Review: Bee Movie Game Xbox 360

Geplaatst: 8 januari 2008 14:26

Wat zou het leven toch fijn zijn als je een bijtje kon zijn. In de nieuwe film Bee Movie, van de makers van Shrek, zie je hoe het leven van een bij is en bij dit soort films hoort natuurlijk altijd een game. Is Bee Movie Game niets meer dan een afgeraffelde licentiegame of is het meer?

'Ik ben het zat!'

Barry B. Benson (met een stem ingesproken door Jerry Seinfeld) is net afgestudeerd en zit in een dipje. Hij heeft geen interesse in wat alle andere bijen doen: honing maken. Daarom zoekt hij iets anders buiten New Hive City en wat hij daar allemaal ziet is ongelooflijk. De humor in deze game is perfect in evenwicht tussen humor voor kinderen en humor voor volwassenen. Zo zullen de kids de visuele beelden heel grappig vinden, terwijl de volwassenen meer voor de woordgrappen gaan.

Een bezige bij

Er valt genoeg te doen in deze game. Als je in Bee Hive City rondloopt ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Je kunt een taxi pakken en rondrijden om te zoeken naar opdrachten om te doen of om een nieuwe outfit te kopen. De opdrachten zijn een soort van minigames waarbij je bij de 'n weer moet racen en bij de andere er weer voor moet zorgen dat je alle honing opvangt, maar wel op moet passen dat je geen rotte honing opvangt. Dit en veel meer is er te doen in Bee Hive City. Daarnaast kun je ook nog alle minigames met z'n tweeën spelen.

Als je het verhaal volgt, volg je in principe het verhaal van de film. Je gaat als Bee Recruit de bijenkorf uit om nectar te verzamelen en dat te spuiten over vergiftigde bloemen. Zo zijn de bloemen weer fris en fruitig. Er zijn wel kapers op de kust. Vuurvliegjes en libellen zullen je proberen aan te vallen en jij kunt jezelf verdedigen met nectar. Er zitten wat interessante gameplayelementen in deze game. Zo heb je Bee Vision. Met dit zicht kun je zien welke bloemen er aandacht nodig hebben en welke niet. Daarnaast zie je er ook mee wie je vijanden zijn. De grootste vijand van de bij is regen. Als het gaat regenen zullen de bijtjes zo snel mogelijk vertrekken om niet verdwaald te raken. Helaas is Barry zijn medebijtjes kwijt en schuilt hij voor de regen. Je moet van punt A naar B komen, dus je moet wel door de regen. Maak je geen zorgen. Met Bee Vision wordt alles in slow motion afgespeeld, waardoor je makkelijk langs de regendruppels komt.

Er zitten ook quick time events (QTE) in deze game. QTE's zijn stukjes video die je indirect bestuurt. Door op het juiste moment op de juiste knoppen te drukken zorg je ervoor dat Barry in leven blijft. Het resultaat als dit goed gaat is erg grappig, maar het kan voor de doelgroep soms iets te moeilijk zijn, omdat je heel snel op knoppen moet drukken. Als het je niet lukt heb je nog wel checkpoints, dus je bent nooit ver weg van het punt waar het mis ging. Je krijgt de nodige vrijheid in deze game, wat je het gevoel geeft dat je echt een bijtje ben. Helaas zie je deze vrijheid alleen in Bee Hive City en niet buiten de korf. Hierdoor heb je niet altijd het gevoel dat je een echte bij ben. In totaal ben je met deze game zo'n 7 uur bezig, maar dan stopt het niet. Je hebt nog leaderboards, een multiplayer en allerlei opdrachten die je nog kunt doen.

Schoonheidsfoutjes

Grafisch is deze game heel kleurrijk. Vooral de haartjes van de bijtjes zien er heel mooi uit en geven een oog voor detail. De tuinen met bloemen zien er heel vrolijk uit en geven je echt een zomergevoel. Het ziet er niet zo mooi uit als in de film, maar komt er wel dichtbij. Wat wel jammer is zijn de vele schoonheidsfoutjes, waardoor deze game toch een licentiegamesticker opgeplakt krijgt. Als je in een auto rijdt veranderd er opeens een hoedje van je bijrijder, er zijn onzichtbare muren en soms ben je gewoon helemaal het spoor bijster wat je moet doen. Deze kleine foutjes zorgen voor irritatie en ergernis, maar als je er doorheen kunt kijken heb je toch een hele fijne game voor de jonge gamers.

Bee Music

De muziek in Bee Movie Game is precies zoals je van dit soort games kunt verwachten. Het is heel vrolijk en kleurrijk en zet een goede emotie. Het geeft iets extra's aan de omgeving, waardoor het allemaal nog mooier lijkt.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Bee Movie Game doet wat een licentiegame betaamt: een game neerzetten die qua gameplay redelijk goed is, grafisch wat schoonheidsfoutjes kent en met het geluid iets moois neerzet. Je ziet goed voor wie deze game bedoeld is, namelijk de kleintjes die de film helemaal geweldig vonden. Voor hen is Bee Movie Game echt een leuke game, die genoeg in zich heeft om de kleintjes een hele tijd te vermaken!

• Bee Hive City onderzoeken
  • Multiplayer
  • Bee Vision