Review: Bee Simulator Xbox One

Zoals sommige misschien wel herinneren, was ik erg te spreken over mijn tijd met Bee Simulator tijdens de preview op gamescom. Maar nu is het dan eindelijk tijd voor de real deal. Bee Simulator is op de (digitale) toonbanken verschenen en wij gaan deze game eens even aan de angel voelen. We weten allemaal dat, op Maya de Bij en Bee Movie na, onze gele zoemende vrienden maar weinig aandacht krijgen in het grote mediaspel. Bee Simulator probeert een boodschap over te brengen, het belang van de bijen in de wereld. Weet Bee Simulator ze in een positiever daglicht te zetten? Of is het toch allemaal net niet goed genoeg? Je leest het hier bij een extra gele review op Gameliner.

Zoetsappig als honing

Laten we meteen vooropstellen dat Bee Simulator niet een pure simulatie game is. Dit heeft twee redenen. Zoals de gehele presentatie al doet vermoeden, is Bee Simulator een game die vooral op kinderen gericht is. De wereld heeft een hele onschuldige toon en alle zorgen lijken als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Bee Simulator heeft hierdoor een gameplay loop die zeer relaxend is. Ik kreeg vaak het gevoel alsof ik in een kinderfilm terecht was gekomen, met alle voor- en nadelen die daarbij komen kijken. Een gigantisch pluspunt is de muziek, want mijn god dit had ik nooit verwacht. De soundtrack is gecomponeerd door niemand minder dan Mikolai Stroinski, die je misschien wel kent van zijn werk in The Witcher-franchise. Zijn muziek tilt Bee Simulator naar een nieuw level. En dat mag ook wel, want de game laat wel de bal vallen in het verhaal en acteer gedeelte. Het verhaal is onschuldig genoeg, maar de voiceacting verschilde van voldoende tot belachelijk slecht. Neppe accenten helpen hierbij totaal niet en ik heb in een deuk gelegen omdat sommige prestaties zo beroerd waren. Ja, ik lachte om de verkeerde redenen helaas.

De andere reden voor de niet compleet accurate simulatie ervaring is de realiteit. Als Bee Simulator het echte leven van een bij precies namaakt, krijgen we maar een saaie, deprimerende bedoeling. Minigames worden toegevoegd om de gameplay vers te houden en de speler met telkens wat nieuwe elementen bezig te houden. Deze minigames zijn echter niet willekeurig. Zo wordt een dans minigame gebruikt als je wilt weten waar een andere bij zich precies bevindt. Dit doen bijen in het echt namelijk ook! Kleine, leerzame details is wanneer Bee Simulator laat zien dat deze game niet zomaar in elkaar gesleuteld is door een stel nietsnutten. De wereld is zorgvuldig in elkaar gezet. Ondanks dat er een gigantisch level aan detail inzit, is de wereld niet perfect. De wereld van Bee Simulator voelt namelijk een beetje kunstmatig aan. De mensen en dieren reageren niet tot nauwelijks op elkaar en staan er eigenlijk gewoon voor de show. Wat erg jammer is, aangezien de interactie tussen diersoorten onder elkaar juist een interessant concept is.

Bezige bijtjes 2.0

Maar waar gaat Bee Simulator nou precies over? Je wordt geboren als een larve en je groeit uit tot een echte honingbij. Hierbij krijgen we de eerste cutscene te zien en daarvan wil je meer zien. Een unieke stijl wordt gehanteerd waardoor ze echt een plezier zijn om te bekijken. Je uiteindelijke taak is natuurlijk het verstuiven van allerlei soorten bloemen. De game weet dus als je dat alleen zou doen, het een saaie bedoeling wordt. Zo kom je dus ook terecht in meerdere dagelijkse conflicten van het bijenleven. Je vecht tegen wespen in een For Honor-achtige minigame, racet met andere vliegende insecten en verzamelt speciale bloemsporen binnen een tijdslimiet. Samen gepaard met een oké verhaal, zorgt het wel voor een constante gameplay flow die elke keer toch genoeg diversiteit biedt aan zijn spelers. De verhaallijn zelf is kort, je kan hem binnen drie uur klaar hebben, maar de wereld zit verder vol met sidequests en verzamelobjecten om de speler bezig te houden.

Of je je nou bezighoudt met het verhaallijn of je je vooral vermaakt met de minigames apart, je verdient knowledge points voor je harde werk. Deze betalingseenheid kun je spenderen aan diverse items. Zo kun je je bij uitrusten met een nieuwe skin, wat je ook weer wat leert over de nieuwe soort die je vertolkt. Ook kun je hem een hoedje en een speciale uitlaatgas geven. Realistisch? Nee. Leuk? Ja, zeker. Wat je verder met de punten kunt doen is de 3D modellen onthullen voor al het andere natuurlijk leven dat je tegenkomt. Bee Simulator heeft een uitgebreide notitieboek, waarin je veel te weten komt over de diverse dieren en planten. Het blijft echter niet bij het Noord Amerikaanse leven. Afrikaans leven komt ook aan bod waarbij je allerlei exotische dieren tegenkomt. Ja, want in Bee Simulator kun je de dierentuin een bezoekje geven en zo nog eens uitgebreider je dierenkennis vergroten. Had ik liever een Afrikaanse setting gezien met een andere bijensoort? Yup, maar dit is goed genoeg.

Recht boven het honingpark

Bee Simulator weet dus zijn spelers genoeg diversiteit te bieden, maar hoe is de basis? Uitstekend moet ik zeggen. Rondvliegen als een bij gaat vlot en de momenten dat je razendsnel net boven de grond vliegt voelt goed aan. De controls zijn hierbij zeer fatsoenlijk en geven de speler genoeg controle. Aangezien je natuurlijk maar een kleine bij bent, krijg je een goed gevoel hoe groot de wereld om je heen wel niet is. Wanneer je de hoogste punten op de map bezoekt, krijg je een gevoel van wonder. Zeker gepaard met de uitstekende soundtrack is dit een fijne ervaring. Echte uitdaging ontbreekt, maar dat is iets waar Bee Simulator ook niet echt zijn focus legt. De educatie en relaxende gameplay staan voorop en het was een verfrissende manier om een nieuwe game te introduceren. Hierdoor kan elke leeftijd van de game genieten, maar toch zeker de jongste generatie kan hier goed mee aan de slag.

Wanneer je de wereld om je heen verkent en rondvliegt langs de bloemen is de game op zijn best. De wereld is kleurrijk en bijna sprookjesachtig. Echter grafisch is de game niet altijd zo sterk. Zo zijn de meeste modellen en animaties prima, maar af en toe denk je dat je terug in 2013 bent beland. Ook bepaalde textures hebben zeker wel last van grafische middelmatigheid. De ene keer ziet Bee Simulator er knap uit, maar de andere keer krijg je het gevoel alsof je terug bent in de vorige generaties aan consoles. Het is een kenmerkend voorbeeld van een hit and miss scenario, maar gelukkig zijn de mooiste momenten in de game genoeg om je de grafische kwaaltjes te doen vergeten.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de Xbox One X.

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Bee Simulator liet me bij vlagen nostalgisch voelen. De game is op zijn best wanneer je zonder zorgen de game exploreert en allerlei nieuwtjes erbij oppakt. De muziek hierbij is fenomenaal en dankzij de goed gevulde wereld is het echt niet erg om je hierin een tijdje te verliezen. Bee Simulator lijkt op je favoriete Disney-film die je als kind bekeek, of nog beter die je nu aan je kids laat zien. De wereld is onschuldig en je hebt een hoop plezier, maar het weet ook zeker wat informatie over de flora en fauna door te geven. De game laat echter wel wat schoonheidsfoutjes zien, die ik als volwassene helaas niet kan negeren. Als het verschillende leven op de wereld ook net wat dynamischer en levendiger met elkaar omging, dan had je al een groot gedeelte van Bee Simulator kunnen verbeteren. Maar goed, uiteindelijk heb je een product wat ik zeker kan aanraden als je een kleintje in huis hebt. Weet dat de game niet perfect is, maar leren was zelden zo leuk.

• Disney/Pixar vibes
  • Uitmuntende muziek
  • Educatie
  • Rondvliegen als een bij
  • Cutscenes in prachtige stijl
  • Voiceacting en dialoog
  • Wereld voelt kunstmatig aan
  • Grafisch hit and miss
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Bee Simulator

-

Bigben Interactive