Review: BattleForge Pc

Geplaatst: 12 april 2009 08:50

Een paar jaar geleden was ik helemaal weg van het kaartspel Magic: The Gathering. Met je eigen deck kaarten kon je tegen iemand anders spelen. Met behulp van zogenaamde 'mana' kon je verschillende monsters die op de kaarten stonden aanroepen, waarmee je jouw tegenstander aan kon vallen of je juist tegen zijn aanvallen kon verdedigen. Zoals gezegd was dat een paar jaar geleden, maar toen ik begon met BattleForge was het gevoel dat ik toen had weer helemaal terug.

Spelen maar!

BattleForge is een strategie game waarin het draait om het uitspelen van kaarten in je deck. Deze kaarten hebben vier verschillende thema's: vuur, ijs, natuur en schaduw. Al deze vier krachten hebben verschillende kaarten en dus ook verschillende monsters en gebouwen. Zoals je in een klassieke RTS eenheden vanuit een basis traint, doe je dit nu door middel van kaarten. Je kunt kaarten echter alleen uitspelen als je genoeg energie en kristalpunten hebt. Boven een kaart kun je altijd zien hoeveel energiebronnen je nodig hebt om het wezen op de kaart in de strijd mee te laten doen.

Overal meteen over tot actie

Doordat je op elk moment kaarten uit kunt spelen (mits je de benodigde resources hebt uiteraard), ben je in deze game niet gebonden aan bepaalde gebouwen van waaruit je jouw eenheden moet aanroepen. Je hoeft alleen maar dicht bij een eigen gebouw of eenheid te zijn en je hebt er weer een paar eenheden bij. Dit is natuurlijk vooral handig als je op een grote map in gevecht bent. Zo hoef je jouw eenheden niet eerst helemaal van je basis naar het slachtveld te laten lopen, ze zijn meteen klaar om over te gaan tot de actie.

Actievol

Als je het over BattleForge hebt, dan heb je het ook over actie. Altijd gebeurt er wel wat in de game. Je bent continu bezig je leger op orde te brengen tijdens en na een veldslag en je spuit ook steeds maar weer nieuwe wezens de gevechten in. Daar zit ook gelijk 'n van de minpunten in verborgen. Zodra je namelijk een paar energiebronnen en kristalbronnen uit de grond hebt gestampt is het niet moeilijk gevechten in jouw voordeel te doen beslissen. De punten stromen met een paar bronnen namelijk in grote hoeveelheden binnen, waardoor er eigenlijk geen moment is waarop je niet eenheden kunt laten spawnen. Gelukkig kent de game een aantal verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor je zelf kunt kiezen voor een makkelijk gevecht of een moeilijke battle waarin je zoveel eenheden eigenlijk ook gewoon nodig hebt.

Geen verschil

Al deze actie is weergegeven in een echte fantasy-wereld. De graphics zijn precies zo als je zou verwachten van een game als deze. Geen high-end spektakel, maar gewoon een geheel eigen sfeer die zijn ding goed doet. Je eenheden zijn erg gevarieerd en goed uitgewerkt. Helaas is het grafische verschil tussen de verschillende thema's eigenlijk het enige wat anders is. In krachten of vaardigheden verschillen boogschutters van het vuur niet echt van die van bijvoorbeeld de natuur.

Co-op is fun!

BattleForge is niet zomaar een RTS. Eigenlijk zou je de game beter kunnen benoemen als een MMORTS, aangezien je een groot deel van de missies met meerdere mensen uit moet voeren. Dit vereist veel samenwerking en maakt de game origineel, omdat elke medespeler er andere tactieken op nahoudt. Zo blijft de game boeien, ook in een later stadium. Naast het samenwerken zijn er natuurlijk ook mogelijkheden om met je zelfgemaakte deck tegen andere mensen te strijden. Niets is leuker dan met je eigen über-deck de tegenstander eens flink in te maken. Je zelfgemaakte decks kun je in het menu van de game overigens aan een flinke test onderwerpen. Je kunt zoveel als je wilt experimenteren door je kaarten uit te spelen en ze tegen verschillende vijanden te testen. Een speler die gewoon meteen de actie in wil, zal gewoon een standaard deck kiezen, maar de wat meer strategische speler kan dan weer een hele tijd bezig zijn met het in elkaar zetten van het beste deck wat er is.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

BattleForge is een RTS game die met het kaartensysteem een originele setting in huis heeft. Mensen die van actie houden nemen het best een standaard deck en storten zich meteen in de vele missies. Anderen die meer van een goede tactiek houden kunnen hun decks naar hun eigen smaak tunen tot ze er bij neervallen. De 'training ground', waar je alles eindeloos kunt uitproberen, kan daar een handige rol in spelen. Grafisch is er ook niets mis met de game, waardoor je tot de conclusie kunt komen dat EA weer een originele game heeft afgeleverd, die verschillende doelgroepen zal aanspreken.

• Spelen met kaarten is vet!
  • Goede (grafische) sfeer
  • Tunen van je deck