Review: Code of Princess Nintendo 3DS

Geplaatst: 5 april 2013 15:30

Code of Princess is je typische Japanse hack en slash anime-game die eigenlijk al sinds 9 oktober 2012 uit is voor de Nintendo 3DS in Amerika, daarvoor zelfs nog in Japan. Nu, na bijna een half jaar, brengt Agatsuma Entertainment de titel naar de Nintendo 3DS eShop voor Europa. Dit is toch weer zoén titel die veel mensen misschien toch wel over het hoofd zien. Ik zal je vertellen of dit een pareltje is om alsnog niet te missen of dat je hem beter kan laten liggen in dat donkere hoekje.

Red de wereld met een korreltje zout

Princess Solange Blanchefleur de Lux heeft niet alleen een belachelijk lange naam, maar is ook vrijwel bijna naakt, hanteert een veel te groot zwaard, is blond, niet al te slim en is ook nog eens de troonopvolger van een gevallen koninkrijk. Nu is ze op de vlucht met haar familieschat: het zwaard genaamd Deluxcalibur. Net zoals het zwaard waar het hoogst waarschijnlijk van afgeleid is, is het enorm krachtig, geweldig en weet ik het wat. Punt is, de vijand wil het hebben en dus is ze op de vlucht en komt ze allerlei andere vreemde snuiters tegen die haar vergezellen in haar quest, die stuk voor stuk ook allemaal wel ergens een steekje los hebben zitten. Zo heb je bijvoorbeeld Lady Zozo, een necromancer bestaande uit lichaamsdelen en spreekt via haar staf omdat haar tong er ooit eens is afgevallen; een elf bard die vecht met een elektrische gitaar en denkt dat die maar een paar XP-punten weg is van het worden van een sage; de samoerai die verliefd is op een zombie; een Egyptische kat genaamd Marco Neko die handelt in van alles en nog wat; Ali-Baba wiens naam alleen al ... naja je snapt het wel: de game neemt zichzelf niet al te serieus. De personages zijn zich hier ook dan van bewust. Droge humor is dan ook wat je zult vinden in de gesprekken tussen de missies door en dat allemaal geheel volledig ingesproken. Iets wat ik toch graag zie in de games van tegenwoordig op de 3DS. Het verhaal mag dan simpel en rechtlijnig zijn, maar de dialogen tussen de personages zijn alles behalve dat.

Repetitief hakken, meppen en klop geven

De gameplaygedeeltes spelen zich af in een 2D-speelveld dat bestaat uit drie dieptestukken. De verschillen tussen deze drie stukken en de achtergrond geven een vorm van diepte die je vooral goed kunt zien met het 3D-effect. Het onderste scherm dient als een statistiekoverzicht die je ook kan veranderen naar je command-list. Het is aan jou de taak om deze levels helemaal weer vredig te maken door elke vijand flink klop te geven. Dit doe je totdat elke vijand is verslagen, of in sommige gevallen totdat je de baas hebt verslagen van dat level. De vijanden bestaan grotendeels uit soldaten, maar monsters van alle soorten zullen ook hun opwachting maken. De game biedt je de keuze de levels te doorlopen met verschillende personages die je gaandeweg ontmoet en vrijspeelt naarmate je vordert in de campaignmodus.

Naast de redelijke graphics is de gameplay lekker vlot, maar vrij simpel. Je hebt een drietal knoppen om aanvallen uit te voeren. Je kunt de a-, b- en y-knoppen gebruiken om aanvallen te combineren, de schouderknoppen om te blokken en weg te dashen en de x-knop om burst te gebruiken. Dit laatste is een soort van speciale kracht die je in staat stelt om weg te vluchten mocht je omringt zijn door vijanden, of je kunt het gebruiken om tijdelijk dubbele schade te doen. Tevens functioneert het ook als een functie om op én enkele vijand te focussen, waarmee je aanvalskracht nog eens een keer wordt verdubbeld. Elke keer dat je een level uitspeelt krijg je expierence points die je kunt besteden aan de statistieken van je personage. Dit zijn onder andere je aanval, verdediging, snelheid, HP, MP enzovoorts. Je verdient gold om equipment te kopen voor je personages om je statistieken nog meer omhoog te helpen en je unlockt personages voor co-op- en versusmodus, meer quests voor allerlei modi enzovoorts. Er zit geen skill-systeem of zo in waarmee je nieuwe moves kan leren, waardoor de gameplay nogal snel eentonig word. Ja, er zijn best wat leuke combo's om te meesteren, maar na de tiende keer is daar ook wel de lol van af. Bovendien word je in de campaignmodus al flink beloond door de hele tijd dezelfde combo te herhalen.

Grinden

Gelukkig heb je dan wel verschillende personages om mee te spelen en ze hebben ook allemaal wel hun eigen vechtstyle maar daar is dan ook gelijk mijn eerstvolgende kritiekpunt, namelijk grinden van vijanden. Je kiest een personage in de game en die krijgt XP na elk level dat jij voltooid, andere personages worden niet mee omhoog gekrikt. Deze zal je dus weer helemaal van voren af moeten levelen, willen ze ook maar kans maken. Soms wordt het niveau van de game enorm omhoog geschroefd als je een nieuw level binnen stapt. Ben je gewoonweg niet hoog genoeg, dan zul je al snel het loodje leggen waarna je geen keuze hebt om Free mission quest, Bonus quest, multiplayer of oude campaignmissies te herspelen om jezelf sterker te maken. Hier heb je gelukkig wel aardig de keuze in, want zelfs de online multiplayer zal je personage in de campaign sterker maken. Toch zou dit niet moeten en brengt het alleen maar ergernis op. Het weerhoudt je er van om met andere personages te spelen, wat volgens mij ook niet helemaal de bedoeling is.

Samen is alles beter?

De multiplayer bestaat uit zowel lokaal als een online multiplayermodus. Beide bieden je een co-op- en versusmodus aan inclusief leaderboards voor de liefhebbers. De co-opmodus bestaat uit Free quest en Bonus quest. Free quest zijn herbelevingen uit de campaign die je samen met een andere speler kunt spelen. Free quest kun je maximaal met drie andere spelers spelen en bestaat uit een aantal uitdagingen die meestal op het zelfde neerkomen als de andere modus. Samen spelen met iemand anders is zeker een meerwaarde in de game en ik vraag me dan ook af waarom dit niet gewoon was toegevoegd in de campaign, aangezien behalve die tussendialogen er 0,0 verschil in zit. Hoewel met meer spelers de boel onveilig maken zeker toffer is in theorie, werkt dit helaas niet zo lekker als dat ik hoopte. Als je namelijk met drie spelers of meer gaat spelen, daalt de framerate soms tot een bijna niet speelbaar niveau en daarnaast komt boze meneer lag ook nog om de hoek kijken. Dit echt tot niveaus dat zelfs het geluid aju zegt, met name dan als je met vier spelers speelt. Dit zie je zelfs terug (de framerate) in de singleplayercampaign als er te veel vijanden op het scherm komen, maar dat was niet een veel voorkomende issue.

De versusmodus bestaat uit Ranked Play, Free Play en Ultimate Play. In Free Play is het de bedoeling elkaar tot moes te slaan met maximaal vier players. Ranked mode is hetzelfde maar dan vecht je voor de hoogste rang op de leaderboards en in Ultimate vecht je het uit met je custom personage. Deze gevechten draaien niet om stomweg knoppen rammen, nee, hier zullen de meest grootste combo's en kennis van personages je vriend zijn en zal je jammer genoeg in tegenstelling tot de campaignmodus alles uit je personage moeten halen om te winnen. De versusmodi bieden je tevens ook een hoop meer personages uit de game dan de andere modi waaronder de vijanden. Dit in een stuk of veertien maps waarin je het kan uitvechten. Eerder gaf ik al aan dat de game niet zo heel bekend was en dit zie je dan ook terug in de onlinemodus. Het is namelijk erg lastig om andere mensen te vinden, wat vreemd is voor een game die toch wel weer een paar dagen al uit is. Jammer, want voor zover ik wel mensen kon vinden heb ik me best kunnen vermaken met de multiplayer.

Het eindoordeel van Michael van Rhijn

Dat ze in Japan nog niet verleert zijn games te maken met jonge dames die veel te grote wapens hanteren en waarvan alles op en neer bungelt, was me wel weer duidelijk. Deze zeker niet perfecte hack en slash-game had me niettemin toch nog aardig kunnen vermaken en aan het lachen gemaakt. Code of Princess is geen titel die veel nieuws doet als het gaat om gameplay en technische perfectie, maar de volledig goede en grappige ingesproken dialogen laten je toch weer steeds afvragen wat er dan weer op je te wachten staat. Dat met een uitgebreide multiplayer, maakt het misschien niet dat mooie pareltje waar ik het in begin over had, maar zeker wel een game die best gezien mag worden.

• Leuke en enorm droge dialogen
  • Uitgebreide (online) multiplayermodus
  • Veel personages om vrij te spelen