Review: BOXBOY! + BOXGIRL! Nintendo Switch

Geplaatst: 2 mei 2019 10:00

BOXBOY! + BOXGIRL! is het vierde deel in de BOXBOY!-serie die we kennen van de Nintendo 3DS en de eerste titel die voor de Nintendo Switch is uitgekomen. Ook in dit deel zien we het doosje Qbby weer terug. We kunnen echter ook met zijn vriendinnetje Qucy en met het langwerpige doosje Qudy spelen. Brengt dit genoeg vernieuwing in de serie, of is het toch weer meer van hetzelfde?

Outside the box-denken

BOXBOY! + BOXGIRL! is een aandoenlijke puzzelgame. Je neemt de rol aan van Qbby, een wit doosje met oogjes die blokjes uit zijn lichaam kan laten verschijnen. Deze blokjes moet je gebruiken om door een level te navigeren. Zo kun je bijvoorbeeld een brug bouwen om over een gat met stekels te kunnen lopen of een trapje maken om op een platform te komen dat te hoog is om bovenop te springen. Aan het begin van elk level krijg je te zien hoeveel blokjes je krijgt om mee te werken. Ook zijn in elk level een of meerdere kroontjes te vinden. Als je alle kroontjes uit een level hebt weten te verzamelen, krijg je extra punten. Aanvankelijk zijn de levels en de puzzels nog vrij gemakkelijk en wordt het al gauw duidelijk wat je moet doen om verder te komen. Gaandeweg krijg je nieuwe vaardigheden en worden de puzzels complexer.

In BOXBOY! + BOXGIRL! staan de puzzels natuurlijk centraal. De game heeft echter wel een achtergrondverhaal. De aandoenlijke wereld waar de blokjes in leven, wordt namelijk geteisterd door een grote meteoriet die door een kwaadaardige paarse ruimtewolk naar de planeet geslingerd is. Het is dan aan de doosjes Qbby en Qucy om de planeet en haar inwoners te redden. Het verhaal is natuurlijk echt minimaal, maar het geeft je wel een reden om door de levels te willen spelen.

Twee keer zoveel lol

Een nieuwe toevoeging ten opzichte van de eerdere BOXBOY!-delen is de mogelijkheid om samen met een vriend te spelen. Er is namelijk een speciale multiplayer modus toegevoegd die A Tale For Two heet. In deze multiplayer modus kun je met twee spelers door de levels heen spelen. De puzzels in deze modus zijn ook speciaal ontworpen voor twee spelers. Het verhaal wijkt iets af van de singleplayer modus en je krijgt een flink aantal geheel nieuwe levels te zien. Je kunt ervoor kiezen om samen met een vriend te spelen, maar het is ook mogelijk om deze modus in je eentje te doen. Je bestuurt Qbby en Qucy dan afzonderlijk en moet tussendoor zelf van personage wisselen.

De Nintendo Switch is natuurlijk uitermate geschikt voor een lokale co-op modus. Doordat je geen rare knoppencombinaties hoeft te maken, kun je de game gemakkelijk samen spelen met twee losse Joy-Cons. Samen spelen op de tv is natuurlijk het fijnste, maar ook in de handheldmodus met bijvoorbeeld het scherm op de tafel is de game door zijn minimalistische visuele stijl en eenvoudige besturing prima samen te spelen. Persoonlijk kan ik wel aanraden om A Tale For Two samen te spelen met een vriend, daar de puzzels echt gemaakt zijn voor twee verschillende personen. Daarnaast brengt het samen oplossen van puzzels een geheel nieuwe uitdaging met zich mee. Prima relatietest dus, als je het mij vraagt.

Hey, Lange!

Met de singleplayer modus ben je een aantal uren zoet. Tel daar de multiplayer modus bij op en je hebt nog meer uren plezier. Wanneer je echter het hele verhaal in de singleplayer modus hebt uitgespeeld, staat je nog een avontuur te wachten. Je krijgt namelijk een heel scala aan levels die je met het personage Qudy kunt spelen. Qudy is, net als Qbby en Qucy, een doos met oogjes. Qudy is echter geen vierkante doos, maar een rechthoekige. Zijn langwerpige lichaam en dito blokjes geven een hele nieuwe dimensie aan de puzzels en hoe je ze op moet lossen. Naast het maken van langwerpige blokjes kan Qudy zijn lichaam ook kantelen, waardoor je de vorm van je bouwwerk kunt veranderen.

Naast enkele honderden puzzels kent de game ook nog een paar extraatjes. Na het voltooien van een level krijg je namelijk punten. Hoe beter je het doet in een level, hoe meer punten je krijgt. Deze punten kun je in de in-game winkel uitgeven aan verschillende zaken. Zo kun je bijvoorbeeld hulpmiddelen kopen om je te helpen een level uit te spelen. Je kunt echter ook stripverhalen kopen, die je meer vertellen over het achtergrondverhaal en de inwoners van de vierkante planeet. Je kunt ook speciale levels kopen waarbij je binnen een bepaalde tijd tien ballonnen kapot moet zien te maken. Daarnaast kun je je punten ook spenderen in een soort Gachapon-machine waar je cosmetische items uit kunt krijgen. Met deze items kun je Qbby, Qucy en Qudy uitdossen in de meest bizarre outfits, van een simpele snor en bril tot een kattenkostuum of vampierencape.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

BOXBOY! + BOXGIRL! is een zeer vermakelijke game als je eens even wat aan breintraining wilt doen. De puzzels zijn aan het begin nog vrij gemakkelijk, maar worden gaandeweg steeds complexer en moeilijker. Als je daarnaast ook nog eens een maatje hebt waarmee je kunt spelen, dan wordt BOXBOY! + BOXGIRL! nog een stuk leuker. Het samen oplossen van de verschillende puzzels maakt de game net een tikkeltje uitdagender. Ook het nieuwe speelbare personage Qudy geeft een nieuwe dimensie aan de verschillende puzzels. Wanneer je je dus niet stoort aan een minimalistische zwart-wit game, dan is BOXBOY! + BOXGIRL! zeker een aanrader.

• Co-op-modus
  • Heel veel levels
  • Spelen met Qudy!
  • Maffe kostuums
  • Na een tijdje repetitief
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot BOXBOY! + BOXGIRL!

-

Nintendo Switch