Review: Belief & Betrayal Pc

Geplaatst:

Anno 2006, je begint met Jonathan Danter, een journalist met een dode oom. Tijdens zijn zoektocht naar de dader hiervan komen verscheidene oude mysteries aan het licht. De politie, kerkbestuur en een aantal geheime oude groeperingen doen vrolijk mee met de intriges om het verhaal lekker verwarrend te houden. Het neigt allemaal sterk de kant van de DaVinci Code op, en als je daar dus van houdt kan het wel eens de moeite waard zijn om B&B te proberen.

Beeld, speakers en muis

Het moment waarop je als Jonathan Danter begint in je luxeuze appartement komen de graphics best cool over. Lekker korrelig weten ze het heerlijke oldskool 2D adventure gevoel op te roepen. Zodra Jonathan zijn eerste zin uit, komt dat gevoel nog veel sterker terug; de stemmen zijn namelijk via een overzeese telefoonlijn ingesproken en handmatig met een roestige spijker in een lege grammofoonplaat gekerfd. De camera hoeken zijn soms erg goed gekozen, maar vaak ook te ver uitgezoomed waardoor je die knoop onderin de put toch echt niet zag liggen als je vanaf dakhoogte kijkt. Hier en daar wil een bug nog wel eens de 3D poppetjes verstoren, maar erg hinderlijk is dit niet, en zal naar alle waarschijnlijkheid in de eerste de beste patch worden verholpen.

Spel-Speel

In de Gameplay komt goed naar voren dat het ontwikkelteam Artematica nog niet genoeg ervaring of personeel in huis heeft om een klapper van een adventure neer te zetten. Keuzes en puzzels zijn vrijwel volledig beperkt tot 'n item of zinnetje om tot een oplossing te komen. Veelal zijn deze niet logisch en ben je door het consistent uitblijven van hints ook aangewezen op het uitproberen van elke mogelijke combinatie. Ik heb mijzelf erop betrapt af en toe gebruik te maken van een walkthrough en dan nog wist ik mij regelmatig te verbazen over de oplossing die het bleek te zijn. Zo kon ik voor het kapot gooien van een lantaarnpaal bijvoorbeeld niet gewoon een steen gebruiken. Nee, dat gaat zomaar niet dachten ze bij Artematica. Voor die duizelingwekkende afstand moet er een speciaal oorlogswerktuig gefabriceerd worden. Een steen in een condoom bleek hier de uitkomst te wezen, met extra voordeel dat mijn steen nu geen vreemde ziektes kon oplopen van het stuk straatverlichting. Dit is misschien nog wel een van de minste voorbeelden van de puzzelonlogica. En als kersje op de taart mag je diezelfde taart ook nog eens in zijn geheel naar binnen werken. De dialoogtaart dat is. Op ongeveer twee derde gaat deze hoeveelheid ook nog eens omhoog waardoor je soms wel eens tien minuten aan het luisteren bent voordat je weer verder mag klikken. Gelukkig zit er wel DaVinci-Code-Glazuur© op, dus als je daarvan houdt is het goed te doen.

Het eindoordeel van Stephan Kuijsten

B&B valt eigenlijk alleen aan te raden aan de verstokte speler die graag het gevoel van de oldskool adventures weer eens wil hebben en niet bang is voor wat DaVinci Code. Helaas is de opbouw en puzzelstructuur danig verwarrend dat daar onnodig veel tijd in zal gaan zitten. Met als gevolg dat het spel erg traag loopt. Als debuut van een beginnend ontwikkelteam is B&B een krappe voldoende, met stijlpunten voor de omgevingen. Als betaald spel is het gewoon te weinig en onprofessioneel om er mee weg te komen.

    Onvoldoende
  • Hardcore oldskool
  • Omgevingen
  • Hardcore oldskool
  • Kleine onlogische puzzels
  • Geluid
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Belief & Betrayal

Series

-

Uitgever

Lighthouse Interactive

Reviewscore

Platforms

Pc

Releasedatum

20 juni 2008

Ontwikkelaar

-

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord