Review: Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena PlayStation 3

Sommige mensen denken terug aan mooie tijden wanneer ze de naam Riddick horen. Riddick, vertolkt door Vin Diesel, is namelijk de hoofdpersoon uit de films Pitch Black en Chronicles of Riddick. Riddick kreeg ook zijn eigen game en wat zijn we daar blij mee!

Vin Diesel+Harde actie=Blockbuster

Vin Diesel raast de laatste tijd door de game-industrie heen. Onlangs zagen we zijn gezicht nog in Wheelman en eerder in 2004 zagen we hem als Riddick in The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. Dit was de game die gelijktijdig uitkwam met de gelijknamige film. Hoewel men altijd lage verwachtingen heeft van licentiegames, was Escape From Butcher Bay een heuse blockbuster! Ontwikkelaar Starbreeze had hier ook gelijk zijn status mee verkregen en zou later komen met The Darkness.

Genadeloos

Nu keert Diesel terug als Riddick in The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Dit zijn eigenlijk twee games. Starbreeze heeft namelijk Escape from Butcher Bay klaargestoomd voor het HD-tijdperk en aangezien veel mensen dit eerste deel niet hebben gespeeld, vind ik het een hele goede zet van de ontwikkelaar. Nadat Riddick samen met zijn compagnon uit de zwaarbeveiligde gevangenis Butcher Bay is ontsnapt, loopt hij weer in een andere val. Ze worden meegesleurd door The Dark Athena, Een mercenary-schip waar ze het niet zo nauw nemen met de fatsoensnormen. Het is nu aan Riddick de taak om ervoor te zorgen dat ze van het schip af komen.

Vind je balans

De gameplay kan je opsplitsen in een paar delen; schieten, puzzelen en converseren. Al de drie elementen zijn zo goed uitgebalanceerd zodat de game niet snel verveelt. De game heeft een groot wapenarsenaal waar een paar wapens echt in uitblinken. Zo heb je de Ulaks en de SCAR-gun. Ik zal niet veel verklappen, maar het wordt altijd bloederig met deze wapens.
Puzzels variëren van heel simpel tot frustrerend ingewikkeld. Het is soms onduidelijk waar je naartoe moet. Er is dan ook geen pijltje dat zegt waar je naar toe moet of een hint-systeem dat vertelt wat je moet doen als je de weg kwijt bent. De conversaties in de game zijn niet van Oblivion- of Falloutkaliber, maar houden je wel geïnteresseerd in de personen. Sommige gevangenen zijn echt wacko's en daarom interessant om te doorgronden.
Hoewel Assault on Dark Athena eigenlijk twee games zijn, voelt het eerder als een uitbreiding op de andere. Ik heb beide games in drie dagen uitgespeeld en dat is gewoon erg kort. Wanneer je klaar bent wil je gewoon meer, maar helaas krijg je dat niet. Er zit een multiplayermodus in de game, maar die was aardig leeg en ik heb ook het gevoel dat die leeg blijft. De servers van Starbreeze zijn namelijk ontzettend slecht.

Het heden in de toekomst

Het stijltje van The Chronicles of Riddick bevalt me wel. De game speelt zich af in de toekomst, maar er zijn nog genoeg invloeden van het heden. Zo kom je bijvoorbeeld op een gegeven moment bij een planeet aan waar gewoon nog een oud dorpje staat naast het futuristische nieuwere dorp. Grafisch kan de game zich makkelijk meten met andere games. Vooral de gezichtsanimaties zijn er goed.

Hallo, Vin Diesel hier

Starbreeze heeft heel wat uit de kast getrokken voor het geluid en dat valt te horen. De game kent een geniale cast met natuurlijk Vin Diesel, maar ook de andere stemmen klinken ontzettend goed. Daarnaast hoor je tijdens de gevechten prachtige orkestmuziek. Misschien een vreemde combinatie, maar zodra je zit te spelen zul je zien dat het perfect bij elkaar past.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena is het beste wat je deze maand kan krijgen. De game bevat ook de geremasterde Escape from Butcher Bay, maar het vervolg daarop is minstens even zo origineel. De games zijn allebei wat aan de korte kant en de puzzels zijn niet altijd even duidelijk. à‰én ding is wel duidelijk; ik weet zeker dat we nog veel te zien krijgen van Riddick. Niet in film- maar in gamevorm. Ik vind dat helemaal niet erg, want voor mij is Riddick de nieuwe Solid Snake, Marcus Fenix of Gordon Freeman.

• Twee games in én
  • De Ulaks en de SCAR-gun
  • Brute actie