Review: Choplifter HD Xbox 360

Geplaatst: 28 januari 2012 15:10

Wie kent het niet? Je zult het vast wel eens op internet hebben gespeeld of op je smarthpone. Van die helicopterspelletjes waarbij je mensen moet redden door ze ergens op te pikken en dan weer naar je basis te brengen. De originele Choplifter werd uitgebracht in 1982 voor de NES. De makers van Choplifter HD vonden dat deze game in een nieuw jasje gestoken moest worden met goede graphics en brachten hem in HD-versie uit voor de Xbox 360, PlayStation 3 en de pc.

Heli-time

Grafisch gezien ziet Choplifter er goed uit. Het ziet er ook allemaal erg levendig uit en er gebeurt van alles op de achter- en voorgrond. De plaats waar je met je helicopter mensen moet gaan redden is elke keer anders. In een grote stad waar een zombie-uitbraak is losgebarsten of in Vietnam waar je gewonde soldaten moet redden. Erg leuk is dat bijvoorbeeld auto's van de achtergrond ook naar voren kunnen komen. Het worden dan vijanden.

Je kunt je helicopter veel opdrachten geven. Natuurlijk naar boven, beneden, links en rechts maar je kunt je heli ook met de neus naar je toe draaien. Hierdoor zijn doelwitten op de voorgrond uit te schakelen. Vijanden naar de hel sturen kan op twee manieren, je rost kogels door de koppen van je vijanden met je machinegun bevestigd aan de heli of je speelt hard to get en maakt de helicopter lichter door de raketten af te vuren.

Bij de les blijven

Er zijn veel dingen waar je op moet letten als je wat mensen in gevaar wilt redden. Ten eerste natuurlijk de 'gezondheid' van je helicopter. Deze kun je weer herstellen bij je thuisbasis. Ten tweede, net zo belangrijke als de eerste, je brandstof. Zonder je brandstof stort je ook neer en is het einde verhaal. Daarnaast moet je machinegun even afkoelen als je te lang ermee geschoten hebt. Raketten kunnen ook op gaan dus het is verstandig om daar altijd zuinig mee om te gaan. Ook is het verstandig om zo weinig mogelijk tegen obstakels aan te vliegen. Als je mensen aan het terugbrengen bent naar je basis, kan het nog wel eens zo zijn dat je per ongeluk tegen een hijskraan aan vliegt. De gezondheid van je heli is dan niet optimaal meer en het kan ook zijn dat er iemand naar beneden is gedonderd, dat kost je strafpunten.

Moeilijker dan je denkt

Choplifter HD ziet er erg casual-achtig uit maar is zeker niet makkelijk! Je wordt van alle kanten beschoten en als je ervoor kiest om gewoon kei hard door te vliegen zonder je vijanden een kopje kleiner te maken, ga je het ook niet redden. In elk level moet je weer een andere tactiek bedenken: haal ik eerst de achterste mensen op en tank ik dan wat brandstof bij in het midden van het level of haal ik eerst de mensen af die het dichtste bij de basis zitten? Meestal hangt je keuze ook wel af van de mensen die prioriteit hebben. Deze mensen zijn gewond en hebben je hulp snel nodig, je moet ze binnen een bepaalde tijd redden anders zullen ze sterven. Tactisch te werk gaan is dus niet onverstandig in Choplifter.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Van de erg beroemde Choplifter is een leuke remake gemaakt. Het ziet er allemaal erg levendig uit en je zult de aandacht er op elk moment goed bij moeten houden. De moeilijkheid is goed hoog en het is echt een uitdaging om de meeste sterren te halen. Ga er maar eens goed voor zitten en beleef die goede oude tijden van vroeger nog een keer, met nieuwe graphics!

• Aangename graphics
  • Uitdagende moeilijkheid
  • Tactisch