Review: Beware Planet Earth! Pc

Geplaatst: 24 april 2014 10:00

Het is lente! De koeien mogen van stal, zo de wei in. Nu wil het lot dat uitgerekend nu een groep aliens alles op alles wil zetten om deze koeien te ontvoeren! Aan jou om met allerlei rare wapens deze snode daad te voorkomen!

Beware Planet Earth!

In deze tower-defense-game, ontwikkeld door Lightmare Studio en uitgegeven door Bandai Namco, is het jouw doel om ervoor te zorgen dat je koeien niet worden ontvoerd door aliens. In dit redelijk simpel ogende concept zitten de te verwachten elementen: aliens met verschillende soorten sterktes en snelheden en wapens die je in kunt zetten tegen deze aliens. Dit alles is overgoten met een grafische look die sterk aan Plants vs. Zombies doet denken, met een al even schattig muziekje eronder. De boer (die de hele game vastzit in zijn schijthuis) geeft af en toe nieuwe wapens en truukjes om in te zetten tegen de snode aliens. Maar hoe speelt deze game? Ik ben zelf zwaar verslaafd aan tower-defense-games, dus ik ga hier dan ook eens goed naar kijken "

Voorspelbaar "

De gameplay is alles behalve origineel te noemen. Verzamel tandwielen (Plants vs. Zombies), bouw verdediging (elke tower-defense-game) en, als een van de weinige originele gameplay elementen, gebruik je ray-gun om aliens te zappen of de koebel om je koeien terug te jagen nadat aliens een poging hebben gedaan om haar mee te sleuren naar hun ruimteschip. De gameplay, hoewel alles behalve origineel, is wel verslavend degelijk en laat je stiekem toch redelijk wat rondjes spelen. Echter is de game zelf een feest van herhaling en zijn er maar weinig momenten geweest waar de game me daadwerkelijk verraste, zij het met humor of met gameplayelementen.

Speelmodi

In een poging om de herhaling te doorbreken is er een tweetal aanvullende speelmodi toegevoegd aan Beware Planet Earth! Ten eerste zijn daar de uitdagingen, welke bestaan uit maps met zeer specifieke tegenstanders waarbij je slechts een beperkt aantal verschillende torens en grondstoffen tot je beschikking hebt. Dit klinkt interessant, echter heb je het na een paar keer wel gezien. De bonuslevels zijn misschien nog wel het leukst: er is een Halloween-themalevel en, misschien nog wel het leukst aan de hele game, een Valve-themalevel. Je speelt op maps die doen denken aan Valve-games als Portal en Half Life alwaar je alienversies van onder andere Gordon Freeman, een headcrab (Half Life), Chiel (Portal), of een van de Team Fortress-soldaten tegenkomt. Leuke gimmicks, maar niet erg overtuigend.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Beware Planet Earth! voelt absoluut niet als een goedkope game aan, maar dat komt omdat de ontwikkelaar een hoop degelijke gameplayelementen heeft gejat van andere games. Maar als zelfs de grafische stijl je meteen aan andere games doet denken, dan zit er toch iets mis. De voorspelbare tower-defense-gameplay wordt maar zelden boven de te verwachten elementen uitgetild, en weet zelfs dan niet echt te overtuigen. Echter heeft deze game wel de (voor mij) verslavende tower-defense-factor, waardoor de game (gecombineerd met de Valve-paaseitjes) toch niet te ver de onvoldoende in zakt. De game is dan ook niet duur, maar ik zou deze game eerder terugzien op een tablet of smartphone dan op een pc.

• Leuke Valve-paaseitjes
  • Verslavend
  • Gameplayelementen redelijk"