Review: Chimparty PlayStation 4

Geplaatst: 29 november 2018 10:00
Aangepast: 29 november 2018 17:36

Partygames, een genre dat de PlayStation 4 een tijdje terug niet helemaal lekker wist in te vullen. Tenminste, totdat PlayLink een jaar geleden werd geïntroduceerd. Het leek een doorbraak om het grote gat dat Sony had te vullen, maar na enkele releases hoorde we steeds minder over het systeem. Net op het randje blaast Sony weer verse lucht in het systeem met onder andere Chimparty. Na de release van Super Mario Party moet je van goede huize komen om te overtuigen met een partygame. Ik ben mijzelf voor aap gaan zetten om voor jullie te ondervinden of Chimparty een leuk alternatief kan zijn, dus pak een banaan en laten we beginnen.

Een aap doet niet moeilijk

De hoofdmodus van Chimparty is het bordspel. De modus doet denken aan het bordspel van Mario Party, al mist het de spanning en interessante situaties. Het doel van de modus is om als eerst het einde van het bord te bereiken, daar staat namelijk een bananentrofee te wachten. De vakjes waaruit het bord bestaat, hebben maar drie acties. Twee daarvan zijn dat je een x-aantal vakjes vooruit of achteruit wordt gezet en de andere actie is de minigame. Het is overigens zo dat de vakjes slechts bezet kunnen worden door een speler en je dus automatisch een vakje voor iemand komt als je eigenlijk op hetzelfde vakje had gestaan. Hierdoor mist de game spanning en rivaliteit. Ook moet de speler die laatste is geëindigd een dobbelsteen rollen waarmee hij extra stappen kan verdienen of een speciale move uitvoert waarmee er bijvoorbeeld van plaatsen wordt gewisseld of iedereen een stap terug moet doen. Waar je bij Mario Party echt je best moet doen om nog te scoren, kan je bij Chimparty zonder je best te doen weer bovenaan komen, erg jammer!

De game biedt je geen keuze wat betreft het bord, want hier is er maar één van. Het bord bestaat uit vijf thema's die elk een eigen laagje over de minigames leggen. Wat ik hiermee bedoel is dat elke minigame een versie heeft voor elk thema. Bij bijvoorbeeld het spookthema zijn er spoken die je in de weg zitten en bij het tovenaarthema zijn er deuren die je teleporteren. Het zijn kleine aanpassingen die de minigames een gewenste afwisseling geven. Qua modi geeft de game je gelukkig wel wat opties, want naast het bordspel, die met twee tot vier spelers te spelen is, bevat de game nog drie andere modi die allen solo speelbaar zijn. In de solo uitdaging word je achtervolgd door een orang-oetan en moet je door minigames te winnen hem voor blijven. In de willekeurige modus speel je tien willekeurig gekozen minigames en moet je de meeste sterren verzamelen. In het aangepaste spel doe je hetzelfde, maar dan met de door jou gekozen minigames.

Gewoon met een knop

Chimparty is zoals eerder benoemd een PlayLink-game, dat wil zeggen dat je je telefoon gebruikt als controller. Het systeem is zoals we ondertussen weten vrijwel vlekkeloos en is eenvoudig onder de knie te krijgen. Echter is het wel zo dat je telefoon wordt bediend via een touchscreen en er dus geen voelbare knoppen zijn, iets wat lastig is wanneer je naar het tv-scherm moet kijken en dus blindelings moet bedienen. Ontwikkelaar NapNok heeft daarom besloten om al de minigames in Chimparty te baseren op een knop die je via je gehele touchscreen kunt indrukken. Op zich is dit een hele slimme keuze, gezien je nu puur kan concentreren op het tv-scherm. Toch kon ik snel de conclusie trekken dat een aantal van de achttien minigames vrijwel dezelfde minigame zijn, maar dan net even wat anders. Er zijn bijvoorbeeld al meerdere minigames die zijn gebaseerd op het afvuren van je aap, of dit nou richting een dartbord is of een basket, het is naast dat doelwit altijd hetzelfde. Of dit door de keus voor een enkele knop komt of door een gebrek aan creativiteit durf ik niet te zeggen, maar mij lijkt dat je met een enkele knop toch meer kanten op had kunnen gaan dan dat Chimparty op dit moment doet!

Gelukkig zijn er een paar uitblinkers die de afwisseling erin houden, zo heb je een minigame waarin je een verfpot krijgt met de kleur van jouw jouw aap en daarmee het hele speelbord in jouw kleur moet proberen te bedekken. Ook de team minigames zijn aanwezig, al moet je deze wel echt met een vriend spelen. De slechte A.I. leid je met al het plezier naar een verlies!

Leuke details

De game heeft op zich best een grappige stijl. In minigames waarin je vliegt, kan je bijvoorbeeld je afstand proberen te verlengen door een soort dubbele sprong te doen met een scheet, zowel effectief als grappig. De aapjes zien er geinig uit en ook in deze game moet je hem personaliseren met een belachelijke selfie. Hier stopt het personaliseren echter niet, want met de sterren die je in de minigames weet te verdienen, kan je in de app items kopen om je aap mee aan te kleden. Van brillen, hoeden tot aan schoenen zijn tot je beschikking en deze kun je gedurende de speelsessies gewoon vrijspelen en verwisselen.

Het eindoordeel van Devin de Groot

Chimparty is een partygame die misschien het eerste potje erg leuk is. Het tweede potje is echter al snel saai. Het bordspel is te winnen zonder daar daadwerkelijk je best voor te doen en precies dat laatste is wat deze modus in bijvoorbeeld een Mario Party van spanning en plezier voorziet. Ook zijn de minigames niet afwisselend genoeg. Misschien dat de kinderen het leuk blijven vinden dankzij de grappige stijl en simpliciteit , maar als je van plan bent dit voor de hele familie aan te schaffen, dan kom je er na een uurtje spelen berooid vanaf.

• Controls door middel van een enkele knop
  • Thema's geven een leuke draai
  • Grappige stijl