Review: Battlefield 4 PlayStation 3

Destructie en chaos, wat kan het toch heerlijk zijn. Als kind vond ik het geweldig om een dagje naar het strand te gaan en daar een groot zandkasteel te maken. Echter keek ik er nog meer naar uit om aan het eind van de middag dat kasteel weer te slopen. Het zit waarschijnlijk in de mensheid om vroeg of laat iets te slopen wat we ooit hebben gemaakt. Zo blij als een kind was ik dan ook toen Battlefield 4 op de deurmat viel voor de PlayStation 3.

Sambal bij?

In de singleplayer van Battlefield 4 is de Chinese generaal Chang weinig goeds van plan. Hij wil namelijk een grootschalige oorlog met Amerika beginnen. Het is aan Sergeant Recker en zijn Tombstone-squad om generaal Chang een halt toe te roepen. Echt origineel klinkt dit natuurlijk niet, maar een shooter heeft ook geen heel gecompliceerd verhaal nodig. Ontwikkelaar DICE weet steeds beter hoe ze naast de multiplayer van Battlefield een vermakelijke en intense singleplayer kunnen afleveren. Dat is ze met Battlefield 4 dan ook weer gelukt. De singleplayer is een grote achtbaanrit vol heftige momenten. Zo word je tijdens een hectische autorit aangevallen door een helikopter, vecht je wanhopig op een zinkend schip en probeer je uit een gevangenis te ontsnappen.

Vrijheid blijheid

Tijdens de meeste missies heb je meer vrijheid dan ooit om te kiezen hoe jij het gevecht aangaat met de vijand. Zo kun je voor de frontale aanval kiezen, maar is het ook mogelijk om de vijand te flanken en ze van de zijkant of in de rug aan te vallen. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om de vijanden van een afstandje met een sluipschuttersgeweer op de korrel te nemen. Door het doden van vijanden verdien je punten en met genoeg punten behaal je een bronzen, zilveren of gouden medaille waarmee je nieuwe wapens vrijspeelt. Tijdens de missies kun je uit diverse wapenkratten zelf kiezen welke wapens en gadgets je meeneemt.

Ondanks dat ik me zeer vermaakt heb met de singleplayer, is deze veel te kort. In een kleine vijf uur is deze namelijk uit te spelen en zie je ook nog wel eens de nodige glitches zoals dode vijanden die boven de grond of in de muren zweven. Daarnaast is de AI van de vijanden en je teamgenoten vrij matig. De vijanden blijven gewoon op hun plaats zitten als je een granaat naast hen gooit en ze schieten zeer accuraat van veraf terwijl ze van dichtbij nog wel eens moeite hebben. Battlefield 4 ziet er ondanks wat pop-up wel behoorlijk goed uit en het valt vooral op hoeveel kracht DICE nog uit de current-gen consoles heeft weten te halen.

De chaos die multiplayer heet

De singleplayer is ondanks zijn gebreken vermakelijk, maar je speelt Battlefield 4 natuurlijk om de multiplayer en deze is beter dan ooit. Het voelt meer dan in alle andere games alsof je in een echte oorlog bent beland. Dit door de grote maps, de voertuigen en natuurlijk de destructie waar Battlefield nu al jaren om bekend is. Naast de bekende modi als Conquest, Team Deathmatch en Domination worden er ook twee nieuwe geïntroduceerd in de vorm van Obliteration en Defuse. In Obliteration proberen beide teams elkaars doelwitten op te blazen terwijl er maar 'n bom te vinden is. In Defuse moet het ene team doelwitten van de vijand opblazen terwijl het andere team deze juist moet verdedigen. De twist is dat iedereen maar 'n leven heeft. Ben je dood, dan zal je moeten wachten tot de volgende ronde begint. Naast de vele modi is er ook nog een Test Range waarin je rustig in je eentje alle wapens en voertuigen kunt testen en kunt werken aan je skills. Verder heeft DICE de Commander-modus teruggehaald uit Battlefield 2. Hiermee is 'n speler van elk team de commander. Deze overziet het gehele slagveld van bovenaf en kan vervolgens bevelen geven aan zijn of haar team. Deze Commander-modus is niet alleen toegankelijk via de console of pc, maar ook via je tablet.

Een nieuwe toevoeging in de multiplayer is het zogenaamde Levolution-systeem waardoor het mogelijk is om de maps te veranderen. Tijdens het spelen kan er zomaar een enorme wolkenkrabber instorten, een enorm oorlogsschip een eiland opvaren of een dam doorbreken waardoor de straten van de map volstromen met water. Dit zorgt er niet alleen voor dat de maps er anders uit komen te zien, maar ook voor een totaal andere manier van vechten. Daarnaast is de algehele destructie nog groter geworden ten opzichte van de de vorige Battlefield-games wat zorgt voor een nog intensere ervaring. Hoewel ik zeer positief ben over de multiplayer is er wel 'n puntje van kritiek. Op de current-gen consoles voelen de maps soms gewoon wat te groot aan voor 24 spelers. De maps zullen op de pc- en next-gen-versies dan ook beter tot zijn recht komen met 64 spelers. Desalniettemin is de multiplayer ook op de current-gen zeer geslaagd te noemen.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Battlefield 4 is gewoon een enorm goede en chaotische shooter geworden. De game bevat een singleplayer die ondanks zijn gebreken zeer vermakelijk is. De multiplayer is echter waar de game om draait en waar de Battlefield-serie groot door is geworden. De chaos en destructie is weer naar een hoger niveau getild, helemaal door de toevoeging van Levolution. Daarnaast is My Soldier veel toegankelijker en zit de game boordevol modi. Het enige minpunt zijn de maps die op de current-gen wat te groot aanvoelen. Dit is echter het enige puntje van kritiek op de multiplayer die je vele maanden zoet zal houden.

• Vermakelijke singleplayer "
  • Geweldige multiplayer
  • Chaos en destructie