Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!
Bloodborne: The Old Hunters
  • ONTWIKKELAAR From Software
  • RELEASEDATUM 24 november 2015
  • PLATFORMEN PlayStation 4

review: Bloodborne: The Old Hunters PlayStation 4

Bloodborne is grimmig, pittig, frustrerend en geniaal tegelijkertijd. Zo überlyrisch als sommige reviewers waren van deze game, had ik dat persoonlijk iets minder. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de game erg goed. Waarschijnlijk ga ik de komende jaren, terwijl ik met mijn Huntertje door het verpieterde Gothische Yharnam sjok, alleen maar meer van de game houden. Want dat je veel tijd in de game moet steken en er helemaal induikt, is juist de bedoeling met de games van From Software. Nu heeft Bloodborne zijn eerste uitbreiding, genaamd: The Old Hunters, gekregen. Ik vermoed dat het niet een stelletje ouwe praatjesmakers in het caf' gaan zijn. Nee, het gaan weer allemaal grote, brute en vooral nare vijanden zijn die mij tientallen keren in het stof laten bijten.

Less is more (gore)

The Old Hunters is de eerste en gelijk enige DLC die verschijnt voor Bloodborne. Naast het feit dat deze los verkrijgbaar is, komt er ook nog een mooie editie uit waarbij deze DLC inbegrepen zit. Helaas moet ik de mensen die nu verwachten dat je dankzij deze DLC een totaal nieuwe en andere ervaring tegemoet gaat teleurstellen. The Old Hunters speelt net zoals de rest van Bloodborne, alleen nog grimmiger en moeilijker. Uitdagingzoekers, laaf uzelf. En wees nou eerlijk, het is een beetje naïef om te denken dat het anders zou zijn met deze oude jagers!

Riddl(c)e

From Software heeft met de Souls-games, onder het motto van jij houdt van moeilijke games, dan maken we meteen alles moeilijk, de DLC altijd lastig vindbaar gemaakt. Deze uitbreiding van Bloodborne is wederom niet zomaar speelbaar door deze simpelweg in het startmenu te selecteren. Nee, je moet ergens in Yharnam toegang vinden. Baas 'Vicar Amelia' moet in ieder geval verslagen zijn. Vervolgens dien je daar bij het altaar te kijken. Na de gluursessie moet je terugkeren naar de Hunter's Dream, daar is namelijk de Eye of a Blood-Drunk Hunter te behalen. Daarna reis je weer af naar de Cathedral Ward en ga je bij een lijk op het kerkhof staan. Uiteindelijk wordt je door een monsterlijke vuist plat geknepen (wat een feest in Yharnam), en reis je af naar The Hunter's Nightmare. Yep, het wordt alleen maar erger! Gelukkig zitten wij op de bank thuis, pfoei.

De naam is Kor, Hard Kor

Een nachtmerrie is het zeker te noemen. Je arriveert in een andere plaats en tijd waar alle oude hunters vastzitten. Het aantal straatstenen die niet met bloed doordrenkt zijn, zijn sterk in de minderheid. Yharnam voelt nog zieker en rotter aan in deze afgetakelde wereld. Behalve het gegeven dat alles er nog rotter uitziet, zijn de vijanden dit ook. Deze griezels staan stuk voor stuk te popelen om jou met veel geweld het graf in te slaan. From Software adviseert spelers dan ook om minimaal level 60 te zijn alvorens je jezelf in The Hunter's Nightmare gooit. Dit kan ik volmondig beamen. Sterker nog, stiekem kan het geen kwaad om al wat levels hier voorbij te zijn. Echter weet iedereen die honderd meter door Yharnam heeft gelopen dat dit sowieso geen overbodige luxe is. Je voelt je namelijk nooit overpowered in Bloodborne.

Degelijk formaat

De lengte van deze content kan variëren van vijf tot tien uur. Het is namelijk helemaal aan jou in welke hoeveelheid je alles wilt doen en verkennen. In totaal zijn er tien nieuwe items en vijf bazen. Je komt in de loop van het vrolijke avontuur ook wat andere characters tegen die je eventueel kan helpen. Dit doet meer denken aan de Dark Souls-games wat een fijne afwisseling is. Heel veel duidelijkheid qua verhaal is er niet, net zoals in het originele Bloodborne-verhaal blijft het allemaal een beetje wazig. De mysteries van heel de stad en al zijn zieke monsters maakt het ook allemaal des te grimmiger. Daarbij spelen de games van From Software eigenlijk allemaal net wat beter met een guide bij de hand. From Software is hier zelf ook van bewust en daarom zit er bij de nieuwe Old Hunters-edition ook een guide!

HET EINDOORDEEL VAN Peter Scheffer

Ergens is The Old Hunters de perfecte uitbreiding. Bloodborne biedt nu meer uitdaging en nog meer grimmigheid. Het heeft dus dezelfde plussen en minnen als Bloodborne zelf, al voelt het voor mij een tikkeltje beter. Zo zijn er toffere summon-Npc's en komen er andere characters op je pad. Dat het verhaal omtrent Yharnam en de hunters allemaal nog wat onduidelijk blijft, maakt mij niet zoveel uit. Volgens mij weten de makers het namelijk zelf af en toe ook niet.

• Grimmigheid continues
  • Degelijke uitbreiding
  • Bruut moeilijk