review: BioShock Infinite PlayStation 3

In 2007 mochten gamers kennismaken met het eerste deel van de BioShock-serie. BioShock bleek meteen anders te zijn dan andere shooters. De sfeer, het verhaal, de intensiteit: het was allemaal aanwezig. Combineer dit met een geweldige setting, de onderwaterstad Rapture, en je hebt puur goud. Het tweede deel speelde zich wederom af in Rapture, zij het met een andere insteek. En nu is daar BioShock Infinite. Alles wat je tot voorheen gezien en geleerd hebt met de twee vorige delen kan je weer vergeten. Want BioShock Infinite is anders dan zijn voorgangers. Beter, veel beter, durf ik zelfs te zeggen.

ontbrekende afbeelding

Columbia

BioShock Infinite speelt zich af in het jaar 1912, ver voor BioShock 1 en 2, in de zwevende stad Columbia. Columbia is een stad die zich ontdeed van de Verenigde Staten tijdens de burgeroorlog, omdat de leider, Zachary Comstock, het niet eens was met de Unie (het Noorden). In deze op het oog perfecte stad, heeft hij een absoluut geloof om zichzelf heen weten te manifesteren. Overal waar je kijkt hangt propaganda en worden hijzelf, zijn overleden vrouw en dochter, the Lamb, aanbeden. Het donkere, benauwde sfeertje van Rapture heeft plaats moeten maken voor de ruime en kleurrijke wereld die Columbia ons te bieden heeft. En het werkt, ik was vanaf de eerste seconde verkocht. Deze stad leeft, is continu in beweging en geeft mij als gamer een gevoel dat ik mij in een unieke wereld bevind. De reden dat de hoofdpersoon, Booker DeWitt, naar Columbia gaat is niet erg duidelijk, enkel dat ik 'een meisje' moet vinden.

Elizabeth

Dit meisje zal je leren kennen onder de naam van Elizabeth. De rest van het spel zal ze aan je zijde staan. En ik was daar sceptisch over, een NPC die je moet 'helpen'. Met een Resident Evil pakte dit concept niet goed uit. Met BioShock Infinite is het gelukt. Wat zeg ik? Ik kan niet zonder Elizabeth, ik heb haar nodig. Irrational Games heeft bijzonder veel tijd gestoken in de karakterontwikkeling van Elizabeth en dat zie je terug. In haar houding, haar manier van praten, alles. Als ze bang is, dan zoekt ze dekking, als ze iets nuttigs heeft gevonden dan laat ze dat ook weten.

De manier waarop ze ondersteuning biedt tijdens gevechten is briljant uitgewerkt. Als je munitie dreigt op te raken dan zal ze dit naar je gooien. Dreig je dood te gaan, dan zal ze medicijnen naar je gooien. Maar deze voorraden zijn niet oneindig en dat laat Elizabeth weten ook.

ontbrekende afbeelding

Oude wijn in nieuwe kruiken

De gameplay is dus behoorlijk veranderd voor BioShock Infinite. De basis is deels hetzelfde gebleven. Dat wil eigenlijk zeggen dat je een arsenaal aan wapens tot je beschikking hebt en je zal zelfs uiteindelijk een vorm van magie leren.
De wapens zijn die uit de tijd van 1912. Verwacht dus geen futuristische wapens, maar eerder wapens als een shotgun of revolver. Een dodelijk duo als je het mij vraagt. De keuze welke wapens je wanneer gebruikt is een lastige keuze en ikzelf ben daardoor ook al meerdere keren "dood" gegaan. Hoewel, ik wil het niet bestempelen als dood gaan, het is iets wat er tussenin zit.

Vigor

Ik noemde daarnet al dat je naast de standaard wapens ook kennis zal gaan maken met magie. In BioShock 1 en 2 hadden we de Plasmids, in BioShock Infinite de Vigors. Deze Vigors geven je krachten waarbij je bijvoorbeeld mens of machine voor je kan laten werken, vuurballen gooien of een dodelijke zwerm kraaien los kan laten. Deze Vigors zijn in beperkte mate op te waarderen, dus je zult een keuze moeten gaan maken.

ontbrekende afbeelding

The sky is the limit

Naast de wapens en Vigors krijg je al snel in het spel ook een ander attribuut tot je beschikking, de Skyhook. Dit attribuut is te gebruiken als zeer effectief melee-wapen, maar belangrijker, dit is het attribuut om gebruik te maken van de vele Skylines, rails tussen de verschillende zwevende eilanden van Columbia, die het spel je te bieden heeft. Terwijl je met een ontzettende vaart over een Skyline vliegt heb je nog 'n hand over om te schieten. Uiteraard kun je ook weer naar beneden springen, met als extra optie om vanuit de lucht een vijand aan te vallen.

Tears

En dan zijn er de 'tears', scheuren in de werkelijkheid waardoor tijd en de locatie relatief worden, die Elizabeth kan openen. Deze tears hebben een ontzettende invloed op het verhaal en de gameplay. Tijdens een gevecht kan Elizabeth een machine oproepen om voor je te vechten of je de mogelijkheid geven om te schuilen. Het mooie is dat je maar 'n tear tegelijk kan openen. Wederom zal je dus keuzes moeten gaan maken die grote gevolgen kunnen hebben.

ontbrekende afbeelding

Verschillende speelstijlen

Door al deze mogelijkheden kan je kiezen wat voor speelstijl je toepast met BioShock Infinite. Ga je vol voor de aanval? Of blijf je op een veilige afstand? Alles is mogelijk. En het spelt dwingt je ook om regelmatig van tactiek te wisselen. De ene speler zal meer gebruik maken van zijn Vigors en de andere zal een tegenstander even bestoken met alles wat je hebt om er vervolgens vandoor te gaan via een Skyline.
Nu zal je echt keuzes moeten maken, want je kan niet al je wapens en/of Vigors opwaarderen, dus je zal een keuze moeten gaan maken welke combinatie het beste voor jou werkt. En enkel op je Vigors vertrouwen is ook lastig, omdat de energie die je nodig hebt voor je Vigors, Salt, niet altijd beschikbaar is.

HET EINDOORDEEL VAN Bob Andringa

BioShock Infinite tilt voor mij persoonlijk het niveau van shooters naar een hoger niveau en is wat mij betreft de titel van 2013. De manier waarop je wordt meegezogen in het verhaal en de strijd van Booker DeWitt en Elizabeth is ongekend. En dan begin ik nog geeneens over de verfrissende en ingenieuze gameplay. Dit spel neemt je mee en dwingt je om keuzes te maken terwijl je een geweldig verhaal krijgt voorgeschoteld. Onderwerpen als racisme en seksisme komen in dit spel aanbod en dwingen je zelfs bepaalde keuzes te maken. In deze review ben ik bewust niet al te diep op het verhaal ingegaan, omdat dat iets is wat je zelf moet ervaren. Ik kan dit spel echt aanbevelen aan iedereen. Het spel verdient zeker een Hotliner, want het leunt, in mijn optiek, dicht tegen perfectie aan. Ik pak mijn Skyhook en spring weer richting een Skyline. "Houd vol, Elizabeth... Ik kom eraan."

  • PLUSPUNTEN
  • Verhaal
  • Ingenieuze gameplay
  • De sfeer
  • Elizabeth
  • MINPUNTEN
  • Werkelijk geen
Gameliner SCORE
Perfect

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?