Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Building & Co: You are the architect!
  • ONTWIKKELAAR Creative Patterns
  • EERSTE RELEASEDATUM 10 oktober 2008
  • PLATFORMEN Pc

review: Building & Co: You are the architect! Pc

Graafmachines, beton en metselwerk. Ontwerp je eigen gebouw, huur bouwvakkers in om passerende meisjes verbaal aan te randen, en raak gefrustreerd omdat je bouwmaterialen niet op tijd binnen gekomen zijn. Dit staat je te wachten in de aannemersimulator Building & Co (B&C).

Raam en werkradio

Na de installatie en het behoorlijk olijke introfilmpje mogen we onszelf door het menu gaan navigeren om te beginnen aan de carrière en tutorial modi. Begeleid door blij deuntje X kom je er echter al snel achter dat de muis-driver nogal zwabberig reageert en de game vooral is geoptimaliseerd voor de wat kleinere schermen, en oudere PC`s. Graphics kunnen op de meest simpele videokaart al op maximaal worden gezet en als je CPU onder de minimale specificaties valt is hij toch echt aan vervanging toe. Hier en daar is een onvolkomenheid te ontdekken, maar over het algemeen is het redelijk te pruimen. Helaas is de engine niet erg stabiel en liep de game tijdens het testen verscheidene keren vast, en weigerde hij zelfs totaal op 'n van de testmachines, een slechts twee maanden oud systeem.

Virtuele baan

B&C is vooral gericht op de intelligente volwassene met een blijheidcomplex: de visuele stijl en muziek zijn rechtstreeks uit The Sims geïmporteerd. Kleuren zijn fel en de interface markers zijn ontworpen door de Teletubbies. De moeilijkheidsgraad ligt echter in de buurt van Flight Simulator X. Er is gelukkig wel een tutorial om je het 'n en ander wijs te maken, voordat je met een budget en tijdslimiet je eigen torentjes in elkaar mag spijkeren. De game vereist van je dat je het gehele proces tot in de puntjes beheerst om bloed, zweet en tranen als gevolg van een flater te voorkomen. Dat wil zeggen dat je inkopen op tijd moet doen, je de juiste werknemers moet inplannen, je de nodige machines dient in te huren en je er voor moet zorgen dat jouw bouwplan door de keuring heen komt. Klinkt behoorlijk als een baan, en dat is het eigenlijk ook. De game is niet om lekker onderuit te zakken met een pinteman, maar vereist dat je scherp en alert je zaakjes op orde houdt. Naast de simpele voor de hand liggende taken zijn er ook ontzettend veel kleine klusjes, zoals het afschrapen van ingedroogd beton en het verzorgen van een warme maaltijd voor de bouwvakkers.

HET EINDOORDEEL VAN Stephan Kuijsten

Building & Co is een spel met een gespleten persoonlijkheid. Aan de ene kant is het een blije Bob de Bouwer-game, aan de andere kant een simulator. Zonder instelbare moeilijkheidsgraad. De graphics en muziek zijn van middelmatige kwaliteit en weten de game ook niet naar een hoger niveau te tillen. Leuk voor mensen die erg graag virtueel met architectuur willen klooien, maar mischien is AutoCad dan wel een betere aanschaf.

• Management-structuur erg gedetailleerd
  • Lekker creatief
  • Inplannen