Review: Call of Juarez: Bound in Blood Pc

Geplaatst: 18 juli 2009 13:30

Het stof waait door de hoofdstraat van het dorp in het midden van de woestijn. Huifkarren staan verlaten in de straat, terwijl de koperen ploert de lucht doet trillen van de hitte. Alles houdt de adem in alsof er iets te gebeuren staat. Je stapt verzekerd naar voren, je hand op je trouwe revolver. Plots zie je links een schim achter het raam. Je trekt en vuurt, waarna je de bandiet door het raam naar buiten ziet vallen. Je duikt achter een ton weg, terwijl de kogels rond je oren vliegen. Je kijkt snel. Drie man aan de overkant. Je duikt vanachter de ton en vuurt. De mannen vallen getroffen neer. Plots zie je iemand op het dak zitten die aanlegt met een geweer. Je denkt: Had ik nou vijf of zes keer geschoten?

Spaghetti anybody?

Call of Juarez: Bound in Blood is in alle opzichten een klassieke spaghetti western waar Clint Eastwood trots op zou zijn. Het verhaal gaat over twee broers, Ray en Thomas McCall, die samen in het Geconfedereerde leger dienen tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Na een zwaar gevecht tegen het Noordelijke leger worden ze bevolen zich terug te trekken. Dit weigeren ze uiteraard, daar hun ouderlijk huis vlak bij is. Ze deserteren en gaan terug naar huis, waar ze hun huis in brand en hun moeder dood aantreffen. Van daaruit begint een verhaal van bloed, wraak en revolvervuur.

Gameplay

In Call of Juarez: Bound in Blood staat het goed om kunnen gaan met je knallers centraal. Tactisch gebruik van dekking en licht is cruciaal. Vooral het laatstgenoemde is erg handig, daar als je een vijand met de zon in je rug benadert, hij moeite heeft met richten. Naast het reguliere pistoolgeweld hebben de broers McCall nog wat extra trucjes om in het wilde westen te overleven. Thomas moet het vooral hebben van zijn dubbele pistolen en zijn ijzeren borstplaat, wat hem dodelijk maakt op kortere afstanden. Zijn broer Ray is weer meer van het langeafstandswerk. Aan het begin van elke missie kun je kiezen met welke van de broers je gaat spelen, wat soms een moeilijke keuze is. Beide broers hebben allebei een bullet time skill waarmee je in korte tijd een groot aantal schoten af kunt vuren met dodelijke gevolgen voor je tegenstanders. Elke missie eindigt meestal met een revolver duel met een eindbaas, waarbij je moet zorgen dat je als eerste trekt en raakt. Lukt dit niet, dan ben je dood en kun je je savegame weer uit de kast trekken.

Door de loop genomen

Grafisch gezien is Call of Juarez: Bound in Blood een topper. De omgevingen zijn in veel detail weergegeven en je merkt echt dat er veel moeite in is gestoken. Zoals ik al eerder vermeldde speelt belichting een grote rol. Dit merk je pas echt als je een nachtelijke missie moet doen. Overdag is het zonlicht zeer realistisch en zijn schaduwen haarscherp. Voor de rest zijn vriend en vijand zeer geloofwaardig en allemaal op die typische wilde westen manier uitgewerkt. Je waant je soms bijna echt in het wilde westen!

Multirevolver

Qua multiplayer opties is Call of Juarez: Bound in Blood zeer goed bedeeld. De game is op het internet en via een LAN met maximaal acht personen te spelen. De multiplayer gebieden zijn groot, talrijk en uiterst toegankelijk. Je kunt bijna elk dak bereiken om een goede hinderlaag te leggen en er zijn zat brede straten om spannende shootouts te houden. De gamemodi zijn uitgebreid en leveren leuke afwisseling tussen verscheidene team en een free for all modi.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Met Call of Juarez: Bound in Blood weet Techland een geloofwaardige western game weg te zetten waarin verhaal en beleving hand en hand gaan. De missies zijn soms pittig, maar uiteindelijk goed te doen. De baas duels zijn soms heel frustrerend, daar je als je niet sneller bent gelijk onder de zoden ligt. Maar de prachtige omgevingen en het grimmige verhaal maken zeer veel goed. Ook de multiplayer modus is zeker een aanrader, want niks is leuker dan je revolver skills meten met andere spelers in de verschillende Wild West dorpen. Saddle up, boys!

• Grafische topper
  • Geloofwaardige setting
  • Goed verhaal