Review: Costume Quest Xbox 360

Geplaatst: 1 november 2010 15:00

Costume Quest is een RPG waarin het griezelfeest Halloween centraal staat. Je gaat langs de deuren om met het alom bekende zinnetje Trick-or-Treat zoveel mogelijk snoep in je mandje te krijgen. Dit doe je in Costume Quest echter niet alleen. Samen met jouw zusje word je de straat opgestuurd om de buurt onveilig te maken. Het noodlot slaat al snel toe als je aanklopt bij je buurman, en je zusje wordt ontvoerd door een raar wezen. Dit wezen ziet haar aan voor een overheerlijke lekkernij en brengt haar naar een boze heks.

Trick-or-Treat

Ondanks dat jij je zusje niet zo mag, ga je toch achter haar aan. Je loopt tegen een groot gesloten hek aan en deze gaat niet eerder open voordat ieder huis uit de buurt is bezocht. In jouw zelfgemaakte robotkostuum ga je de straat op om aan deze opdracht te voldoen. Ieder level is namelijk afgesloten met zo'n groot hek dat je de toegang verschaft tot een nieuw gebied. Verslaafd aan snoep en met een klein beetje liefde voor je zusje ga je de buurt terroriseren en langs alle deuren om snoep te verzamelen.

Gevechten

Zodra je aan de deur klopt heb je kans dat er een aardige buurtbewoner voor je neus komt te staan, die met liefde al zijn snoep in jouw mandje deponeert. Het is echter ook mogelijk dat het huis bewoond is door 1 van de trollen, zoals bij jouw buurman. Zodra deze griezels de deur open doen beland je meteen in een turn-based gevecht. Tijdens deze gevechten komen de speciale krachten van jouw kostuum vrij en je verandert dan ook in het gene wat jouw kostuum uitbeeldt. Heb je een robotkostuum aan, dan zul je ook in een mech-achtige machine veranderen. De gevechten zijn zoals gezegd turn-based en bestaan voornamelijk uit guick-time events. Dat wil zeggen dat je op het juiste moment op de juiste knop moet drukken, wil je jouw aanval tot een goed einde brengen. Het vechten in Costume Quest is zeer vermakelijk, maar wordt na verloop van tijd wel wat eentonig.

Gebruik je outfit

Jouw party bestaat altijd uit twee personages en beide personages hebben dan ook andere kostuums aan. Voordat de gevechten losbarsten kun je wisselen tussen kostuums, zodat je elke keer een andere tactiek kunt toepassen. Met Halloween draait het allemaal om een goed kostuum en dat is in deze game natuurlijk niet anders. Tijdens het ronddwalen door de straten zul je vele opdrachten moeten voltooien, waarbij de verschillende kostuums goed van pas kunnen komen. Je kunt nieuwe outfits verkrijgen door het verzamelen van ontwerpen en het bijbehorende materiaal. Waar het ene kostuum je de mogelijkheid geeft om snel door de straten te crossen, geeft het andere de mogelijkheid om bescherming te bieden tegen vallende objecten. Je zult dus vaak moeten switchen tussen deze outfits om alle quests te kunnen voltooien.

Opdrachten

De vele quests die je in ieder gebied kunt aannemen bestaan uit verschillende mini-games. Soms moet je voorwerpen zoeken die je weer moet afleveren bij bepaalde NPC's, zodat er een doorgang ontstaat, en soms moet je met je mond appels uit een waterbak vissen. De opdrachten zijn wel verschillend, maar bieden niet echt veel uitdaging. Wat de game wel biedt is een hoop humor, wat samen met de cartoon-style prima overkomt. Costume Quest is een heerlijke Halloween-titel met een RPG-sausje. De game is niet heel erg diepgaand, maar wel net genoeg om je aandacht erbij te houden.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Ondanks dat wij Nederlanders niet zo heel veel hebben met Halloween, kun je jezelf toch prima vermaken met Costume Quest. De game is lekker luchtig en weet je aandacht toch te trekken. Mede dankzij de grafische stijl en de humor. De gevechten zitten goed in elkaar, maar zijn na verloop van tijd wat eentonig. Zoals het al in de titel wordt aangegeven draait het vooral om de verschillende kostuums, die je ook naar hartenlust kunt sparen en gebruiken. De speciale krachten die ieder kostuum met zich meebrengt moet je tijdens de vele quests en gevechten goed benutten. Dit alles maakt van Costume Quest een prima game die je voor 1200 Microsoft Points binnen kunt halen. Trick-or-Treat!

• Leuk sfeertje
  • Het gebruik van kostuums
  • Humor
  • Gevechten wat eentonig
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Costume Quest

-

THQ Nordic