Review: Borderlands 3 PlayStation 4

Geplaatst: 19 september 2019 13:00

Na zeven lange jaren wachten is het eindelijk zo ver: Gearbox Software en 2K Games hebben Borderlands 3 uitgebracht voor de PlayStation 4. Mijn eerste kennismaking met de serie was het tweede deel en dit was grotendeels een prettige ervaring, want het had een interessant verhaal met leuke verrassingen, vreemde en soms humoristische personages, een grote wereld, vermakelijke DLC's en wapens, heel veel wapens. Daarnaast was het een perfecte game om samen met een vriend te spelen en om Pandora onveilig te maken. Borderlands 3 heeft dus wel iets te bewijzen; zeker voor de fans. Dus ik hoop dat het vervolg meer van hetzelfde biedt en hopelijk nog veel meer (wapens).

De Crimson Raiders zijn terug, nou ja ongeveer

In het tweede deel moest je op zoek naar de verborgen Vaults op Pandora, terwijl de megalomane Handsome Jack de boel probeerde over te nemen. Helaas is Jack er niet meer, maar Pandora is geen paradijs geworden. In tegendeel, de Crimson Raiders zijn bijna uitgeschakeld door de Children of the Vault (COV). Zodoende recruteren de Crimson Raiders onder leiding van Lilith een nieuw team van Vault Hunters (Amara, Moze, Zane en FL4K) en proberen ze de Vault Map gestolen door de COV te bemachtigen. Na het terugvinden van de Vault Map wordt het duidelijk dat er op andere planeten ook Vaults zijn. Op het moment dat de Vault Hunters het universum willen verkennen, maken de leiders van de COV, de Calypso Twins Troy en Tyreen, hun opwachting. Beiden zijn een Siren, maar Troy heeft Tyreens krachten nodig om te overleven. Tyreen heeft het vermogen om de levenskracht van iemand te absorberen en hun kracht over te nemen. Zij willen “hun” Vault Map terug en nadat ze ons hebben vernederd, vertrekken ze naar de planeet Promethea. De Vault Hunters gaan met hun ruimteschip, de Sanctuary III, hen achterna en proberen de situatie te redden. De Calypso Twins vind ik in vergelijking met Handsome Jack nog niet echt indrukwekkend, maar ik moet ook toegeven dat ik nog niet veel interactie met de Calypso Twins heb gehad. Met Jack heb ik een hele geschiedenis meegemaakt en dat was wel een figuur en een geweldige evil eindbaas. Ook is er genoeg te doen en dat kan wel eens van het verhaal afleiden waardoor ik nog niet genoeg heb meegemaakt van de evil twins.

Op Pandora en de andere planeten kom je vele bekende gezichten tegen uit de eerdere delen. Zo sta je oog in oog met de oude Vault Hunters zoals Lilith, Maya, Brick, Mordecai en Zer0. Het is een leuk weerzien en gelukkig hebben ze ook iets voor je te doen. Daarnaast kun je onder andere weer wapens kopen bij Marcus, vervoer regelen bij Ellie, op jacht gaan voor Sir Hammerlock en een drankje doen bij Moxxi. Zelfs Rhys uit Tales from the Borderlands is als leider van Atlas van de partij die verwikkelt raakt in een hevige concurrentiestrijd met Maliwan. En als je denkt dat je de irritante Claptrap moet missen. Wees gerust, ook hij is weer aanwezig en hij kan zijn mond maar moeilijk stoppen. De personages zien er in verhouding met Borderlands 2 veel gedetaillerder uit en hebben een beetje cartoony look. Pandora is natuurlijk bekend bij de fans van de serie, maar de planeet ziet er beter uit dan ooit. Deze wereld is meer gevuld met gebouwen, bergen, vijanden, wapens, enzovoort. Ook is de omgeving meer interactief, want je kunt verschillende muurtjes stukschieten als de vijand zijn gezicht niet wil laten zien en losse voorwerpen op de grond kun je ook werkelijk aanraken in plaats van dat het alleen maar textures zijn. Ook zijn de voorwerpen helder en gedetailleerd weergegeven. De andere planeten, tenminste degene die ik gezien heb, zijn net zo gedetailleerd en gevuld als Pandora, maar hebben hun eigen thema en omgevingen. Op één planeet was de zwaartekracht anders en dit was een leuke toevoeging en het geeft even een andere dynamiek. De soundtrack past bij de ruige game en de soundeffecten geven je soms het gevoel alsof je in een oorlogsgebied zit. Al ben je zelf misschien wel de grootste veroorzaker van het lawaai.

Eigenlijk teveel om op te noemen

Bij de Borderlands games gaat het om de actie, de vage figuren op Pandora, de (soms) leuke humor en zoveel mogelijk vijanden afschieten met zoveel mogelijk verschillende wapens. Dit wordt ondersteund door een leuk verhaal met verschillende verrassingen. Je kiest een Vault Hunter en duikt in het verhaal waar je verschillende uiteenlopende opdrachten moet vervullen en veel moet knallen om naar het volgende vergelijkbare deel te gaan. Dit klinkt negatief, maar de makers van de game hebben het wel heel vermakelijk gemaakt. De excentrieke personages die je helpen tijdens je avontuur zijn vreemd, maar zorgen voor de nodige opdrachten en humor. Er zijn veel verschillende soorten vijanden waarvan sommige soms best lastig zijn te verslaan. Gelukkig heb je in Borderlands 3 belachelijk veel wapens (volgens de ontwikkelaar een miljard, maar dat lijkt me sterk) die allemaal hun unieke stats en mogelijkheden hebben. De meeste wapens, shields of booster items geven je verbeterde perks, extra elemental damage en verbeterde weerstand tegen bepaalde elementen (fire, ice, acid, enz.). Nieuw is dat je bij sommige wapens kunt kiezen uit twee elementen of door naar beneden te drukken op de D-pad de mogelijkheid hebben om te switchen van kogels naar genadelauncher en andere leuke hulpmiddelen. De vijanden in dit deel zijn aardig sterk en kunnen met z'n allen aardig wat schade aanrichten. Zo ben ik een aantal maal verrast (verast had in dit geval ook gekund) door een groepje vijanden die mij zonder pardon hebben afgeslacht. Ook zijn sommige eindbazen verrassend sterk en hebben deze voor een aantal verontwaardigde vloeken gezorgd. Natuurlijk gaat dit beter als je met een groep speelt, want dan kun je elkaar reviven. Second Wind is een geweldig systeem en werkt goed, maar is soms niet afdoende tegen de vuurkracht die je tegenkomt.

Borderlands 3 biedt veel mogelijkheden om je op Pandora en de andere planeten te vermaken, want naast het ervaren van het verhaal zijn er ook genoeg sidemissies die je aardig bezig kunnen houden of hulp kunnen bieden als je nog wat wapens tekortkomt om die ene baas te verslaan of levels wil vergaren om je skilltree uit te bouwen. Zo zijn er de Crew Challenges die voor mooie beloningen en experience zorgen. Kun je vijandelijke vervoersmiddelen voor Ellie stelen die je kunt gebruiken om je eigen wagens te verbeteren, kun je Typhoon Logs proberen te vinden die je iets kunnen vertellen over de geschiedenis van de allereerste Vault Hunter die kunnen leiden naar bijzondere buit. Ook zijn er Holotapes van de verschillende bewoners verspreid over de verschillende planeten die je wat achtergrondinformatie bieden. Daarnaast kun je Claptrap helpen met het assembleren van een vriendin, jagen voor Sir Hammerlock, moorden voor Zer0 en Eridian Writings vertalen (al is het laatste me nog niet gelukt). Er lijken (tot zo ver) minder sidemissions in het derde deel te zitten, maar het zijn wel langere opdrachten met vaak een aantal vervolgopdrachten. Dit gaf de sidemissies wat meer substantie dan heel veel losse, korte missies zouden geven. Ook ben ik gesloten kisten tegengekomen met een rode knop, maar heb ik nog geen idee wat je moet doen om deze te openen. Tevens vind je gekristalliseerd Iridium dat je later in de game kunt harvesten. En niet te vergeten de kist op Sanctuary waar je een gouden sleutel voor nodig hebt. Natuurlijk is dit leuk om het in je eentje te doen, maar de game komt echt tot leven als je dit met een aantal vrienden speelt. Daarnaast kun je na het uitspelen de game op een hogere moeilijkheidsgraad zetten, Mayhem Modus te activeren voor een grotere uitdaging, worden er nieuwe Guardian Ranks aangeboden en is het mogelijk om in The Circle of Slaughter je skills te testen. Ook is de True Vault Hunter Modus (New Game+) weer aanwezig en kun je je bewijzen op de nieuwe Proving Grounds.

Nieuwe mogelijkheden in een nieuwe wereld

Naast de verbeterde grafische prestaties, uitbreiding met planeten en veelzijdige wapens zijn er ook nieuwe features in Borderlands 3. Het is nu makkelijker om op verhogingen en randen te springen door nog een keer te jumpen waardoor je bovenop het obstakel belandt. Ook kun je een sprint beëindigen met een slide waardoor je eenvoudiger dekking kan zoeken. Naast het tactische voordeel kun je het ook strategisch gebruiken, want door tegen een barrel aan te sliden, projecteer je deze en raak je met een beetje geluk of skill je vijanden. Ook kun je dit bewerkstelligen met een melee attack, maar met de slide ziet het er nog beter uit. De Ground Pound uit Borderlands: The Pre-Sequel is nu een standaard move en helpt je om vijanden van boven te verrassen. Ook kun je jezelf en je vrienden helpen door dingen aan te wijzen met het nieuwe Ping-systeem. Als je ergens op richt en op je D-pad omhoog drukt dan kun je zonder te praten hen duidelijk maken dat het een belangrijke vijand of een interessant voorwerp is. Het nieuwe element Radiation heeft Slag vervangen en laat de vijanden hit points verliezen, maar kan er ook voor zorgen dat ze exploderen en de omringende vijanden besmetten met radioactiviteit. Daarnaast zijn de Badass Ranks vervangen voor de Guardian Ranks, maar lijken ongeveer hetzelfde te behelzen. Het is alleen lastig te controleren, want je kunt deze pas inzien, nadat je de game hebt uitgespeeld. En als laatste bieden de ontwikkelaars (om het samen spelen te bevorderen) twee verschillende modi: Cooperation en Coopetition. Bij Cooperation heeft iedere speler zijn eigen loot waar je teamgenoten niets mee kunnen. Zo kun je met iedereen de game spelen. Met Coopetition (old school) wordt de moeilijkheidsgraad van de game geschaald naar het level van de host. Het voordeel hiervan is dat je je teamgenoten met een lager level snel kunt laten levelen alleen moeten ze wel met hun fikken van je loot afblijven.

Borderlands 3 heeft een aantal goede vernieuwingen die goed uitpakken, helaas waren er ook een paar kleine dingen die beter konden. Op een planeet heb je genoeg mogelijkheden om wapens te vergaren. Helaas heb je maar beperkt ruimte (die je gelukkig redelijk snel kunt uitbreiden bij Marcus) en kun je deze wapens maar alleen bij de vending machines verkopen. Aangezien ik soms erg gretig ben, was ik genoodzaakt om hier naar terug te lopen of te hier met fast travel naar toe te gaan. Dit was in het tweede deel ook het geval, maar ik hoopte dat er in dit deel meer vending machines waren waar je je loot kon verkopen. Het is trouwens niet alleen uit gretigheid, maar ook uit gemak, want als je inventory eenmaal vol zit, moet je elk wapen waar je interesse in hebt bekijken. Het is eenvoudiger om dit rustig te doen wanneer je ze verkoopt, want het controleren van de wapens haalt een beetje de vaart uit de game. De laadtijden tussen de verschillende planeten duren soms wat lang, maar dit kan ook komen, omdat ik graag verder wil gaan met mijn avontuur. Ook heb ik veel gelezen over de fps die niet goed loopt of dat de coopmodus lijdt onder lag. Persoonlijk heb ik tijdens het spelen geen lag ondervonden tijdens de gevechten., maar het enige waar ik wel last van had was een vertraging als ik in de menu's zat en hiertussen wisselde. Soms duurde dat even te lang, maar verder heeft het mijn gamesessies niet verstoord. Ook heb ik het geluk gehad om de game met een vriend te spelen en dat ging zonder enige problemen. Dit was een positieve old school ervaring en dat was nog maar met z'n tweeen. Het enige wat ik echt jammer vind, is dat er als het goed is, er voorlopig geen nieuwe Vault Hunters zijn gepland. Nu ga ik weer terug naar Pandora, want ik wil klaar zijn voor de DLC die als het goed is aan het einde van het jaar uitkomt.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Borderlands 3 heeft alle goede elementen uit de voorgaande delen meegenomen naar dit deel. Het geweld, de humor, meer dan genoeg verschillende soorten wapens en veel bekende gezichten maken dit een welkome terugkeer naar Pandora. De nieuwe toevoegingen zoals de nieuwe moves en verstelbare wapens zorgen voor meer tactische mogelijkheden en meer plezier. Alles ziet er gelikt uit en de mogelijkheid om verschillende planeten te bezoeken is een leuke toevoeging. De side missions zijn leuk om te doen en zorgen soms net voor de extra experience of een superwapen. Als je de game alleen speelt, word je soms verrast door de goed samenwerkende vijanden of de krachtige wapens van de eindbazen. De game is perfect voor een goed coöpsessie waar je met Cooperation modus met iedereen een game kunt spelen. Als je altijd van Borderlands-serie heb genoten dan is Borderlands 3 een goede en vermakelijke game. Helaas zijn de Calypso Twins niet zo vermakelijk als Handsome Jack, maar dat zijn moeilijke schoenen om te vullen.

• Vermakelijke First Person Shooter
  • Veel, veel verschillende wapens
  • Leuke sidemissies
  • Zwarte humor
  • Perfecte coöpgame
  • Genoeg redenen om game opnieuw te spelen
  • Soms lange laadtijden
  • Te weinig vending machines
  • Solo soms echt moeilijk
  • Geen Handsome Jack
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Borderlands 3

Borderlands

2K Games