Review: Blue Dragon: Awakened Shadow Nintendo DS

Geplaatst: 1 oktober 2010 13:00

Blue Dragon verscheen drie jaar geleden als eerste echte RPG voor de Xbox 360. De game scoorde meteen al behoorlijk hoog. Nu komt Namco Bandai dan eindelijk met een vervolg, maar of Blue Dragon: Awakened Shadow ook een topper wordt is de grote vraag. Ditmaal moet Blue Dragon zich namelijk op de DS bewijzen.

Je eigen Shadow Wielder

Blue Dragon: Awakend Shadow speelt zich twee jaar na het eerste deel af. Ook in dit deel zullen Shu en zijn vrienden weer terugkeren. Je speelt echter met je zelfgemaakte personages. In het begin van de game zul je namelijk je eigen karakter moeten samenstellen. Je kunt enkel kiezen uit monden, ogen, haar, kleuren, etc. Kleding zit er niet bij, want de armor, wapens en helmen die je kiest tijdens de game zullen bepalen hoe je erbij komt te lopen.

Uiteindelijk kom je dan uit het niets terecht in het stadje Neo Jibral Castle Town. Shu en zijn vrienden zullen je helpen met het terugvinden van je woonplaats. De gehele stad is echter zijn 'shadows' kwijt en tijdens de zoektocht verschijnen er vreemde deuren in het stadje. Dat is ook eigenlijk het moment waarop het verhaal een beetje inzakt. De game lijkt namelijk niet echt te zijn gemaakt voor het verhaal. Het is zeker niet slecht, maar niet diepgaand genoeg. En je mag dan geen uniek personage hebben, toch pakt het bij deze game erg goed uit.

Quests and friends

Om even terug te keren naar wat ik net al zei over de diepgang; dat komt door de vele quests en andere extra's. De introductie van het verhaal is namelijk er goed, maar daarna draait een groot deel toch om het behalen van een quest om zo je level op te krikken. Natuurlijk krijg je zo ook snel nieuwe vrienden en beloningen, die je vervolgens weer kan meenemen op een andere missie. Daarnaast gaf ik al aan dat de game niet echt gemaakt is voor het verhaal. BD:AS zou namelijk beter tot zijn recht komen als multiplayergame. De gevechten zijn namelijk erg goed in elkaar gezet en er zijn genoeg quests om uit te kiezen.

Voice acting?

Een ding snap ik niet helemaal en dat is de voice acting. Ik snap namelijk niet wat het nut hiervan is. Veel wordt het niet gebruikt, maar soms midden in een gesprek gooit Namco Bandai er een stukje gesproken tekst in. Dit bestaat dan vaak uit hooguit vier zinnen en dan gaat de game doodleuk weer verder met de tekstballonentjes. Een beetje vreemd dus allemaal.
Daarnaast is de game grafisch niet echt goed. Eigenlijk zelfs een beetje teleurstellend. De cutscenes zijn daarentegen echt enorm mooi, maar je zult het voornamelijk toch met de slechte ingame-graphics moeten doen. Ondanks dat heeft de game wel een erg sterke gameplay, waar vooral RPG-liefhebbers van zullen smullen.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

De DS-versie van Blue Dragon is zeker geen slechte game, maar is niet te vergelijken met de Xbox 360-versie van drie jaar geleden. De game komt daardoor wel beter tot zijn recht op de DS, want als DS-game is het zeker een goede RPG. Het is echter jammer dat het verhaal niet echt diepgaand is en dat het er grafisch niet top uitziet, al moet ik zeggen dat het niet heel slecht is voor een DS-game. Al met al dus een goede RPG voor de DS, maar Namco Bandai kan beter.

• Sterke gameplay
  • Zeker geschikt als mulitplayer
  • Fantastische cutscenes