hierbij om keuzes zoals het kiezen van een nieuwe leider. Je kunt geen verkeerde keuze maken, maar je kunt zoals in het echte leven ook niet weten hoe het anders had kunnen zijn als je voor de andere optie was gegaan.

Creëer unieke combinaties in combat

Cris Tales is geïnspireerd door klassieke JRPG's, zoals Chrono Trigger en Final Fantasy VI. Dit is terug te zien in de combat-modus waarbij er gebruikgemaakt wordt van turn-based combat. Tijdens gevechten kun je de tijd nemen om je volgende zet te bepalen. Je hebt de mogelijkheid om aan te vallen, waarbij je meteen schade aanricht, maar je kunt ook gebruikmaken van spells om jezelf of je team te healen. Daarnaast kun je gebruikmaken van items, jezelf verdedigen en eventueel vluchten van het gevecht. Bovenaan het scherm zie je ook de volgorde van de personages die aan de beurt zijn. Hierop kun je inspelen door de eerstvolgende vijand die aan de beurt is te verslaan of door bijvoorbeeld deze vijand te vertragen, waardoor deze minder vaak aan de beurt is. Je tijd nemen kan dus elke beurt, maar het is wel van belang dat je scherp blijft. Tijdens het aanvallen of verdedigen kun je namelijk in real-time extra schade aanrichten of jezelf nog beter verdedigen tegen de vijand. Dit verliep niet altijd vloeiend, doordat er wat vertraging liep tussen de handelingen.

Zoals ik al eerder aangaf, heeft ieder personage unieke krachten. Cristopher maakt gebruik van elementaire magie wat erg handig is tegen vijanden die een zwakte hebben voor een bepaald element. Wilhelm kan (meerdere) vijanden vergiftigen en de vijanden scannen om meer details over ze te onthullen. Dit zijn overigens de compagnons die al vrij snel in het verhaal met jou meegaan. Om het leuk te houden verklap ik niet wat de overige compagnons kunnen, maar ik kan je alvast vertellen dat ook zij verrassende krachten hebben. Het unieke van de combat in Cris Tales is dat je verschillende combinaties kunt maken door te spelen met de tijd. Je kunt bijvoorbeeld met Cristopher een waterstraal schieten op een tegenstander en vervolgens met Crisbell de tijd vooruit draaien waardoor je tegenstander bevroren raakt. Ook kost het aardig wat tijd om met Wilhelm meerdere vijanden te vergiftigen. Gelukkig kun je dit proces met Crisbell versnellen, maar dat kost natuurlijk weer een extra beurt. Er zit dus veel strategie en creativiteit in de combat, wat het erg interessant maakt.

Het eindoordeel van Celine Man

Cris Tales is een erg unieke JRPG in veel opzichten. Het is grafisch een mooie game en anders dan wat je gewend bent. Het meest bijzondere is het tijdsconcept dat je de wereld laat zien in haar verleden en toekomstige tijd. Daarnaast kun je met het combat-mechanisme ook weer spelen met de tijd en eindeloze combinaties maken. De personages zijn interessant en ook de zijmissies zijn leuk en handig om te doen. Cris Tales is een game die ik opnieuw zou spelen, doordat elk gevecht anders is. Daarnaast ben ik erg benieuwd of andere keuzes invloed hebben op het verhaal.

• Prachtig design
  • Interessante personages
  • Leuke zijmissies