Review: Century: Age of Ashes – Vuur met vuur bestrijden Pc

Geplaatst: 7 december 2021 10:00

Heb je altijd al ten strijde willen trekken tegen een draak? Century: Age of Ashes belooft die droom waar te maken. Het is een free-to-play game waar je als drakenrijder samen met je mooie draak het opneemt tegen andere spelers op hun draak. Voor mij klonk dit als een gaaf concept dus ik ben gaan kijken of Century: Age of Ashes mijn dromen kan waarmaken.

Hoe beteugel je een draak?

Als je de game begint, word je gegroet met de vraag of je de tutorial wilt starten. Bij Century: Age of Ashes zou ik zeker de tutorial proberen. De controls lijken op die uit veel andere vlieggames, maar een draak komt toch met wat andere eigenschappen dan een vliegtuig of ruimteschip. De basis van het besturen van de draak is redelijk simpel. Het is vooral even wennen aan de draaicirkel en het behouden van je stamina om snel te kunnen vliegen. Nadat je de basis onder controle hebt, komen alle andere dingen die je kunt doen daar nog bovenop zoals alle projectielen die je kunt schieten. De tutorial legt dit allemaal in principe goed uit voor één van de drie klassen die er nu in de game zitten. Het is alleen veel om meteen te onthouden en dat is waar ik de meeste moeite mee had in het begin.

In het begin heb je tijdelijk toegang tot een speciaal level waar je met drie-tegen-drie kan vechten om te wennen aan de game. De rest van de game is zes-tegen-zes en biedt meer manieren om te spelen. Natuurlijk heb je de simpele gamemodus waar je alleen je tegenstanders te lijf gaat, maar je hebt ook bijvoorbeeld een speciale capture the flag variant waar je door poortjes moet racen. Als ander voorbeeld is er mijn favoriete modus waar je geld moet verzamelen, terwijl je je toren verdedigt. Bij die laatste gamemodus komt de meeste strategie bij kijken, omdat je niet alleen je tegenstanders moet neerhalen.

Te veel chaos, te veel bugs

Hoewel de basiselementen van de game vrij simpel zijn, zit de game zichzelf in de weg met alle andere elementen die daarbovenop gestapeld worden. Iedere drakenrijder klasse heeft een set aan unieke abilities en de levels zijn gevuld met allemaal items die je kunt oppakken. Daarnaast heeft iedere gamemodus ook nog een eigen set aan elementen die je in de gaten moet houden. Hierdoor raakte ik soms de weg kwijt wanneer er heel veel tegelijkertijd gebeurt. Het scherm veranderde dan in een soort kerstboom gevuld met allemaal lichtjes, icoontjes en blipjes. Over het algemeen wist ik het overzicht goed te bewaren, maar die momenten waar er te veel tegelijk gebeurde kwamen te vaak voor. De frustratie uit die momenten bederven voor mij net de pret.

Daarnaast ben ik ook verschillende bugs tegengekomen. Al in mijn tweede potje in de beginner modus waar je drie-tegen-drie vecht. De connectie met één van de spelers werd verbroken en toen was de teamverdeling opeens vier-tegen-een. Bij het overwinningsscherm en het scorebord viel de laatste speler weg. Dit gebeurde later nog eens en toen was het plots vijf-tegen-een. Dit soort ongelijke teams heb ik niet in de normale zes-tegen-zes gamemodi gezien. Wel wisselde plots spelers met elkaar van team tussen rondes door. Een ander soort glitch die ik heb ervaren, is dat als je op een ongelukkige manier tegen een klif of gebouw aanvliegt je over de halve kaart teleporteert.

Unieke draken voor al je vrienden

Century: Age of Ashes is een free-to-play game wat betekent dat het geld op een andere manier verdiend moet worden. Bij deze game kun je gelukkig alleen cosmetische items kopen. Je kunt de hero en draak bij iedere klasse aankleden met andere items. Ook kun je drakeneieren krijgen die je kan uitbroeden en laten volgroeien door doelen te halen tijdens het spelen. De draken zijn ook puur cosmetisch. Je kunt ook XP verdienen en levelen. Ieder level kun je munten, cosmetische items of drakeneieren krijgen. Ik vind het goed dat je niet aan sterke items kan komen en de game daardoor geen pay-to-win is. Dat had de balans in de game kunnen verstoren.

Op dit moment is de balans al vaak ongelijk. Dit ligt vooral aan de matchmaking die er eigenlijk niet is. Ik heb vaker een level verschil van meer dan twintig levels meegemaakt. Ook zul je nu vaak tegenstanders tegenkomen die goed samenwerken, omdat ze samen in een squad zitten en online contact met elkaar hebben. De game heeft altijd je aandacht nodig dus je kunt eigenlijk alleen contact met elkaar houden met een voice chat zoals Discord. Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan en samen met mensen spelen maakt een groot verschil. Helaas zul je het nog steeds te verduren krijgen als je tegen een grotere groep gaat die samenwerkt. In de game ontbreekt helaas de optie om niet tegen mensen in een squad of tegen squads van vergelijkbare grote te spelen. Dit zorgt er voor dat je zult verliezen wanneer je in je eentje speelt en er alleen een squad in het team van je tegenstanders zit. Waarschijnlijk gaan dit gedeelte nog een keer op de schop, want de servers konden de spelers niet aan dus er wordt nu flink gesleuteld aan die kant van de game.

Het eindoordeel van Kyllian Franken

Op dit moment kan ik Century: Age of Ashes niet met volle overtuiging aanraden. Het heeft op dit moment net te veel mankementen om een leuke ervaring te bieden. Ik denk dat misschien als je veel vrienden kan optrommelen of chaosbestendig bent, je nog wel kan genieten van de game. Dat is jammer, want op papier moet ik deze game heel gaaf vinden en ik heb ook zeker gave momenten beleefd. Ze wegen alleen niet op tegen de rest. Misschien dat over een half jaar de meeste problemen ondervangen zijn, maar tot die tijd ben ik niet boos maar teleurgesteld.

Aardig
  • Ziet er mooi uit
  • Ervaring van een draak berijden