Review: Beautiful Katamari Xbox 360

Geplaatst: 9 september 2008 19:58

H', jij daar! Ja jij! Ik wil even een serieus gesprek met jou voeren. Heb jij ooit een bal gezien die alles in zijn omgeving op zich plakte? Ik ook niet, maar een paar dagen geleden heb ik het gezien. Een gigantische bal die op me af kwam stormen. Wil je weten wat er nu met me is gebeurd? Tja, ik zit vastgeplakt dus ik kan het je niet vertellen.

Heil de Prins!

Dit en andere gekkigheid op een stokje maak je mee in Beautyful Katamari Katamari. De reeks loopt al sinds de PlayStation 2 en heeft nu ook zijn weg gevonden naar de Xbox 360. In Beautiful Katamari is de Kosmos weer eens in de problemen en de King of All Cosmos, die ook nog eens een geweldig gevoel voor stijl heeft, schakelt jou in. Er zit namelijk een groot zwart gat in de Kosmos dat alle planeten heeft weggezogen, behalve planeet Aarde. Het is aan jou de taak om alle planeten te herbouwen, of beter gezegd herrollen en een oplossing proberen te vinden voor het zwarte gat.

Voel je vrij

Beautiful Katamari is anders, heel anders dan alle andere games die jij ooit hebt gespeeld. Dat vind ik juist het allermooiste aan deze game. Het loopt niet met de massa mee, maar probeert iets heel nieuws uit en dat is erg geslaagd. De game klopt van alle kanten en dat zie je. Er zitten geen bugs in, glitches zijn nergens te bekennen en het blijft altijd soepel lopen. Het doel van de game is op het eerste gezicht een beetje vreemd. Jij, de Prins, hebt de macht over een bal die alles oppakt mits de bal groter is als het voorwerp. Hoe meer voorwerpen je hebt vastgeplakt, hoe groter je wordt en hoe meer grotere voorwerpen je kan vastplakken. Er zit ook altijd een missie vast aan het rondrollen. Zo moet je bijvoorbeeld 5 meter groot worden en vooral voorwerpen oppakken die energie geven, zoals lichtmasten. Dit is in eerste instantie moeilijk, omdat je meer bezig bent met binnen de tijdslimiet zo groot worden als er wordt gevraagd. Hierdoor zul je in het begin niet zoveel punten krijgen voor je bal. Gelukkig kan je alle werelden opnieuw spelen voor een hogere score.

Ontspannen rollen

Ik vind het wel jammer dat er maar 'n missie is waar je lekker vrij kan rollen. Ik werd vrij rustig door deze game. Het geeft een heerlijk ontspannen gevoel om lekker te rollen, maar als je met een tijdslimiet zit raak je dat gevoel al snel kwijt. Wat gelijk opvalt, is dat je ongelooflijk snel door de game gerold bent. Dit is wel erg jammer, maar aan de andere kant verveelt de game nooit en zul je constant een grijns op je gezicht hebben door de humor. Beautiful Katamari nodigt je eigenlijk uit om altijd door te blijven spelen. Je kunt op Xbox Live Marketplace extra werelden downloaden voor geld, maar ik vind eigenlijk dat deze werelden gratis moeten zijn. Simpelweg omdat de game zo kort is. Je hebt ook een online modus. Helaas was deze zo dood als een pier die vastgeplakt is aan een mooie bal. Je kunt ook splitscreen tegen elkaar spelen en dat is wel erg vermakelijk.

Rolde ik nou een stuk land op?

Grafisch ziet de game er matig uit, maar het is niet erg en dat komt allemaal door het stijltje. De game is zo grappig vormgegeven dat je niet eens meer gaat letten op de mindere graphics. Daarnaast kun je alles, maar dan ook echt alles in de omgevingen oppakken. Er is niets wat je niet aan je bal kunt plakken. Dankzij de graphics is de game ook ontzettend schattig. Zo schattig dat zelfs je vriendin deze game leuk zal vinden!

Wij spelen terwijl jij rolt

Beautiful Katamari rolt lekker weg en om nog lekkerder weg te rollen kun je genieten van heerlijke deuntjes tijdens het rollen. Het klinkt allemaal zo gestoord dat het precies past bij de game en zijn imago. De vreemde Japanse deuntjes blijven alsmaar doorgaan en hierdoor is het nooit stil in de game.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

H' jij! Ja, jij ja. Ik wil nog een keertje persoonlijk met je praten voordat je weer van je bureaustoel opstaat en waarschijnlijk een game als Halo 3 gaat spelen. Beautiful Katamari is de meest originele game die je ooit zult tegenkomen. Ok', de game is kort, de online modus leeft niet meer en de game laat je maar 'n keer lekker ontspannen rollen, maar dat drukt de pret niet. Ik raad je aan om een keertje een game als deze te spelen. Probeer eens iets anders dan telkens dezelfde game in een andere context. Je zult er geen spijt van krijgen.

• Schattige graphics
  • Vreemde muziek die nooit ophoudt
  • Multiplayer