Review: Cities: Skylines Pc

Geplaatst:
Aangepast: 17 maart 2024 19:24

Het is alweer een tijd geleden dat ik SimCity heb gespeeld. Ik ben, in tegenstelling tot veel conculega's, wel enthousiast over SimCity. De game had wat minpunten, maar de basis is gewoon prima in orde en de Glassbox-enige doet interessante dingen. Een paar weken terug dook ineens Cities: Skylines op. De game lijkt qua opzet heel veel op SimCity, maar dat heb je al snel als je soortgelijke game op de markt zet. Maar gaat Cities: Skylines een betere citybuilder zijn dan SimCity?

Verschillen

Je vergelijkt de game al snel met SimCity, omdat het ook een citybuilder is en aangezien de ontwikkelaar deze game ook presenteert als alternatief voor SimCity. Daar waar ik SimCity toch net even iets mooier er uit vind zien, is Cities: Skylines een stuk uitgebreider en daardoor interessanter voor de fans van het genre.

In SimCity kon je bepaalde gebouwen uitbreiden, zodat het meer bereik had. Dat werkte niet altijd lekker, maar het was wel goed bedacht. Ook vond ik het idee van een stadhuis, die steeds groter werd aan de hand van het aantal inwoners, erg tof. Je kon daarnaast je stadhuis met een aantal departementen uitbreiden. Je kon je zo als stad specialiseren. Maar ik snap dat Cities: Skylines keuzes moest maken, ook omdat je geen ordinaire rip-off wilt zijn van SimCity. In Cities: Skylines speel je net als in SimCity opties vrij. Het liefst zou ik gewoon alles meteen beschikbaar willen hebben in een sandboxmodus bijvoorbeeld.

Ruimte

De map in Cities: Skylines is groot, dat is waarom het spel zoveel sympathie krijgt onder zijn fans. Je begint met bouwen op een kleine map. Op een gegeven moment kun je een gebied tot een aantal keren toe vergroten door er gebieden bij te kopen. Iedereen die SimCity heeft gespeeld weet dat de map erg klein was. Je moest vaak hele wijken slopen om weer iets nieuws te kunnen bouwen, dat was voor veel mensen de reden om de game niet meer op te starten.

Offline

Een tweede punt waardoor SimCity zoveel kritiek kreeg, was omdat je altijd online moest zijn. Dit heeft Maxis, de ontwikkelaar van SimCity, uiteindelijk opgelost, maar toen SimCity uitkwam kon je het alleen online spelen. Iedereen kan zich de eerste weken nog wel herinneren, deze waren dramatisch. Je kon vaker niet dan wel op de servers komen. Dat maakte de hele game onspeelbaar en daarom kwam Electronic Arts uiteindelijk met gratis games ter compensatie. Toch was de schade enorm. Cities: Skylines kun je gewoon lekker offline spelen. De makers hebben zelfs aangegeven dat ze het prima vinden als mensen de game illegaal downloaden, ze doen niet aan DRM. Ze zijn er van overtuigd dat gamers hun game uiteindelijk wel gaan kopen als ze zien hoeveel beter de game is dan SimCity.

Mods

In tegenstelling tot SimCity omarmt de ontwikkelaar van Cities: Skylines mods. Sterker nog, de game heeft op het moment van schrijven een heleboel mods die je al kunt downloaden. Dat komt omdat de game alweer een tijdje uit is. Je kunt, als je de game opstart, verschillende mods uit de Steam Workshop downloaden, zoals een bulldozer-mod die automatisch je kapotte gebouwen weghaalt en nog meer van die handige tools. De game wordt door de ontwikkelaars ook steeds aangepast en mods die volgens de ontwikkelaar goed werken worden in het spel gestopt. Dus ben je een goede mod-bouwer, dan kan het maar zo zijn dat jouw gemaakte mod in de game wordt verwerkt.

Infrastructuur met soms bloederige afloop

De infrastructuur van de game is goed. Ik denk dat er geen enkele citybuilder zo goed in elkaar zit als Cities: Skylines. De wegen die je aanlegt hebben echt invloed op het verkeer in het spel. Op een gegeven moment komt er meer verkeer, omdat je meer inwoners hebt in je stad en dan moet je echt goed nadenken hoe je de verstoppingen in het verkeer gaat oplossen. Doe je dit door meer bussen te laten rijden, of ga je ondergronds verder met een metrostelsel?

Je kunt ook bepaalde wegen afsluiten van het verkeer in beide richtingen. Zo kun je dus het verkeer om de stad heen leiden, wat opstoppingen vermindert in het verkeer. Je kunt bepaalde buslijnen aanleggen, die in elkaar overlopen. Je inwoners zijn daardoor gelukkiger, omdat ze niet meer urenlang in de file staan. Ook is een goede infrastructuur belangrijk voor de politie, ziekenhuizen en de brandweer. Hoewel het van bovenaf er allemaal vredelievend uitziet, speelt zich van dichtbij wel een bloederige slachtpartij plaats in het verkeer. Auto's die bijvoorbeeld optrekken als voetgangers net willen oversteken. Carmageddon is er niets bij. Ook staan iets van vijf dezelfde vrachtwagens achter elkaar in de rij voor het stoplicht. De simulatie laat dus hier en daar wat te wensen over.

Belastingparadijs

In de SimCity had je al snel de inwoners op de stoep van het stadhuis als je je belastingen omhoog deed. Dat is in Cities: Skylines vele malen minder. Misschien kun je je afvragen of zo het bouwen van een ultieme stad niet erg makkelijk wordt. In het begin moet je de goede beslissingen nemen, anders raak je al snel door het geld heen, maar hoe meer bewoners in je stad komen wonen, hoe makkelijker het geld binnenstroomt. In SimCity zou ik met dezelfde speelwijze al drie keer bankroet zijn geweest.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Cities: Skylines doet het op punten waar SimCity steken liet vallen beter. Hoewel de gameplay enorm veel op elkaar lijkt, is het spel toch zeker wel anders. Je kunt veel grotere steden bouwen, met verschillende soorten gebouwen en genoeg mods om het nog leuker te maken. Je verdient wel heel snel heel veel geld, wat het spel ietwat simpel maakt misschien voor sommigen. Als je een gebouw verkeerd neergezet hebt, kun je hem tegen betaling verplaatsen. Het is ontwikkelaar Colossal Order in mijn ogen gelukt om een ultieme citybuilder neer te zetten. De kleine schoonheidsfoutjes in de simulatie moeten we maar op de koop toenemen.

    Uitmuntend
  • Groot en mooi
  • Heel veel mods
  • Eindeloos veel plezier
  • Ultieme citybuilder
  • Foutjes in de simulatie
  • Heel snel heel veel geld
  • Sandboxmodus
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Cities: Skylines

Series

-

Uitgever

Paradox Interactive

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series

Releasedatum

10 maart 2015

Ontwikkelaar

Colossal Order

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord