Review: Black Mirror Xbox One

Geplaatst: 10 december 2017 10:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:29

Op een afgelegen plek in de Schotse hooglanden staat een groot oud kasteel. Dit kasteel heet Black Mirror Estate en staat vlakbij een loch en behoort. Het landgoed behoort tot de Gordon familie. Zij zaten al op die plek vanaf het moment dat de Kelten voet aan wal hebben gezet, maar er is iets loos. Het spookt in het oude kasteel, en men zegt dat er een vloek heerst over de Gordon familie. Nou, gelukkig maar dat er iets niet goed is, want anders zou het maar een saaie game worden!

The Name's Mirror, Black Mirror

Menig persoon denkt waarschijnlijk dat dit gaat om een game aan de hand van de populaire televisie serie, maar neen. De gametitel bestond echter al voor de serie, want Black Mirror is namelijk een reboot van een oude point-and-click adventure-reeks op de pc genaamd "The Black Mirror". Van de originele reeks zijn drie games verschenen waarvan de eerste in 2003 verscheen. Met erg veel plezier heb ik deze games gespeeld, vanwege de grimmige sfeer, mooie settings en het spannende verhaal. Het is altijd duidelijk te merken geweest aan elementen zoals cutscenes en voice-acting dat de makers geen diepe zakken hadden, waardoor de games vaak wel erg streng beoordeeld werden. Veel leden van het oude development team hebben overigens ook gewerkt aan dit nieuwe deel, wat zorgt voor een vertrouwd (duister) gevoel. Het team komt vrijwel in zijn geheel uit Oost-Europa, maar omdat alles zich in Schotland afspeelt, hebben ze speciaal een Schotse schrijver erbij gehaald. Allright lassie!

Nee, niet de zanger/tv persoonlijkheid (godzijdank)

Deze nieuwe Black Mirror is duidelijk bedoeld als reboot van de serie. De game speelt ook niet meer als een point-and-click adventure, maar als een soort moderne opvolging van dit genre. Je loopt in third-person door het kasteel, praat met mensen en lost puzzels op. Black Mirror vertelt een soortgelijk verhaal, maar is net wat anders. Zo draait alles wederom om de Gordon familie en hun landgoed, maar alle voornamen en familiebanden zijn veranderd. Je speelt dit keer als David Gordon, die na de dood van zijn vader het Gordon kasteel bezoekt in de Schotse hooglanden. David wil erachter komen wat er met zijn familie aan de hand is, en ondertussen ziet hij geregeld geestverschijningen. Alle hulpen in het kasteel willen niet meewerken, maar uiteindelijk krijgt David in de loop van het verhaal een onderzoekende metgezel, de psychologe Leah. Het is een echt Lovecraft-stijl psychologisch horrorverhaal, waarbij er constant een onheilspellend sfeertje hangt.

Puzzelstukjes

De gameplay van Black Mirror bestaat vooral uit het rondlopen en zoeken in het grote kasteel en het omliggende terrein, waarbij te allen tijde in het menu gelukkig een paar prioriteiten staan aangeven. Dit haalt de verdwaalde doelloosheid er een beetje uit wat je vaak bij de oude point-and-click adventures hebt. David Gordon krijgt ook telkens een soort visioenen van geesten, en deze laten vaak zien hoe iets in het verleden is gelopen, wat meestal gepaard gaat met een puzzeltje. De grotere puzzels is wel waar de game het tofst is, waarbij je in een 7th Guest/Myst achtige stijl bijvoorbeeld met cryptische hints een deur of kast moet zien open te krijgen. Helaas zijn er maar een klein handjevol van deze puzzels in Black Mirror. De besturing gedurende de puzzels is prima, al zijn ze bij het bekijken van items in je inventory geregeld echt allesbehalve fijn.

Kijk eens in de spiegel

Het is te stellen dat ik erg uitkeek naar deze Black Mirror-reboot, want grimmige games waarbij het puur draait om het verhaal, de sfeer en flink wat puzzelwerk, zijn nog altijd vrij schaars. Daarbij is het belangrijk om voordat je begint aan de game te realiseren dat de makers ook met dit deel wederom geen groot budget hadden. Het is duidelijk te merken aan veel aspecten dat ze hebben moeten roeien met de riemen die ze hebben. Na vijf minuten dacht ik: deze game gaat grotendeels afgezeken worden door reviewers. Er is ook zat kritiek op Black Mirror te vinden. De besturing is over het algemeen vrij matig, sommige cutscenes zijn echt niet goed geslaagd qua lipsync, animatie, en acteerwerk. De meeste personages hadden bovendien ook wel wat meer uitgewerkt mogen worden. Overigens is de game ook niet echt lang, na zo'n tien uur zag ik de creditroll. Toch heb ik de game van plezier tot eind gespeeld. Het verhaal is spannend, de decors zijn prachtig en de muziek en sfeer zijn erg geslaagd.

Lovecraft en Poe geven deze game een dikke boks, en dat maakt de game ook goed genoeg in mijn boekje. Black Mirror is een reboot die met liefde is gemaakt onder een beperkt budget. Het heeft hierdoor een aantal duidelijke gebreken, maar het maakt de game beslist niet slecht. Het spannende verhaal met een prachtige setting maken het zeker de moeite waard, ook al kan een oud vrouwtje in een cutscene net een robot lijken. Dat de game bij launch tussen de 30-40 euro kost, maakt het ook wel dat je iets minder kritisch mag zijn. Black Mirror moet je accepteren voor wat het is: een klein (zwart) diamantje met erg ruwe randjes.

• mooie omgeving en decor
  • reboot met een beter verhaal
  • goeie muziek en sfeer