Review: Colin McRae: DiRT 2 Xbox 360

Het eerste deel van DiRT verscheen in 2007, vlak na de dood van Colin McRae. Het leek er even op dat er een punt achter de serie gezet zou worden, maar in overleg met de nabestaanden is besloten om de naam aan te houden ter nagedachtenis aan de toch wel meest succesvolle rallyrijder ter wereld. Inmiddels is DiRT 2 bij ons op de redactie binnen komen racen en aanschouw hier het resultaat.

Wie is aan zet nu?

Colin Steele McRae werd geboren op 5 augustus 1968 in Lanark en is samen met zijn zoontje door een helikopter ongeluk om het leven gekomen, vlakbij zijn woonhuis, op 17 september 2007. McRae had bij elkaar 42 podiumplaatsen op zijn naam staan, waarvan 25 ook daadwerkelijk gewonnen werden tijdens de verschillende wereldkampioenschappen. Hoewel de game is vernoemd naar Colin McRae, nemen Ken Block, Travis Pastrana en Dave Mirra het roer over.

Als het aan Codemasters ligt is Ken Block de toekomstige opvolger van McRae. Je zou Block op twee manieren kunnen kennen. Veel skaters kennen Ken Block als oprichter van het merk DC. Maar in 2005 hing hij zijn schoenenmerk aan de wilgen en besloot hij als rallyrijder verder door het leven te gaan. Ken Block heeft inmiddels een aantal mooie races op zijn naam geschreven. De andere rallyrijders zijn zeker niet minder belangrijk. Pastrana was vóór zijn rally carrière een befaamd motorrijder. Hij haalde de meest belachelijke stunts uit met zijn motor en eigenlijk heeft Pastrana meer rally eretitels op zijn naam staan dan Block. Dan tot slot hebben we Dave Mirra, die mensen veelal kennen van de trucjes op de BMX, waarmee hij heel wat medailles heeft gewonnen op de X-Games. Daarnaast had hij tweemaal een eigen game. Zijn carrière als rallyrijder is nog maar net begonnen en Mirra rijdt voor hetzelfde team als Block en Pastrana.

Prachtig resultaat

DiRT zag er al ontzettend mooi uit en in DiRT 2 doen ze daar nog een schepje bovenop. Elk onderdeeltje van je voertuig ziet eruit alsof het echt is. Wanneer je auto deuken heeft opgelopen en je motorkap eraf ligt, dan zie je de ventilatoren onder de motorkap draaien. Er zijn geen oneffenheden te ontdekken in deze game. Pop-up problemen zijn er niet en zelfs de framerateproblemen uit het eerste deel zijn in dit deel weggepoetst.
De physics zijn ook erg goed. Wanneer je door het zand rijdt dan komt je hele wagen er onder te zitten, zelfs tot in de naden.

Besturing

De eerste paar keren dat ik DiRT 2 speelde heb ik flink gevloekt. De besturing is, als vanouds, ontzettend lastig. Je moet je auto onder controle zien te houden, zonder dat je spint en tussen het publiek belandt. Wat ik bijzonder vind is dat de auto reageert op de omgeving. Rijd je bijvoorbeeld door een plas water, dan remt de auto een stukje af.

DiRT 2 kan je ook online spelen. Al heb je dat niet echt nodig, want als je de game alleen speelt bieden de tegenstanders voldoende weerstand. Ook had ik het idee dat ik niet de enige sukkel was die spinde. De tegenstanders spinnen ook regelmatig op de baan, of delen hier en daar een agressief tikje uit om zo punten te vergaren.

Rallygames zijn over het algemeen vrij lastig. Door de smalle circuits is het maken van een foutje dan ook snel mogelijk. Het kan vrij frustrerend zijn op het moment dat wanneer je net een goede race hebt gereden je door die ene fout net een paar tienden van een seconde tekort komt. In DiRT2 heb je nu de mogelijkheid om een aantal keren de tijd terug te spoelen, zodat je de bocht toch net even anders kan nemen.

Spelmodi

De game zit vol verschillende spelmodi. Zo heb je het klassieke rally rijden, wat overeenkomt met van punt A naar punt B rijden binnen een bepaalde tijd. Hierbij word je ondersteund door een co-piloot die jou de weg wijst. In Rally Cross rijd je met een aantal andere rallycoureurs over een circuit en gaat het erom wie als eerste over de finish komt. In de modi Trail Blazer kom je in grote open gebieden met veel heuvels terecht, wat er uiteindelijk in zal resulteren dat je hoge sprongen gaat maken. Je moet in deze modus wel beschikken over veel geduld, want de races kunnen soms wel tien kilometer lang zijn. In Land Rush moet je allerlei borden zien te raken, waardoor je extra seconden krijgt. In deze modus speel je met buggies en trucks. De laatste modus is de Raid. Raid is een combinatie tussen Rally en Land Rush. Het zijn races gebaseerd op tijd, waarbij je na elkaar vertrekt. De circuits zijn in deze modus iets korter en nauwer, wat de races ook een stuk gevaarlijker maakt.

Carrière met een knipoog

In tegenstelling tot het vorige deel is in DiRT 2 echt aandacht besteed aan de Career Mode, waar je als Ken Block doorheen speelt. Hier wil ik dan ook heel even bij stil staan, want wat hebben ze de menu's en alles daar omheen mooi in de game verpakt. Zo reis je met je camper de hele wereld over. Je bezoekt circuits in Engeland, Maleisië, Noord-Amerika en Japan. Alle races zijn anders, waarbij ik niet direct kan zeggen welk werelddeel de mooiste circuits heeft. Je camper is wat dat betreft wel elke keer hetzelfde, dus mocht je claustrofobie hebben, dan kan dat nog wel eens zwaar voor je worden. Daarnaast zijn de stappen die je moet doorlopen om van de kaart met evenementen bij de keuze van een auto te komen, die op twee verschillende plaatsen voor je buiten staan, soms irritant. Zeker wanneer je snel wilt gaan racen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De game is een waardige opvolger van DiRT en heeft zo de nodige verbeterpunten doorgemaakt. De framerate problemen zijn opgelost, er zijn voldoende spelmodi in de game en het heeft een leuk en goed in elkaar gezet menu. Het wachten tot je kunt racen kan soms gaan irriteren, maar als je daar doorheen kijkt dan mogen we concluderen dat DiRT 2 zeker een van de betere racegames is van dit najaar.

• Grafisch geweldig
  • Schadesysteem ontzettend goed
  • Terugspoelen
  • Tegenstanders bieden weerstand
  • Minder rallygevoel
  • Menu's kunnen gaan vervelen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Colin McRae: DiRT 2

DiRT

Codemasters