Review: Constructor HD Xbox One

Aangepast: 17 maart 2024 21:18

Constructor is oorspronkelijk een game uit 1997. De game werd destijds goed ontvangen en werd gezien als een vrij pittige game. Twintig jaar later is de HD-remake uitgebracht op de consoles en pc. Een HD-remake heeft misschien wel wat weg van de bouw. Ga je renoveren of ga je compleet verbouwen? Eens zien of we wat constructiefs kunnen vertellen.

Wat is Constructor

Constructor is een game waar jij als maffiabaas in fictief Engeland jouw imperium mag opbouwen. Je begint met een leeg stuk grond in een lege wijk. Je bouwt huizen, verhuurt deze en zorgt voor inkomsten terwijl jij je huurders tevreden houdt. Daarnaast zorg je voor resources in de vorm van onder andere een houtzagerij, een betonfabriek of een gadgetfabriek. Zodra je deze bouwt, krijg je meer opties zoals nieuwe gebouwen en upgrades voor je huizen bijvoorbeeld. De basis is dus heel simpel en de game is gebouwd op het managen van jouw stad tot het geheel van jou is en je concurrenten uit de weg zijn geruimd. Al met al een goede fundering voor een game binnen een genre dat vandaag de dag nog erg geliefd is. Maar wat daarop gebouwd is, kan helaas vandaag de dag niet meer, want hier beginnen de scheurtjes te tonen.

Als je Constructor opstart, krijg je een introductiefilm waar direct aan te zien is dat de game uit de jaren '90 komt. Het is jammer om te zien dat ze dit niet hebben aangepast naar een meer hedendaags niveau. Het startscherm is net zo gedateerd. Het startmenu is gelukkig wel duidelijk en je weet direct wat de opties zijn en waar je moet klikken. De game kent een tutorial (aanrader) en een singleplayermodus waar je kunt kiezen voor een freeplay-optie. Dit kan je doen tegen maximaal drie computergestuurde tegenstanders die elk hun eigen kleur en plek op de kaart krijgen. Je kunt de moeilijkheidsgraad instellen en kiezen voor een challenge om de game een concreet doel mee te geven.

Slordige fundering

In een game als deze gaat het om het managen van je stad. De besturing, die grotendeels bepaald hoe je dit allemaal zo goed en snel mogelijk kan doen, is dan van groot belang. Juist hier schiet de game tekort. Dit komt doordat de game is ontworpen met een muis in gedachten. Dit wordt versterkt doordat de makers geen logische indeling hebben gemaakt van de knoppen op de controller.

Ter voorbeeld, bevestigen doe je nagenoeg altijd met de A-knop in nagenoeg alle Xbox-games. Constructor gebruikt in plaats daarvan de Y-knop. De in-game HUD is matig uitgewerkt. Hoewel er contextuele knoppen(-combinaties) zijn waarmee je de HUD bedient, kan je ze niet aanpassen. De D-pad had uitstekend kunnen fungeren om hotkeys mee te maken. De linker analoge stick laat je cursor door het beeld gaan zoals oorspronkelijk met de muis bedoeld is. Dit werkt afdoende, maar is verre van nauwkeurig. Met regelmaat kon ik niet de juiste poppetjes selecteren. Met je cursor bedien je ook de HUD, zoals op een pc. Op een console werkt dit niet goed. Gelukkig heb je dan dus die contextknoppen, maar dit werkt niet intuïtief zoals bij Cities: Skylines weer wel het geval is. Daarbij is de in-game menustructuur zelf niet logisch. Te veel niveaus van schermen en onderliggende keuzes maken het geheel onoverzichtelijk. Ter illustratie: om je stad te laten groeien, moet je per huis bijvoorbeeld de keuze maken wat de huurder produceert: geld, workers of huurders. In ditzelfde menu kies je voor upgrades van het huis. In dit upgrade menu gaat het ook nog eens per kamer. Om de upgrade te realiseren moet je ook nog eens een team van workers inzetten. Het werkt niet meer intuïtief in deze tijd. Dit is jammer want in principe is het niet onlogisch. Het vergt een strategie voor de opbouw van je stad. Maar nogmaals, het wordt duidelijk dat het een game voor de pc is.

Grafische en Geluidstechnische scheurtjes

Grafisch is het een tegenvaller. Ja, de game heeft een HD opknapbeurt gekregen waardoor het geheel scherp oogt, maar het is overduidelijk dat dit een game uit de jaren '90 is. De statische omgevingen en het isometrische perspectief draagt hier sterk aan bij. De percelen, waarmee de map verdeeld is, hebben best veel detail. Van stoeptegel tot de latten van het hekwerk, dat is goed te zien. Het geheel is echter zo statisch (het lijkt wel pre-rendered in plaats van realtime polygonen) dat het je aandacht niet lang vasthoudt. Zoom je in, dan zijn veel onderdelen geheel 2D, denk hierbij aan de bomen. De game kent ook weinig kleur. Het gaat allemaal heel soepel, maar dat komt omdat de console gewoon niet tot het uiterste wordt gedreven en de map niet overdreven groot is. Er zijn geen lichteffecten die er uitspringen. Zoals de Engelsen dat mooi kunnen zeggen: énothing fancy'.

Geluidstechnisch is het voldoende. Muziek is prima en sfeervol en daar heb ik mij dan ook op geen moment aan gestoord. De stemmen zijn passend en grappig bij vlagen. Gedurende het bouwen word je door een bevriende crimineel begeleid middels een voice-over. Het typisch Engelse accent wat je hoort, past goed bij de donkere humor en vaker dan niet wordt je gewoon belachelijk gemaakt. De game schuwt stereotypering zeker niet. Vooral de Britse arbeidersklasse mag het ontgelden. Lekker jaren '90 waar politieke correctheid nog niet bestond; ik vind het heerlijk. Helaas zijn er bugs. Het geluid valt op momenten weg of klopt niet met wat er op dat moment in beeld te zien is.

Het eindoordeel van Timo de Hoop

De game is duidelijk ontworpen in een ander decennium. De techniek is ondertussen verder en de besturing is daarin meegegaan. Het is minder intuïtief dan je zou willen op de console, terwijl er voorbeelden zijn waarbij dit wel goed is gelukt. Grafisch stelt het weinig voor en geluidstechnisch zijn er enkele bugs. Jammer, de game zelf heeft namelijk een solide basis. Constructor biedt een stevige uitdaging en kan voldoening geven zodra je challenges behaald of je imperium succesvol weet uit te breiden. Mijn advies: koop hem voor de pc en niet voor de console.

Aardig
  • In de basis een solide game
  • Game biedt voldoende uitdaging