Review: BioShock Xbox 360

H'. Ik wil je wat vertellen. Een onderonsje. Ik ken een geweldige plek om te vertoeven in je vrije uren. Het is er zo mooi. De mensen zijn aardig, hele mooie plekken om uit te rusten en ga zo maar door. Kom je mee? Ja? Mooi. Pas wel op voor het nodige spoilergevaar. Ik geef het wel aan. Nu zijn we klaar om te duiken in Bioshock!

A Rapture reminder

Een vliegtuigcrash midden op de Atlantische oceaan. Een typisch Worst Case scenario. Gelukkig is dit niet je einde. Je ziet een vuurtoren in de verte en zwemt er met je al kracht heen. Overal is vuur en vlak voor je neus zinkt het vliegtuig, waar jij Business klas lekker in zat. Bij de vuurtoren beland zie je dat het geen vuurtoren is.
One Person, Mankinds Salvation staat er groot. Welkom in Rapture. De onderwaterstad waar de artiest niet bang hoeft te zijn voor de censuur. Waar de professor niet bang hoeft te zijn voor de wetenschap zelf. Het is Rapture. Een stad die in 1946 is gebouwd door de man Andrew Ryan. Zijn idealen zetten hem tot het bouwen van dit 'paradijs'. 'Het was niet onmogelijk om Rapture in de zee te bouwen. Het was onmogelijk om hem ergens anders te bouwen', zegt hij. De allerbeste professors, kunstenaars en rijke burgers van de hele wereld leven in Rapture. Vroeger was het een mooie plaats, maar nu is het alleen dood en verderf doordat er een burgeroorlog is uitgebroken. Het is 1961 wanneer jij in Rapture komt en er nog steeds een burgeroorlog heerst. Van de man Atlas krijg je de taak Andrew Ryan te vermoorden, maar is Andrew Ryan wel de bad guy? Of is het gewoon een man met zijn ideeën over de wereld? En wie is Atlas dan? Iemand weermee je alleen contact heb via een radio? Wie moet je geloven, wie niet? Ontdek het zelf!

Too Spliced Up

De gameplay van Bioshock is ongelooflijk goed uitgebalanceerd. Laten we beginnen met de Plasmids. Plasmids zijn genetische krachten die het mogelijk maken om vuur, elektriciteit en ijs aanvallen te doen. Hiervoor hoef je alleen met je vingers te knippen en voila! Dit zijn niet de enigste Plasmids. Je vind er nog veel meer wanneer je door Rapture heen banjert. Je kan ze ook kopen in de zogenaamde Gatherer's Gardens. Hiervoor heb je ADAM nodig. ADAM is de geldeenheid om Plasmids te kopen, maar dat krijg je niet zomaar. Je zult er een Little Sister voor nodig hebben. Daar kom ik later nog op terug. Om je plasmids in de praktijk te blijven gebruiken heb je EVE nodig. Dit krijg je door EVE Hypo's. Zie het een beetje als Mana in de standaard RPG. Er zijn nog veel meer automaten in Rapture. Zoals Ammo automaten. Dit kost gewoon dollars die je kunt krijgen van gedode vijanden. De vijanden zijn erg afwisselend en ook lekker pittig, van sommigen schrik je je het apezuur. Dan bedoel ik vooral de Houdini Splicers die zomaar kunnen verdwijnen. Je komt overal camera's en turrets tegen. Deze kun je hacken. Dit doe je door buizen te laten herleiden naar een goed einde. In het begin is dit nog makkelijk, alleen wordt het steeds moeilijker en ook vervelender. Zodra je deze hebt gehackt zijn ze voor jou en vallen ze je vijand aan. Dan hebben we nog de Big Daddies en Little Sisters. De Big Daddies beschermen de Little Sisters. Zij dragen ADAM, alleen dat kun je pas uit hun halen nadat je de Big Daddy hebt gedood. Dit is een zware en moeilijke strijd, maar zodra je de grote broeder hebt afgemaakt geeft het een heerlijk gevoel. Dan kan je bepalen wat je met je Little Sister doet. Je kan haar redden of harvesten. Als je het eerste doet overleeft ze het, maar je krijgt minder ADAM, als je de kleine meid harvest overleeft ze het niet, maar je krijgt wel meer ADAM.

Deze game ondersteunt geen Xbox Live, maar dat is ook niet nodig. Ik heb hem inmiddels 2 keer uitgespeeld en de drang om hem nog een keer te spelen is er nog steeds.

Grafisch ligt die game echt goed in elkaar. Het ziet er heel decoratisch uit. Eigenlijk wil je alles van het level zien voordat je verder gaat. Je kan deze game in 4 dagen uitspelen door constant de pijl te volgen, maar waarom zou je dat doen als je dan al het mooie van de game mist? Het geeft je echt een jaren 50 gevoel. De wapens voelen ook zeer oud, en dat is vet. De game draait op de Unreal 3 engine en dat is er vanaf te zien. Grafisch hoogstandje! Als je goed luistert in die game hoor je dat het nooit stil is. Er gebeurt altijd wel iets. Of het nou een brandend lijk is of de andere keer een glas omvalt. De sound is er echt altijd. Zonder geluid is Bioshock, Bioshock niet meer.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Bioshock is de game die het spits afbijt van de startloop van de goede games dit najaar. Echt alles is goed aan deze game. Heb je een Xbox360 en zoek je nog een game? Twijfel dan niet om deze te kopen. Dit is voor mij een van de beste games van het jaar. Koop Bioshock en dan kan Rapture ook jouw stad worden!

• Jaren 50/60 stijltje
  • Graphics
  • Verhaal