Review: Batman: The Telltale Series - Episode 2: The Children of Arkham Pc

Na een teleurstellende einde van Minecraft: Story Mode duik ik een ander project van Telltale Games in, namelijk de volgende aflevering van Batman "The Telltale Series. De eerste episode herstelde in 'n klap mijn vertrouwen in de ontwikkelaar. De politieke spelletjes zijn subliem en bij elk bekend personage kreeg ik flashbacks. Ook was ik onmiddellijk benieuwd naar de verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld Harvey Dent en Oswald Cottlebot. Ja, natuurlijk weten we het wel, maar wat voor draai geeft Telltale Games eraan? Tijd voor Batman " The Telltale Series: Episode 2 " The Children of Arkham.

Keuzes om buikpijn van te krijgen

In Batman The Telltale Series draait het niet daadwerkelijk om Batman. Natuurlijk duikt de miljardair in zijn pak, gebruikte gadgets waar ik jaloers op ben en vinden er brute gevechten plaats, maar in deze videogameserie draait het om Bruce Wayne. Zijn familienaam wordt door de slijk gehaald en wordt in verband gebracht met de maffia. Zijn nobele vader blijkt dit helemaal niet te zijn. Hoe het echt zit? Hoe ver vader Wayne is gegaan? Een mysterie welke Bruce Wayne / Batman probeert op te lossen. In de tweede en spannende aflevering wordt een samenwerking tussen de familie Wayne, Carmine Falcone en burgemeester Hill onthuld. Uiteraard zoekt Bruce bevestiging en brengt bezoekjes aan Falcone en Hill. De gemoederen lopen tijdens een debat tussen Dent en Hill hoog op, zeker wanneer Penguin op het toneel verschijnt. Hij blijkt lid te zijn van de groepering The Children of Arkham en toont een verontrustende video van vader Wayne. Dit alles in een krappe negentig minuten, zonder dat het gehaast aanvoelt. Chapeau.

Zoals we het van Telltale Games gewend zijn, draait alles om het maken van keuzes. Bezoek je burgemeester Hill als Batman of gebruik je de talenten van charmeur Bruce Wayne? In de meeste gevallen krijg je voldoende tijd om zulke cruciale keuzes te maken. Er is geen timer of deze telt beduidend trager af dan in normale gesprekken. Dit geeft je de mogelijkheid om enigszins in te schatten wat mogelijke uitkomsten kunnen zijn van beide keuzes. Voor de allerlaatste keuze vond ik moordend en is bepalen voor het vervolg in de derde episode. Ook in gesprekken bepaal jij de persoonlijkheid van Bruce Wayne / Batman. Blijf je diplomatiek of volg je je emoties, ongeacht de eventuele consequenties? Het is een heerlijk gevoel om invloed te kunnen uitoefenen en tot op zekere hoogte zelf het verhaal te schrijven. Het gevoel van in controle zijn en de gevolgen niet kunnen overzien, zorgt absoluut voor een replaywaarde.

Een gevecht om nooit meer te vergeten

In de eerste episode was ik onder de indruk van de gameplay en nieuwe snufjes. De quick time events zijn wederom van de partij, maar voelden ditmaal logger aan. Wellicht is het nieuwe er inmiddels af, maar voor mijn gevoel had ik net iets te veel tijd om naar de juiste knoppen te zoeken waardoor het gevoel van urgentie ontbrak. Ik kon letterlijk even naar mijn controller spieken - schakelen tussen alle controllers en consoles is af en toe verwarrend. Helaas zat ik niet bepaald op het puntje van mijn stoel. Maar samen met Selina Kyle / Catwoman de vijanden een hersenschudding bezorgen en een bar aan gort helpen, maakte echter heel veel goed. Het gevecht was voor mij het hoogtepunt. De dynamiek tussen de twee karakters is ijzersterk. Wat zeg ik, vrijwel alle karakters vind ik sterk neergezet. Bij Alfreds bekentenis moest ik bijna een traantje wegpinken.

Net als de vorige keer kun je een beetje rommelen in de Batcave, maar heb je hier minder tijd voor dan in Realm of Shadows. Jammer, want ik vond het bijvoorbeeld leuk om even in de krant te neuzen en te zien wat voor invloed mijn acties op Gotham hadden. Verder kun je bij bepaalde gevechten wederom de strategie uitstippelen en bepalen hoe je je vijanden onschadelijk wilt maken. Gebruik je de lamp of is het bureaublad een beter middel? Het is geinig om te zien hoe je je omgeving gebruiken kunt. Geinig, maar ook niet meer dan dat. Je strategie heeft verder geen invloed op het eindresultaat. Op zich geen probleem, maar hierdoor is dit stukje gameplay slechts een leuke gimmick en creëert een beetje variatie.

Op technisch vlak een lachertje

Ondanks alle lof en onbedwingbare enthousiasme heb ik 'n punt van kritiek waar ik mij mateloos aan irriteerde. Op technisch vlak is deze episode een rommeltje. Allereerst kreeg ik het niet voor elkaar om full-screen te spelen, terwijl ik de instellingen sinds de vorige episode niet veranderd hebt. Een doorn in het oog. Daarnaast daalde de framerate regelmatig met haperingen in gesprekken als gevolg. De impact van Alfreds spijt of verontrustende preek van Penguin verliezen onmiddellijk hun impact. Het is ook niet alsof Batman - The Telltale Series veel vraagt. Dit verwacht ik ook absoluut niet, maar hierdoor zijn deze problemen extra frustrerend.

Het eindoordeel van Dewi Welvaart

In wederom negentig minuten propt Telltale Games een flinke dosis personages, intriges en personages. Het tempo ligt vrij hoog, wat ik absoluut waardeer. Geen tijd voor getreuzel, er moet een mysterie worden opgelost! De personages en onderlinge dynamiek zijn weer subliem uitgewerkt. Dankzij goede stemacteurs, goede omgevingen en uitstekende achtergrondmuziek waan je je even echt in Gotham. Verder krijg je een dosis lastige keuzes voorgeschoteld. Van sommigen kreeg ik pijn in mijn buik" Heerlijk! Helaas waren de technische problemen echt een domper. Het is gewoon zonde. Toch ben ik erg benieuwd naar de volgende aflevering(en) kijk uit naar episode 3 - New World Order.

• Onmogelijke keuzes
  • Karakters goed neergezet
  • Onvergetelijk gevecht