Review: Captain Tsubasa: Rise of New Champions - In de kruising PlayStation 4

Bij het zien van de eerste Captain Tsubasa: Rise of New Champions-trailer, was ik direct fan. Kreeg ik dan eindelijk een nieuwe voetbal-game in de vorm van een Mario Strikers? Dromen blijven vooralsnog bedrog, want Captain Tsubasa is helaas niet zo’n soort game geworden. Desalniettemin is de game absoluut een verfrissende wind binnen het portfolio van Bandai Namco en anime-games in het algemeen.

Over the top

Captain Tsubasa: Rise of New Champions volgt logischerwijs het verhaal van Tsubasa Oozara, een aanvoerder van regionaal voetbalteam. De voetbalmatches verlopen echter niet zoals we deze in het echte leven kennen. De spelers hebben de mogelijkheid om het normale te ontstijgen en zo extra gefocust aan een match deel te nemen. Dit resulteert in gewaagde sprongen vanaf de lat, een tijger die op het doel afstormt en curveballen die allerhande richtingen opvliegen. Over the top kunnen we het dus zeker wel noemen. Toch is niet alles zo overdreven, het gros van de speeltijd sta je namelijk met beide benen op de grond.

Opvallend aan deze anime is het positieve verhaal. Nu hebben de meeste anime wel een positieve wending aan het einde van een arc, maar hierin is gewoon vrijwel iedereen een goodguy. Tsubasa doet zijn best om het team te motiveren terwijl ze het moeten opnemen tegen supersterren. Wanneer je van een team wint, word je zowaar gefeliciteerd. WTF?! De game bevat twee verschillende stories. In de eerste volg je het verhaal van Captain Tsubasa en diens team. Dit verhaal schotelt je een uitgebreid verhaal voor dat onderbroken wordt door een klein aantal wedstrijden. Dit onderdeel van de game dient dan ook voornamelijk als tutorial. Het tweede verhaal is wat betreft de gameplay veel uitgebreider. In deze arc neem je controle over een geheel nieuwe speler in de league. Deze vorm je naar aanleiding van vriendschappen en wedstrijden naar eigen hand. De vrienden om je heen bepalen namelijk de samenstelling van je team en de wedstrijden belonen je met punten waar je weer bepaalde packs kunt kopen. Deze packs investeer je in het team waardoor jij en je team beter worden. Gelukkig bevat de game op het gebied van de packs geen microtransacties en is dit gehele systeem dus mooi in balans.

Dodelijke slidings

Wat betreft de gameplay van Captain Tsubasa: Rise of New Champions kan ik het redelijk simpel houden. Een kind kan namelijk de was doen. Grotendeels speelt de game hetzelfde als zijn meer realistische concullega’s. Met kruisje speel je bal over, driehoekje is een steekballetje en rondje staat voor hoog overspelen. Het unieke van de gameplay komt echter voort uit het schieten en het dribbelen/ verdedigen. Dit berust namelijk op een soort van steen-papier-schaar-mechanisme waarbij de juiste of verkeerde beslissing grote consequenties kan hebben.

Wanneer het gaat om één-op-één duels begint de game echt interessant te worden. Door R1 ingedrukt te houden is het namelijk mogelijk om een aanvaller compleet de grond in te beuken. De aanvaller kan echter hetzelfde doen en kan daarmee met een fancy dribblemove de verdediger passeren. Maakt de verdediger echter een sliding, dan zal een eenvoudige R1 niet volstaan. In dit geval dien je als aanvaller de sliding te pareren middels een perfect getimede R2. Hiermee omzeil je de tackle en opent het veld zich al snel. Ook op aanvallend gebied in gevecht met de keeper kunnen er wat interessante momenten plaatsvinden. Iedere speler is namelijk voorzien van een zogeheten “spirit”-balk. Wanneer deze vol is, is de speler op zijn best. Deze loopt echter leeg door te sprinten, te schieten en te tackelen. De keeper heeft echter ook zo’n balk en je weet wat ze zeggen hé; als je niet kan scoren, kan je ook niet winnen.

Inbeuken op de keeper

Die eerder genoemde balk kan de wedstrijd maken of breken. Veel aanvallers beschikken over unieke schoten die de bal veranderen in kanonskogels, sierballetjes en zelfs tijgers. Is je spiritbalk echter te laag, dan is het onmogelijk om zo’n schot uit te voeren. De keeper heeft daarnaast ook zo’n balk. Deze gebruikt hij om normale ballen te stoppen en katachtige jumps te maken wanneer jij een superschot lost. Dat je een superschot hebt, wil dus nog niet zeggen dat deze er ook direct ingaat. Je moet toch echt wat van de keepers balk moeten wegsnoepen en dat doe je door continu aan te vallen. Je vuurt pas het superschot af wanneer de tijd rijp is. De wedstrijden duren zo’n tien minuten per stuk en het doelsaldo kan al snel oplopen wanneer de tegenstander niet van jouw niveau is. Je komt echter ook matches (voornamelijk online) tegen die lang niet zo eenvoudig zijn. De game mist echter de diepgang om echt lang interessant te blijven voor de online omgeving. Daar staat dan weer tegenover dat de game met een maat op de bank absoluut geweldig is.

Nu ben ik behoorlijk lovend over Captain Tsubasa: Rise of New Champions. Maar bovenstaande wil niet zeggen dat de game helemaal geweldig is. Ik heb namelijk zeker wel een aantal kanttekeningen te plaatsen. Zo is het verhaal bijvoorbeeld vermakelijk, maar niet bijzonder toegankelijk voor nieuwkomers. Het zit namelijk tjokvol verwijzingen naar eerdere gebeurtenissen, iets waar ik in ieder geval geen weet van heb. Daarnaast is het verhaal, dat zich hoofdzakelijk als een visual novel uit de doeken doet, op momenten erg lang. Het kan zelfs zo ver gaan dat je een kwartier aan het lezen/ luisteren bent voordat je weer een match speelt. Daarnaast werkt het switchen van personages niet heel erg lekker en is het wisselsysteem niet bijzonder intuïtief. Ook zit er een vorm van input delay in de game. De animatie dient namelijk volledig klaar te zijn alvorens je de volgende kunt starten. Dit is bijzonder irritant wanneer je in een spannende match zit.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik mij erg heb vermaakt met Captain Tsubasa: Rise of New Champions. Het is eindelijk eens wat anders binnen het anime-genre dan de standaard fighting game. Het verhaal kan wellicht wat lang van stof zijn en de besturing is niet altijd even intuïtief, maar de actie zelf is gewoon erg vermakelijk. Verwacht geen game á la Mario Strikers, want dat is het niet. Captain Tsubasa zit eerder iets tussen Strikers en een wat meer realistische game in. De game focust zich niet op diepgang, maar bombardeert je met fraaie cutscenes van over the top-momenten en dat kan erg prettig zijn. Het gemis aan diepgang zorgt er echter wel voor dat de game in een online omgeving niet bijzonder interessant is. Zit je echter met een maat op de bank, dan heb je de grootste lol. Captain Tsubasa: Rise of New Champions heeft van alles wat en is zeker de moeite waard om eens te checken.

• Frisse wind
  • Speelt lekker
  • Mooie animaties