Review: Battletoads - Back in Style Xbox One

Geplaatst: 21 augustus 2020 12:00
Aangepast: 21 augustus 2020 15:53

Hoor je de beat? Ik verstop hem hier even zodat je weet waar ik het over heb. Dat geluid is zo herkenbaar, zo iconisch dat iedereen in gameland meteen weet waar het overgaat. Zelfs iemand die nooit veel retrogames heeft gespeeld moet deze beat ergens van herkennen. Dames en heren, je favoriete transformerende padden zijn terug. Rare werkt samen met Dlala Studios om deze helden op een flinke reboot te trakteren. Het hele gameconcept wordt omgegooid om de Battletoads terug de relevantie in te werken. Is het echter wel de moeite waard? Is deze reboot wat onze amfibieachtige vrienden verdienen? Of is het een straaltje pis op het al 26 jaar oude rustgraf? Bereid je voor om wat potjes te knokken, razendsnel van de track af te flikkeren en je favoriete co-op maatje helemaal gek te maken. Dit is de review voor Battletoads 2020!

Time to move on

De grootste veranderingen zitten in de presentatie en het verhaal. Battletoads heeft nooit een heel erg samenhangend narratief gehad en hoe zit dat deze keer? Onze helden Rash, Pimple en Zitz worden ruig wakker gemaakt uit een fantasie. Ze hebben namelijk de afgelopen 26 jaar opgesloten gezeten in een simulatie. Ze dachten dat ze al die tijd helden waren, terwijl in de werkelijkheid ze compleet vergeten zijn. De wereld is verder gegaan en hebben onze padden en hun acties achtergelaten in het verleden. Dlala Studios heeft hun best gedaan de Battletoads nog meer persoonlijkheid te geven, inclusief hun slechte en goede kanten. Nadat ze ziek worden van het normale kantoorleven, besluiten ze de Dark Queen op te zoeken om zo opnieuw weer beroemde helden te worden. Het verhaal is kort gezegd een leuke zaterdagmiddag cartoon. Elke toad krijgt zijn moment in de spotlight om het karakter ark te doorlopen en de voiceacting is zeker niet verkeerd. Het verhaal is echter niet om serieus te nemen en zelfs een beetje kinderachtig. Wat Battletoads ook doet is de vierde muur doorbreken. Ze doen dit vaak, misschien zelfs iets te vaak. Ja, we snappen inderdaad als je wat Deadpool-grappen maakt dat het ironisch bedoeld is naar de huidige staat van de game. Als Dark Queen een oude vriend confronteert dat hij niet hoeft te bepalen wat zij draagt na 26 jaar elkaar niet gezien te hebben, dan is het overduidelijk een tik naar de fans die kritiek hadden op de redesigns. Het blijft echter een entertainend zooitje. De humor werkt de ene keer wel en de andere keer niet, maar daar kan ik zeker mee leven.

De presentatie is misschien wel het meest controversiële onderdeel van de Battletoads reboot. Grafisch is de game compleet op de schop gegaan en van pixels is geen sprake meer. De game, en zeker de 30 minuten aan cutscenes, zou zomaar op Cartoon Network kunnen verschijnen. Het is overduidelijk bedoeld om ook een wat jonger publiek blij te maken. De werelden zijn kleurrijk, de designs zijn over de top en uiteindelijk ben ik van mening dat ondanks de radicale veranderingen het er nog steeds uitziet als pure Battletoads actie. De vele animaties die verwerkt zitten in de vechtmoves zien er creatief en hilarisch uit. Zo kan Pimple vijanden de lucht in gooien als een grote aap, terwijl Rash zijn megavoet (dit keer zonder laars) vijanden het slagveld over trapt. De graphics zijn geen hoogstandjes en relatief simpel, maar zien er ondanks dat nog steeds keurig uit. Daarnaast heeft Battletoads natuurlijk een iconische soundtrack en ik moet eerlijk zeggen dat ze wat heerlijke tracks hebben toegevoegd. De jaren '90 zit er goed in met schreeuwende gitaren en een duidelijk basgitaar op de voorgrond. Punk en de actie van Battletoads is een genot. Ook al vind ik dat de meeste veranderingen zeer degelijk zijn, er gaan wat hardcore fans niet blij zijn met hoe de game eruit ziet en voelt. Ik raad je aan ondanks je potentiële zorgen toch even te kijken naar de belangrijkste factor; de gameplay. Battletoads is hier namelijk ijzersterk.

Toadally awesome

Laten we beginnen met de kern van Battletoads, de beat 'em up-actie. Je kiest uit drie van de Battletoads. Ze hebben allemaal dezelfde button lay-outs, maar werken net iets anders. Zitz is de snelste met gadgets verwerkt in zijn aanvallen. Rash is de middelgrond, een ideale mix van snel stoten en krachtige aanvallen. Tot slot heb je Pimple, mijn favoriet. Deze bruut is langzamer, maar zijn aanvallen zijn ontzettend krachtig. Dankzij een geweldige mix van combo's, vijanden en diverse gevechtsomstandigheden blijft de combat in Battletoads lekker vers aanvoelen. Het is niet zonder na te denken de aanval knop ingedrukt houden. Je kan kauwgom schieten naar bepaalde vijanden om ze tijdelijk onschadelijk te maken, je moet altijd goed de omgeving in de gaten houden voor betere posities en dankzij audiovisuele tips weet je wanneer je een bepaalde aanval moet ontwijken. Ondanks een chaotische setting is de combat duidelijk en geeft het de speler genoeg informatie om te weten wat er aan de hand is. Zelfs in drieman co-op is het slachtveld goed te overzien.

Maar als je denkt dat Battletoads alleen een vechtgame is, dan heb je het goed mis! Battletoads is namelijk maar voor de helft beat 'em up-actie. Wat mij betreft een tikkeltje te weinig, maar gelukkig is de vervangende content uitstekend. In Battletoads is er namelijk een hele hoop te doen. Zo respecteert het zijn roots en geeft ons uitdagende secties met turbo bikes en dalende platform onderdelen. We zien ook compleet nieuwe gameplay elementen in de game. Zo zijn er diverse hacker minigames, speelbare cutscenes en zelfs een paar ware bullet hell levels. Het is echter niet alleen kwantiteit dat geleverd wordt. Al deze secties van de game zijn van hoge klasse en verdienen een rondje van waardering. Ze zorgen er namelijk ervoor dat Battletoads voelt als een rit die telkens een onverwachte bocht maakt. De entertainment blijft nieuw, vers en gewoon ontzettend leuk.

Beroemd voor een reden

Er zijn natuurlijk een aantal dingen die Battletoads zo bekend maken als ze nu zijn. Aangezien de Gamestop meme echt doodgeknuppeld is en we het al gehad hebben over de algemene presentatie van de game, ga ik het hebben over iets meer relevants. De moeilijkheidsgraad is berucht in de originele Battletoads en als je bang was dat de reboot je zou sparen, dan heb je mooi pech. De game is namelijk lekker pittig. Het straft degene die niet oplet en geloof me, het gaat je echt een paar keer verrassen. Ondanks dat de moeilijkheidsgraad er goed in zit, is de game nooit oneerlijk. Elke keer als mijn toad knock-out ging snapte ik hoe dat kwam en wat ik moest doen om het de volgende keer beter te doen. De game is transparant naar haar spelers toe en het is niet zomaar moeilijk puur om je te dwarsbomen. Vijanden en de manier hoe ze neergezet worden is nauwkeurig berekend, net zoals de verschillende omgevingsgevaren. Dit zorgt ervoor dat Battletoads dus niet alleen een diverse ervaring is, maar ook eentje waarin je reflexen en inzicht getest worden.

Deze game is gebouwd voor co-op. Is de game solo slecht? Absoluut niet, maar de ultieme ervaring wordt behaald wanneer je met een co-op partner (of twee) lekker gaat klooien. Dankzij co-op zijn er systemen zoals revives en het samen aanvallen van een vijand toegevoegd, wat er dus ook voor zorgt dat je een gevoel van meerwaarde krijgt wanneer je partner je helpt in een moeilijke situatie. Het is wel jammer dat er alleen couch co-op aanwezig is in Battletoads. Het jaar is 2020 en dan zou je verwachten dat online co-op ook gewoon goed mogelijk is. Helaas is dat niet het geval. Ondanks die kleine teleurstelling is Battletoads met een vriend (of in mijn geval mijn broertje) een supertoffe ervaring.

1 1 1 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Battletoads heeft een speciaal plekje in de harten van vele gamers. Battletoads 2020 is echter niet dezelfde ervaring als 26 jaar geleden. Het is geëvolueerd en weet zich goed te onderscheiden. De game heeft nog steeds de beat 'em up-actie waar je van kan genieten, ook al is het wat aan de magere kant. Ondanks wat weinig gevechten zit de game propvol met allerlei content. Rijden op je turbo bike, platforming en zelfs space invaders actie zorgen voor een ontzettende diverse playthrough die entertainend en vers aanvoelt van start tot eind. Gepaard met kleurrijke graphics, een banger van een soundtrack en heerlijke couch co-op is Battletoads een heel stuk beter dan ik had durven dromen. In een periode waarin oude IP's worden opgegraven, is het fijn om te zien dat deze legendarische franchise met respect behandeld is. Ik hoop in de nabije toekomst meer te zien van de Battletoads en zeker wanneer het kwalitatief zo sterk is als deze game. Rash, Pimple and Zitz are back baby!

• Hit and miss humor
  • Mengelmoes van genres...
  • Co-op knaller
  • Banger van een soundtrack
  • Speelt goed weg
  • Grafisch keurig
  • Rechtvaardig uitdagend
  • Hit and miss humor
  • ...maar iets te weinig beat em up actie
  • Geen online co-op
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Battletoads

-

Microsoft Game Studios