Call of Duty: Black Ops 3 - Eclipse
  • ONTWIKKELAAR Treyarch
  • RELEASEDATUM 19 april 2016
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Shooter

review: Call of Duty: Black Ops 3 - Eclipse PlayStation 4

Call of Duty: Black Ops 3 is alweer toe aan zijn tweede DLC-pack. Na Awakening komt Treyarch nu met Eclipse en deze voegt, zoals gebruikelijk, vier nieuwe multiplayermaps en een nieuw zombiehoofdstuk aan de shooter toe. De vraag is nu of deze DLC een absolute aanrader of een verplicht nummertje is.

Verge

De eerste map die ik van Eclipse speelde was Verge. Verge is een remake van de klassieke map 'Banzai' uit Call of Duty: World at War. De map is gelegen in een bergachtig landschap, met aan de zijkant een brug en hier en daar wat huizen gemaakt van golfplaat en roestend metaal. Toch is de map niet grauw qua kleur, dat komt door de vele graffiti die tegen de bergen en huizen is gespoten. Dit geeft de map een unieke sfeer, die een beetje doet denken aan games zoals Borderlands en Brink. Verge is vrij open en heeft niet al teveel plaatsen voor dekking waardoor lange afstandswapens aan te raden zijn. De tunnels die de map met elkaar verbinden zorgen voor intense close combat-momenten, waardoor er genoeg afwisseling is.

Spire

Verge is een goed begin van de Eclipse-DLC, maar Spire knalt daar flink overheen. De map speelt zich af op een zwevend vliegveld en valt meteen op door zijn opvallende kleurenpalet. De map is opgebouwd uit wit/blauwe en wit/rode accenten, die sterk doen denken aan de stijl van Mirror's Edge. Naast de toffe stijl zit de map ook heel goed in elkaar waardoor het mijn favoriete map van deze DLC is geworden. Spire is zeer geschikt voor snipers en andere lange afstandswapens, maar toch voelt de actie in deze map zeer dynamisch. Er zijn genoeg open ruimtes, lange gangen en terminals waardoor het gevaar in deze map van alle kanten komt.

Knockout

Knockout vindt plaats in en rondom een Chinees paleis. De map doet me meteen denken aan Castle uit Call of Duty: World at War, wat een van mijn lievelingsmaps is uit die game. De map is qua design en uiterlijk van hetzelfde niveau als Verge en Spire. Het paleis en de tuin geven, door de vrolijke kleuren en de roze bloesem die van de bomen valt, een zen-gevoel, alhoewel er natuurlijk wel gevochten moet worden. De map heeft aan de zijkanten een aantal mogelijkheden om goed te wall-runnen, terwijl het midden wat compacter is. Aan de zijkant is ook nog een gebouw te vinden die dienst doet als disco, inclusief discoballen en foute muziek.

Rift

Waar de eerste drie maps goed in elkaar zitten en barsten van de sfeer, valt Rift behoorlijk tegen. De map speelt zich af op een fabrieksterrein met daaronder lava en aan de zijkant een goederentrein. Rift is een zeer donkere map en doet me denken aan Rise uit Awakening, wat ik een vrij matige map vind. De map bevat veel gangetjes en mogelijkheden om te wall-runnen, maar voelt een beetje inspiratieloos aan. Het is net alsof Treyarch na de drie toffe maps geen ideeën meer had voor een vierde en er dus maar wat van gemaakt heeft. Hierdoor is dit de minste map van deze DLC en heeft Rift naar mijn mening geen toegevoegde waarde.

Zetsubou No Shima

Het nieuwe zombie-hoofdstuk heet 'Zetsubou No Shima', en speelt zich af op een eiland in de Stille Oceaan. Hier staat een laboratorium waar behoorlijk wat mis is gegaan, met als resultaat een overvloed aan zombies. Aan het begin bevinden de helden Dempsey, Von Richtofen, Nicolai en Takeo zich op een Japans schip, maar na het zinken hiervan belanden ze op het eiland. Waar Shadow of Evil zich afspeelde in een stad en Der Eisendrache in een Duits kasteel, is er voor deze zombiemap gekozen voor een moeras. De map is behoorlijk creepy en bevat nieuwe vijanden en geheimen. Zo zijn er in het moeras gele sporen te vinden waarmee zombies geïnfecteerd kunnen worden. Hierdoor veranderen deze in een sterk moerasmonster, wat een gevaarlijke nieuwe vijand is. E'n van de geheimen in Zetsubou No Shima is een verborgen grot, die vol blijkt te zitten met enorme spinnenwebben. In de grot woont een gigantische spin, die haar tientallen kinderen als een echte moeder wil beschermen met haar leven. Al met al is Zetsubou No Shima een goede toevoeging aan de populaire zombiemodus.

HET EINDOORDEEL VAN Kees Wijnhorst

Eclipse voelt als DLC-pack een stukje beter aan dan Awakening. Dit komt vooral door de drie toffe multiplayermaps. Verge, Spire en Knockout zitten zowel qua uiterlijk als design uitstekend in elkaar en zijn allen van toegevoegde waarde. Het is jammer dat Eclipse wel een lelijk eendje bevat in de vorm van Rift, die een beetje simpel oogt vergeleken met de andere drie maps. Gelukkig is het nieuwe zombiehoofdstuk Zetsubou No Shima van hoog niveau en kunnen fans weer vele uren in deze modus stoppen.

• Map-design is uitstekend
  • Unieke sfeer
  • Zetsubou No Shima
  • Rift valt tegen

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...