Review: Calling Nintendo Wii

Geplaatst: 3 april 2010 01:00

Calling is een nieuwe j-horrorgame die veel weg heeft van films als The Ring en The Grudge. Donkere omgevingen, schrikmomenten en speurwerk zijn enkele elementen waaruit horrorgames uit het land van de rijzende zon zijn opgebouwd. Na titels als Cursed Mountain, Silent Hill: Shattered Memories en natuurlijk Resident Evil is Calling een nieuwe titel die aan dit illustere rijtje van games voor de familieconsole kan worden toegevoegd. Een aanwinst of niet?

Hallo, met wie spreek ik?

Calling begint met een bezoek aan de website The Black Page. Deze website bevat een chatroom, waar mysterieuze verdwijningen met elkaar worden besproken van mensen die een eerder bezoek hebben gebracht aan de website. Als jij en andere bezoekers de site hebben bezocht worden jullie even later allemaal gelijktijdig gebeld. En hier begint de spanning meteen. Even later word je verdwaasd wakker in een voor jouw onbekende ruimte. Op je nachtkastje ligt een mobieltje en als deze overgaat heb je een geest aan de lijn. Aan jou dus de taak om een uitweg te vinden uit de Mnemonic Abyss en je weg terug te vinden naar de levende wereld.

Speurwerk met de telefoon

Calling kan eigenlijk wel worden gezien als een adventure, waarbij het draait om puzzel- en speurwerk. In lineaire omgevingen ben je bezig om je weg te vinden door donkere omgevingen. De objecten die je daarbij tegenkomt zijn van belang om verder te komen in de game. De telefoon en zaklamp zijn misschien wel het belangrijkst. Om daadwerkelijk je weg te vinden is interactie met de voorwerpen om je heen van groot belang. Pas als je iets hebt opgepakt of ergens hebt gekeken openen zich nieuwe deuren in de game. Vind je dus iets niet, dan kan je een flinke tijd rond blijven lopen en loopt de frustratie alleen maar op.

Natuurlijk word je onderweg ook geconfronteerd met geesten. En dan vooral bij het omdraaien, staat er opeens een geest voor je neus. Deze zijn dan simpel te verdrijven door te bewegen met de WiiMote en de A-knop ingedrukt te houden.

Het opslaan van de voortgang gebeurt op vele plekken en hierbij wordt je levensmeter ook weer gevuld. De kans dat je het loodje legt wordt hiermee verminderd. Maar dat wil niet zeggen dat er geen uitdaging meer is.

Vernieuwend gebruik van de controller

De manier waarop de WiiMote wordt gebruikt is origineel te noemen. Zoals eerder besproken speelt de telefoon een belangrijke rol in deze game. Met je telefoon kun je bellen, filmen, berichten opslaan en geluidsopnames opslaan. Deze informatie helpt je dan ook weer verder op bepaalde punten. Als je telefoon zelf afgaat, dien je de WiiMote tegen je oor aan te houden, net als bij een echte telefoon. Een leuke gimmick van ontwikkelaar Hudson.

De besturing werkt in zijn geheel prima. De interactie met de omgeving, zoals het oppakken van spullen, het openen van deuren en het gebruik van de zaklamp werkt lekker soepel.

Het eindoordeel van Sander Mebus

Calling is een aardige j-horrorgame voor de Nintendo Wii. Aangezien deze game is te spelen vanaf 12 jaar zullen de oudere en ervaren spelers misschien niet zo onder de indruk zijn van de spanning en verhaallijn. Grafisch ziet de game er prima uit, maar wel heb ik het idee dat niet alles uit de Wii is gehaald. Toch zul je spannende uren gaan beleven als je zin hebt in een adventure met de benodigde puzzels en schrikmomenten. Het doek valt ongeveer na zo'n zes uurtjes, tenzij je iets over het hoofd ziet en daardoor langer bezig bent.

• Prima besturing
  • Gebruik van WiiMote als telefoon
  • Niet eng voor ervaren spelers