Review: Borderlands 2 PlayStation 3

Geplaatst: 21 september 2012 16:00

De eerste Borderlands heeft denk ik veel mensen verrast. Het was een erg leuke combinatie tussen een shooter en een RPG. De game was echter niet perfect. Zo leken alle omgevingen erg veel op elkaar en ook de miljoenen wapens hadden weinig variatie. Inmiddels is het bijna drie jaar later en kunnen we eindelijk aan de slag met het vervolg. Komt de game deze keer wel in de buurt van perfectie?

Welkom terug in Pandora!

Je speelt de game met 'n van de vier Vault Hunters: Axton, Maya, Salvador of Zero. Zij hebben elk hun eigen specialiteiten. Het doel is in eerste instantie om Pandora te verkennen om op zoek te gaan naar schatten. Pandora is echter overgenomen door Hyperion Corporation onder leiding van Handsome Jack, die de wereld wil vernietigen. Aan jou de taak om de wereld te redden. Uiteraard bevat de game ook weer de humor uit het eerste deel, die mij vaak heeft laten lachen.

Meer variatie

De eerste uren van de game zijn erg rechtlijnig. Je begint op een ijswereld waar je wat simpele quests moet doen. Deze ijswereld is echter niet echt een grote open omgeving, maar je loopt een vaste route. Gelukkig kom je na drie uur in een andere wereld terecht en dan kan het feest pas echt beginnen.
Vanaf dan kom je in enorme open werelden terecht waar je map vol staat met quests die je kan gaan doen. In de eerste Borderlands hadden de omgevingen allemaal ongeveer dezelfde setting. Dit is nu compleet anders. Zo kom je dus in ijswerelden terecht, maar ook in grotten, gebergtes, steden en nog veel meer. Vooral door het kleurgebruik voelen de gebieden telkens verfrissend aan.
Bij het eerste deel vond ik ook dat de wapens erg veel op elkaar leken. De meeste pistolen zagen er bijvoorbeeld hetzelfde uit, maar met een andere scope of bonusdamage. Dit keer verschillen de wapens enorm van elkaar. Ik heb nog steeds niet het idee gehad dat ik hetzelfde wapen heb gezien.

Knallen met zijn tweeën...

Borderlands 2 is een leuke game om in je eentje te spelen, maar met zijn tweeën wordt het natuurlijk een stuk leuker. Net als in Borderlands 1 zal het in dit deel mogelijk zijn om de game in splitscreen te spelen. In Borderlands 1 was het grote probleem hiervan de interface. De menu's waren even groot als op een heel scherm, dus moest je met je rechter analoge stick het menu telkens verplaatsen. Borderlands 2 heeft helaas ditzelfde probleem. Gelukkig is de interface wel aangepast, zodat je minder vaak hoeft te scrollen. Toch had ik liever een heel ander interface gezien, zodat je wel zonder problemen door de menu's kan bladeren.
Ik had ook af en toe last van een lagere framerate bij het spelen. Het was niet zo erg dat het onspeelbaar werd, maar het is toch vervelend dat het erin zit. Desalniettemin ben in enorm blij dat de game gewoon in splitscreen speelbaar is. Er zijn tegenwoordig maar weinig games waarbij dat mogelijk is.

... maar met zijn vieren is nog leuker!

Splitscreen kan je maximaal met twee personen spelen, maar online of via system link kan je met maximaal vier mensen aan de slag. Anders dan wat eerder werd verteld, is het wel mogelijk om met twee consoles met vier man samen in splitscreen te spelen. Nu zou je misschien denken dat het met zijn vieren veel makkelijker is dan alleen, maar dat is dus niet zo. De enemies zijn namelijk veel sterker en hebben veel meer hits nodig om ze te killen. Samenwerken is dus van groot belang. Het is het zeker waard om de game in co-op te spelen, want de loot die je dan vindt is veel beter dan wanneer je alleen speelt. Mocht je nou geen vrienden hebben, dan kan je ook via matchmaking online op zoek gaan naar anderen die ongeveer even ver in het spel zitten als jij.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Als jij Borderlands 1 goed vond, dan ga je dit deel helemaal geweldig vinden. Borderlands 2 doet alles wat je van een goed vervolg mag verwachten. De ontwikkelaar heeft hard gewerkt om de game veel gevarieerder te maken. Niet alleen de omgevingen verschillen enorm van elkaar, maar ook de wapens. Gelukkig is het weer mogelijk om de game in splitscreen te spelen, ook al heeft dit nog wel een paar kleine probleempjes. Speel je liever online of via system link, dan is dit ook gewoon mogelijk. Dankzij de vele quests en challenges gaat deze game je nog een lange tijd zoet houden. Borderlands 2 is echt een toffe game en behoort bij de toppers van dit jaar!

• Gevarieerde omgevingen
  • Heel veel verschillende wapens
  • Splitscreen