Review: Battle vs. Chess PlayStation 3

Geplaatst: 4 juni 2011 12:00

Vroeger kon je mij midden in de nacht nog wel wakker maken voor een potje schaak. Ik speelde het altijd met mijn opa. Hij heeft slechts een keer van mij verloren, maar het gevoel om te winnen vergeet ik nooit meer. Misschien kan ik met Battle vs. Chess die oude tijden herleven.

Schaken zonder een twist

Bij Battle vs. Chess dacht ik eerst dat het zou gaan om een schaakspel met zijn eigen regels: een aantal aspecten die het eeuwenoude spel nieuw leven inblazen. Dit was jammer genoeg niet het geval. Er is echter wel een campaign-modus die een soort van verhaal volgt. Bij deze modus moet je met een aantal stukken je tegenstander schaakmat zetten. Erg uitdagend voor de doorgewinterde schaakspeler, maar voor de beginner is er niets aan. De gewone schaakpartijen heb ik het meeste aan gezeten. Die waren nog best leuk, maar er is nooit een levende tegenspeler. Online zijn de servers namelijk droger dan een woestijn: niemand komt daar. Er is overigens niets mis met de AI. Die kun je naar eigen wens instellen van 'ik snap het niet' tot 'beter dan Garri Kimovitsj Kasparov'. Er ontbreekt uiteraard ook geen lokale multiplayer.

Pracht en Praal

Battle vs. Chess is verwend met de Unreal 3 Engine en dat valt te merken. Schaken zag er nog nooit zo mooi uit. Ieder schaakstuk heeft een tof model en er zit ook daadwerkelijk verschil tussen zwart en wit. Nadeel hiervan wel is dat je niet aan de stukken kunt zien wat ze zijn. Dat vereist wat gewenning. Je kunt ook kiezen in welke omgeving je speelt. Zo heb je mooie grasvlakten, maar ook de binnenkant van een vulkaan.
Er is dus niets mis met de graphics van Battle vs. Chess. Het zijn echter de controls die deze game onspeelbaar maken. Het kost mij soms veel moeite om een bepaald stuk aan te klikken en te verzetten. Gelukkig kun je het aanzicht veranderen naar boven. Hierdoor gaat de game er 2D uitzien en zien de schaakstukken er ook normaal uit. Alleen door het aanzicht naar boven te brengen, kon ik de game normaal spelen. Je raakt wel de graphics kwijt, en dat is gewoon jammer.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Battle vs. Chess moest een goede poging zijn om schaken weer cool te maken, maar de game faalt hierin. De game probeert niet origineel te zijn door eigen regels te verzinnen. Dat had ik cool en gedurfd gevonden. In plaats daarvan krijgen we een campaign-modus met een zwak verhaal en een paar andere modi waarvan de multiplayer leger is dan een enge antiekwinkel. Grafisch ziet het er top uit (al lever je wel in op besturing) en ook de AI is goed, maar om daar nou een schaakgame voor te halen?

• Zelf in te stellen AI
  • Mooie schaakmodellen
  • Besturing