Check hier alle Gameliner Awards Gameliner Awards 2020-content
Crackdown 2
  • ONTWIKKELAAR Ruffian Games
  • EERSTE RELEASEDATUM 9 juli 2010
  • PLATFORMEN Xbox 360
  • GENRE Actie, Open-World, Third Person Shooter
  • GAMELINER SCORE

review: Crackdown 2 Xbox 360

Het is weer zover. De vrede in Pacific City is opnieuw wreed verstoort door de acties van twee partijen. Overdag is het de Cell, een terroristische organisatie die totaal geen respect heeft voor de stad. 's Nachts zijn het de Freaks, gemuteerde inwoners die de stad door hun gemodificeerde hersenen natuurlijk al helemaal vergeten zijn. Het is aan de Agency om beide partijen een halt toe te roepen. Welkom in de wereld van Crackdown 2.

Co-op

Waar het in de eerste game allemaal over leek met de gekte in Pacific City, is het tien jaar later in Crackdown 2 dus weer allemaal ontspoort. Als speler sta jij aan de kant van de Agency, en is het zoals gezegd je taak om de stad weer te bevrijden van de twee heersende machten. Gelukkig sta je hier niet helemaal alleen voor, want naast jou zijn er nog vele andere agenten van de Agency die precies hetzelfde doel voor ogen hebben. Crackdown 2 is namelijk vooral leuk in teamverband. Offline zijn er uiteraard ook agenten die door de straten rijden, op zoek naar onheil, maar online begint de pret pas echt. Samen met andere gamers kun je nu de vijand te lijf gaan en nog meer chaos veroorzaken.

Missies?

Opvallend aan Crackdown 2 is dat een missie-structuur eigenlijk totaal ontbreekt, en daarmee zijn we meteen aanbeland bij het grootste minpunt van deze game. Waar het eigenlijk allemaal op neer komt is het aanvallen van strongholds van de Freaks of de Cell, om zo een steeds groter gedeelte van de stad terug te winnen. De 'strongholds' zijn in dit geval een soort bakens, die je steeds in groepjes van drie moet veroveren. Heb je zo'n groepje bakens weer aan de kant van de Agency gekregen, dan is je laatste taak om een speciaal wapen van de Agency te beschermen tegen aanvallen van de Freaks. Klinkt wel aardig toch, als een leuke zijmissie? Schrik niet, dit zijn de hoofdmissies van de game en dit riedeltje herhaal je keer op keer, totdat je erbij neervalt... Je kunt je voorstellen dat dit op een gegeven moment enorm repetitief wordt en dat de game gewoon oersaai wordt. Dit is gelukkig niet helemaal het geval, want er zijn een aantal features in de game die deze missies toch nog leuk maken.

Features

De beste feature van Crackdown 2, die overigens ook het beste is uitgewerkt, is het springen. Met je agent is het namelijk mogelijk om je verticaal enorm ver te verplaatsen. Naarmate je meer aan het 'free-runnen' bent, zal je springkracht steeds verder toenemen en is het mogelijk om steeds hogere gebouwen te beklimmen. De reden waarom je dit zou doen, is het verzamelen van zogenaamde 'orbs'. Hiervan zijn er in totaal maar liefst vijfhonderd (gewone orbs), verspreid over de hele spelwereld. Verder zijn er nog enkele honderden verborgen orbs en orbs die je alleen kunt pakken als je in een voertuig zit.

Auto-aim is crap

Het te voet verplaatsen door de stad is dus de grote kracht van Crackdown 2, maar er moet uiteraard ook af en toe gevochten worden. Dit kun je doen met je vuisten, maar er zijn ook veel wapens die je daarvoor kunt gebruiken. Het ene wapen is goed om van dichtbij te knallen, de ander kun je beter gebruiken van veraf en weer een ander wapen is goed om te gebruiken tegen de Freaks of tegen de Cell. Het schieten van deze wapens kun je doen door gewoon met je pookje te richten en te schieten, maar je kunt ook gebruik maken van de auto-aim mode. Hierbij richt je je vizier automatisch op een vijand, waardoor het makkelijker wordt om ze om te leggen. Het probleem hierbij is dat er vaak veel vijanden en andere objecten waar je op kunt schieten in het beeld zijn, waardoor de auto-aim net iets te vaak op het verkeerde object richt. Wisselen tussen objecten kan niet, dus zit er niets anders op dan de auto-aim opnieuw uit te voeren en op hoop van zegen te bidden dat het nu wel de juiste tegenstander markeert.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Crackdown 2 heeft zijn goede en wat mindere punten. De manier waarop je jezelf met behulp van gevorderde free-running door de stad kunt bewegen is een toffe feature. Helaas wordt dit teniet gedaan door de eentonige missie-structuur en het feit dat de auto-aim tijdens het schieten nog wel eens de verkeerde objecten markeert. Crackdown 2 is toch een leuke game om af en toe weer even te spelen, maar uren achter elkaar zul je het waarschijnlijk niet volhouden. Met je vrienden is het tenslotte wel weer een stuk leuker om de stad (on)veilig te maken.

  • Pluspunten
  • Free-runnen
  • Co-op met vrienden
  • Minpunten
  • Zeer eentonig
  • Auto-aim werkt niet
  • Geen echt leuke missies
Gameliner Score
Voldoende

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?